חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זיוף כתב מוטבים

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מתי עולה טענה של זיוף כתב מוטבים ? בביטוח חיים רשאי המבוטח לקבוע שבמקרה של פטירתו תגמולי הביטוח ישולמו ליורשיו החוקיים. אפשרות נוספת היא לקבוע בפוליסה מוטבים אשר יקבלו את תגמולי הביטוח לאחר הפטירה. קביעת זהות המוטבים ניתנת לשינוי במהלך חיי הפוליסה. שינוי המוטבים מבוצע על-ידי שליחת הודעה בכתב לחברת הביטוח חתומה על-ידי המבוטח. אך מה ניתן לעשות כאשר החתימה על ההודעה לשינוי מוטבים זויפה?

זיוף מוטבים

אדם שטוען כי חתימתו של המבוטח לשינוי מוטבים זויפה יכול לנקוט במספר אמצעים. ראשית, אם תגמולי הביטוח טרם הועברו ע"י חברת הביטוח למוטבים החדשים, יש לשלוח הודעה לחברת הביטוח שקיים חשש לזיוף ושעליה להימנע מהעברת התשלום. במקביל מומלץ להגיש תביעה לבית משפט ולבקש צו זמני האוסר על חברת הביטוח להעביר את התשלום עד מתן פסק הדין.

אם חברת הביטוח כבר העבירה את התשלום למוטבים החדשים ניתן להגיש תביעה כספית לבית המשפט. את התביעה ניתן להגיש נגד המוטבים שקיבלו את התשלום ובמקרים מסוימים גם נגד חברת הביטוח.

זיוף כתב מוטבים

תביעה עקב זיוף מוטבים

על מנת לזכות בתביעה עליכם לספק לבית המשפט את כל הראיות המוכיחות שחתימתו של המבוטח זויפה. על עצם זיוף החתימה ניתן ללמוד הן מהחתימה עצמה והן מהנסיבות הקשורות לחתימה על טופס שינוי מוטבים. לכן, יש לצרף לכתב התביעה חוות דעת של גרפולוג אשר יקבע את עצם זיוף החתימה. בנוסף כאמור יש להצביע על ראיות אשר תומכות בטענה שלמבוטח לא היה אינטרס לשנות את המוטבים. יש לבדוק ולטעון בין היתר את הטענות הבאות:

– האם הטופס עצמו מולא ע"י המבוטח או על-ידי מישהו אחר.
– כיצד נשלח טופס שינוי המוטבים לחברת הביטוח.
– האם בידי חברת הביטוח הטופס המקורי או העתק.
– האם חתימת המבוטח על כתב שינוי המוטבים אומתה ע"י גורם מקצועי.
– מה היו יחסיו של המבוטח עם המוטבים החדשים.

נטל ההוכחה לטענת הזיוף 

בתביעות שקשורות לזיוף חתימת כתב מוטבים עולה השאלה על-מי מוטל נטל ההוכחה להוכיח האם החתימה זויפה.

נטל ההוכחה מורכב משני גורמים: נטל השכנוע ונטל הראיה.
נטל השכנוע הינו החובה המרכזית שקובעת שבעל הדין חייב לשכנע את בית המשפט בכך שטענותיו נכונות. נטל הראיה היא החובה המשנית והיא עוסקת בשאלה על מוטלת החובה לפסק ראיות להוכחת טענותיו. נטל זה יכול להשתנות במהלך ניהול המשפט בהתאם לראיות שמסופקות ולטענות שמועלות.

נטל השכנוע במשפט האזרחי מבוסס על מאזן ההסתברויות. כלומר יזכה במשפט מי שהוכיח את תביעתו ב-51 אחוזים.
השאלה על מי מהצדדים מוטל נטל השכנוע מתעוררת כאשר בסיום המשפט נותרו המאזניים מאוזנות. כלומר מצב שבו בית המשפט אינו יכול לקבוע איזו גרסה מסתברת יותר – האם גרסתו של התובע או גרסתו של הנתבע. במקרה זה יקבע בית המשפט על-פי נטל השכנוע. לכן בית המשפט יפסוק נגד בעל הדין שעליו מוטל נטל השכנוע.

באשר לזיוף חתימה – בניגוד לסברה הרווחת, נטל ההוכחה אינו מוטל דווקא על מי שטוען לזיוף החתימה. נטל ההוכחה מוטל על בעל הדין שהוכחת הטענה מקדמת את עניינו. בעל דין המסתמך על חתימה צריך להוכיח את אמתותה.

ראו פסק הדין ת"א 38010-05-11 ברוך ואח' נ' נכסי כלל חברה לביטוח בע"מ ואח':

"תחילה אציין כי אני סבורה שלפי הדין המהותי, על הנתבעים היה מוטל הנטל להוכיח את אמתות החתימה, שכן לפי הפסיקה, על בעל דין להוכיח את הטענה המקדמת את עניינו. לכן, בעל דין המסתמך על חתימה, צריך להוכיח את אמתותה, ואין בנושא זה משמעות למעמד הדיוני של בעל הדין כתובע או כנתבע."

האם ניתן להגיש תביעה נגד חברת הביטוח

במקרים רבים ניתן יהיה להגיש תביעה גם נגד חברת הביטוח אם היא העבירה תשלום על סמך כתב מוטבים מזויף. בעניין זה יפים הדברים אשר נפסקו בפסק הדין הנ"ל:

"כלל" טענה כי הזיוף אינו ניכר לעין למי שאינו מומחה לדבר, שחסר ניסיון ועזרים טכניים בנושא של זיהוי כתבי יד. אני דוחה טענה זו.
ראשית, טענה זו לא נתמכה בחוות דעת. המומחה מטעם התובעים – שלל אותה (עמ' 27 ש' 27 – 30), ובהמשך ציין, כי מי שאמור לאשר חתימות, צריך שיראה את ההבדלים (עמ' 28 ש' 22 – 24).
שנית, עיינתי בהבדלים בין החתימות. יכול להיות בהחלט שאדם מן היישוב לא היה מודע להבדל הבולט (היעדר ה- "ש"), אך לטעמי "נורה אדומה" הייתה צריכה להידלק לאדם שנדרש לאשר חתימה, ואמור להשוות בין החתימות שבטופס ההצעה לביטוח לבין טופס שינוי המוטבים. אמנם שתי החתימות הן "שרבוטים", אבל גם לעין בלתי מיומנת, השרבוטים אינם זהים, בפרטים שצוינו. ויודגש: אין מדובר בחוכמה שבדיעבד, אלא בהשוואה שנדרש היה לעשות בזמן אמת, כאשר הטופס הגיע ל"כלל". נזכיר, כי בשנת 2007 מישהו, כפי הנראה מ"כלל", עורר את הצורך בחתימת מקור.
שלישית, ביטוח חיים הוא עניין רציני דיו כדי לדרוש אימות חתימה כדת וכדין. טופס שינוי המוטבים של "כלל" אינו כולל אימות. כפי שטופס הצעת הביטוח דרש אימות (שבוצע) כך כל שינוי בפרטים של טופס הצעת הביטוח מצריך אימות. זאת, כדי לוודא שהשינוי מתבקש על ידי המבוטח עצמו, ויתרה מכך, כי המבוטח מבין את משמעות השינוי. כך הוא הדבר בביטוח באופן כללי ובביטוח חיים בפרט, שכן אין כל ספק כי מחלוקת בנושא ביטוח חיים תתעורר במקרים רבים (כמו כאן), כאשר לא ניתן עוד לברר עם המבוטח את עמדתו. כאשר חברת ביטוח מבצעת שינויים בביטוח חיים, מבלי לוודא שהשינויים מתבקשים אכן על ידי המבוטח, יש בכך כדי לסטות מרמת הזהירות של חברת ביטוח זהירה וסבירה, ולכן מדובר במחדל רשלני. אותה מסקנה מתבקשת גם נוכח העובדה ש"כלל" נמנעה מלהציג נהלים או הנחיות כלשהם, שהונהגו בנושא זה על ידה (אפילו בתצהיר שהוגש ונמשך). הווה אומר: כלל לא הוכיחה שנקטה אמצעים סבירים כלשהם כדי לוודא את זהות החותם ולא הוכיחה שנקטה אמצעים סבירים להעברת הנחיות בנושא זה לסוכני הביטוח, ומכאן רשלנותה."

סיכום זיוף כתב מוטבים

אם אתם סבורים שתגמולי ביטוח החיים שולמו על סמך כתב מוטבים מזויף ניתן לפעול משפטית בכדי להפוך את התוצאה. צרו עמנו קשר ונסייע לכם לקבל את הפיצוי המגיע לכם.

מידע נוסף: עורך דין ביטוח חיים.

להתייעצות צרו איתי קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר.

דילוג לתוכן