חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פגיעה נפשית בתאונת דרכים

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם ואיזה פיצוי ניתן לקבל עקב פגיעה נפשית בתאונת דרכים ? כידוע בישראל מידי חודש מתרחשות עשרות תאונות דרכים. חלק מהתאונות גורמות לפציעות קשות. במרבית המקרים הדגש הוא על הנזק הגופני הפיזי שנגרם לנפגע. אך במקרים לא מעטים התאונה עלולה לגרום לפגיעה נפשית. במאמר זה נסביר מהי פגיעה נפשית אשר נגרמה בתאונת דרכים ואיזה פיצוי ניתן לקבל מחברת הביטוח.

מהי פגיעה נפשית עקב תאונת דרכים ?

כאשר מדברים על פגיעה נפשית בתאונת דרכים המזכה בפיצוי משמעותי יש צורך שתיגרם מחלה נפשית עקב התאונה. אם הפגיעה הנפשית אינה קשה ואינה מגיעה לכדי מחלה נפשית הפיצוי ישולם במסגרת "כאב וסבל".

לעומת זאת כאשר התאונה גרמה למחלה נפשית אז הפיצוי יהיה משמעותי.

הפגיעה הנפשית הנפוצה בתאונת דרכים הינה פוסט טראומה. פוסט טראומה – הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא תגובה מתמשכת לאירוע טראומטי. על מנת שהפגיעה הנפשית תקנה אחוזי נכות לצמיתות יש צורך שהסימפטומים יימשכו זמן רב לאחר התאונה.

איך תדעו אם נגרמה לכם פגיעה נפשית ?

הסימפטומים של פוסט טראומה הינם מגוונים, וכוללים בין היתר:
1. אירועי פלאשבק: הנפגע מדמיין במוחו את אירוע התאונה מידי פעם.
2. סיוטים בעת השינה.
3. הימנעות מביצוע פעולות הקשורות בתאונה או חשיבה על התאונה. למשל, הנפגע לא יהיה מסוגל או ימנע מלנסוע ברכב.
4. חרדות, קשיי שינה, רגזנות ועוד.

פגיעה נפשית בתאונת דרכים

איך נקבע גובה הפיצוי במקרה של פגיעה נפשית בתאונה ?

על מנת לקבל פיצוי משמעותי חייבת להיקבע לכם נכות. יש 2 דרכים לקביעת הנכות:

1. במקרה שתאונת הדרכים הינה גם תאונת עבודה: אם תגישו קודם תביעה לביטוח לאומי ותעמדו בפני וועדה רפואית הנכות שתיקבע לכם לרוב תחייב גם בתביעה נגד ביטוח החובה.

2. תאונת דרכים רגילה (או במקרה שתוגש קודם תביעה לבית המשפט במקרה של תאונת עבודה): עורך הדין שלכם צריך לבקש מבית משפט למנות מומחה בתחום הנפשי על מנת שיקבע את הנכות שנותרה לכם.

בית משפט ימנה פסיכיאטר אם תציגו לו ראשית ראייה שקיימת פגיעה בתחום הנפשי. ראשית ראייה הינה אישורים רפואיים ובהם תלונות על פגיעה נפשית וכיוצ"ב.

על כן, חשוב לפנות ולקבל טיפול רפואי ברגע שמתעוררת בעיה בתחום הנפשי עקב התאונה. יש לוודא שהרופא יכתוב שהתלונות בעניין הנפשי החלו לאחר ובעקבות תאונת הדרכים.

קביעת שיעור הנכות

כאמור בית משפט ימנה פסיכיאטר על מנת שיקבע האם נותרה לכם נכות נפשית עקב התאונה. הפסיכיאטר יעבור על התיק הרפואי שלכם ויבדוק אתכם. בבדיקה זו הוא ישאל אתכם על התאונה וינסה לברר האם נותרו לכם סימפטומים של הפגיעה. לאחר מכן הוא יגיש לבית המשפט את חוות דעתו. בחוות דעת זו הוא יציין האם נותרה לכם נכות נפשית ומהי חומרת הפגיעה (באחוזי נכות). הדבר דומה לתהליך שתעברו בוועדה רפואית של ביטוח לאומי.

תרגום שיעור הנכות לגובה הפיצוי

אם נגרמו לכם בתאונה נכויות נוספות (כגון אורטופדית) יתווספו נכויות אלו לנכות הנפשית. בית משפט יקבע את גובה הפיצוי על-פי שיעור הנכות שלכם ועל-פי הנתונים האישיים שלכם. הפיצוי הסופי ייקבע על-פי חלוקה לראשי נזק מקובלים:

1. כאב וסבל: מכפילים את אחוז הנכות בפיצוי המקסימאלי הקבוע בחוק.

2. אובדן השתכרות לעבר: אם עקב הנכות הנפשית הפסיד הנפגע ימי עבודה, בית משפט רשאי לפצותו על כך.

3. אובדן השתכרות לעתיד: פיצוי עבור הפסדי השכר העתידיים. שיטת החישוב המקובלת היא הכפלת הנכות התפקודית בשכר שהנפגע הרוויח לפני התאונה.

4. הוצאות רפואיות: החזר הוצאות עבור טיפולים נפשיים, תרופות לעבר ולעתיד.

5. עזרת צד ג': פיצוי עבור סיוע שהנפגע נזקק לו ויזדקק בעתיד.

מה לעשות אם אתם סבורים שנגמרה לכם פגיעה נפשית בתאונת דרכים ?

ראשית, פנו וקבלו טיפול רפואי. אל תתביישו. פנו לרופא המשפחה וספרו לו על הפגיעה הנפשית שנגרמה לכם בתאונה. וודאו שהוא מציין זאת באישור הרפואי. ככל שיש צורך המשיכו לקבל טיפול נפשי מקצועי. אספו את המסמכים הרפואיים ופנו לעורך דין המתמחה בתאונות דרכים.

לסיכום, פגיעה נפשית עקב תאונת דרכים

פוסט טראומה הינה פגיעה נפשית נפוצה בתאונת דרכים. אם נפגעתם בתאונת דרכים ונגרמה לכם נכות נפשית אתם זכאים לפיצוי. גובה הפיצוי ייקבע על-פי הנכות הרפואית שנותרה לכם ועל-פי הנתונים האישיים שלכם. יש לפנות ולקבל טיפול רפואי לאחר התאונה ולציין את ההשלכות הנפשיות שנגרמו עקב התאונה.
למידע נוסף התקשרו לטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס ונחזור אליכם:

מאמרים נוספים הקשורים לנושא
דילוג לתוכן