חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חוקרים של חברת הביטוח

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

כמעט בכל תביעת ביטוח גדולה (ולעיתים בתביעות קטנות) תשלח חברת הביטוח חוקר פרטי. באמצעות החוקר חברת הביטוח מבקשת לבדוק את אמיתות התביעה. החוקר יבדוק האם האירוע הביטוחי אירע ואת הנזקים שהמבוטח טוען להם. במאמר זה נסביר איך להתנהל מול החוקר הפרטי.

האם חייבים להיפגש עם החוקר של חברת הביטוח?

על-פי חוק חוזה הביטוח על המבוטח לשתף פעולה עם חברת הביטוח לצורך בירור התביעה. על-כן תידרשו להיפגש עם חברת הביטוח. יחד עם זאת, אתם זכאים לכך שעורך דין לתביעות ביטוח מטעמכם ילווה אתכם בפגישה עם החוקר. עורך הדין יוודא שהחוקר הפרטי אינו חורג מהכללים המותרים.

האם לחוקר הביטוח מותר להקליט ולצלם את הפגישה?

החוקרים רשאי לצלם ולהקליט את הפגישה והם אף עושים זאת בדרך כלל. החוקרים אף עשויים לצלם אתכם ללא ידיעתכם בשטחים פתוחים (כגון ברחוב). מומלץ שגם אתם תקליטו את השיחות שלכם עם החקור.

חוקרים של הביטוח

האם אתם חייבים להמציא מסמכים לחוקר?

החוקרים עשויים לבקש ממכם להמציא מסמכים שונים. זה יכול להיות קבלות, תדפיסי חשבונות בנק, פלט שיחות טלפונים, ועוד. החובה לשתף פעולה עם חברת הביטוח כוללת את החובה למסור מסמכים אלו. אלא אם כן קיימת סיבה מוצדקת שלא למסור את המסמכים אי המצאת המסמכים עלולה להוות סיבה לדחיית התביעה. כמו כן, בית המשפט עלול לזקוף לחובתכם את הסירוב להמציא את המסמכים.

כך למשל בת.א. 31538-01-12 פסק בית המשפט בתביעת ביטוח שבה המבוטח סירב תחילה להמציא פלט שיחות טלפון:

"כאמור, מר עונאללה סירב למסור את פלט השיחות שלו, במודע. מצד אחד, בו בזמן שסירב מר עונאללה למסור פלט שיחות, הוא הביע נכונותו שהמבטחת תוציא פלט שיחות בעצמה. ועוד: לשיטת המבטחת עצמה, כשלושה חודשים בלבד לאחר שיחת החוקר מר גוטמן עם מר עונאללה, מסר ב"כ המבוטחת על הסכמה שלה ושל מר עונאללה למתן צווים להוצאת פלט שיחות (מבקשת המבטחת מבית המשפט לצווים כלפי חברות הסלולר מיום 19.5.2014 עולה כי לשיטתה היא, כבר ביום 10.3.2014 הודיע ב"כ המבוטחת על הסכמת התובעת ומר עונאללה להוצאות פלטי השיחות). בענין הדין כאשר מבוטח חוזר בו ממעשה המקים פטור לפי סעיף 25, ראו דברים אלה שנכתבו בספרו של אליאס (בענין מסירת עובדות כוזבות, אך הדברים יפים גם לחלופה הנדונה כאן, בענין אי-מסירת מסמכים): "…לסיבה שבעטייה החליט המבוטח לסגת מהמרמה עשויה להיות השפעה על תחולתו של סעיף 25 לחוק. אין דין מבוטח שנסוג מהודעתו הכוזבת בשל העובדה שמצפונו ייסר אותו, כדין מבוטח שהחליט לשנות את גרסתו הכוזבת רק לאחר שנתחוור לו כי שקריו עומדים להתגלות" (אליאס, בע' 1075). כפי שאפרט, הנסיבות האופפות את סירובו של מר עונאללה למסור פלט בעצמו בשיחתו עם החוקר, ואת החלטתו לחזור בו מהסירוב, מצביעות לדעתי על כוונת מרמה".

האם חייבים לחתום טופס הודאה?

לרוב החוקר הפרטי ירשום את מה שאתם אומרים ויבקש להחתים אתכם על הטופס. לא קיימת חובה לחתום על הטופס. בכל מקרה עמדו על כך שעותק מהטופס יימסר לכם במעמד הפגישה. אם תביעתכם תידחה על-ידי חברת הביטוח קיים סיכוי גבוה שהטופס הזה יוגש בעתיד לתיק בית המשפט. עורכי הדין של חברת הביטוח ינסו למצוא סתירות בין העדות שלכם לאמור בטופס. מאחר וייתכן שיחלפו מספר שנים בין החקירה למועד העדות שלכם ברור שישנם דברים שעלולים להישכח ממכם. לכן חשוב שתקבלו עותק מטופס ההודאה וזאת על מנת לרענן את זכרונכם.
אל תחתמו על טפסים אחרים מבלי שתתייעצו עם עורך דין קודם לכן. החוקר עשוי לבקש להחתים אתכם על הסכם לעבור בדיקת פוליגרף, שטר סילוק, ועוד. אל תחתמו על הטפסים.

אל תאמינו לחוקר

החוקרים לא בוחלים בכל אמצעי כדי להביא "הישגים" לחברת הביטוח. הם יבטיחו לכם שאם תאמרו כך או אחרת הם יזרזו את הטיפול בתביעה. הם עשויים לומר לכם שזה עניין "טכני" ולכן יבקשו ממכם להודות בדברים שאינם נכונים. יתכן שהחוקר יאיים עליכם שבכוונתו להתלונן במשטרה נגדכם על ניסיון להוצאת כספים במרמה. אל תאמינו לחוקר ותאמרו רק את האמת.

אסור לשקר לחוקר

החוק קובע שעצם מסירת פרטים כוזבים לחברת הביטוח מהווה סיבה לדחיית התביעה בפני עצמה. מאחר והחוקר הוא שלוח של חברת הביטוח הכלל בדבר מסירת מידע כוזב חל גם בעניינו. לכן הקפידו למסור דברי אמת. אם אתם לא זוכרים פרט כלשהו השיבו שאתם לא זוכרים. אל תשיבו על שאלה על בסיס מה שאתם סבורים שהחוקר רוצה לשמוע. ישנה נטייה לאנשים להשיב על שאלות לא מידע אישי אלא ממה שנראה להם הגיוני. לעיתים הפגישה עם החוקר עלולה להתרחש מספר שנים לאחר שקרה המקרה הביטוחי. המבוטח אינו זוכר את כל הפרטים. אך כאשר הוא נשאל ע"י החוקר שאלות לגבי אותם פרטים נשכחים הוא ישיב תשובות שנראות לו הגיוניות. אם אתם לא זוכרים או לא יודעים את התשובה תאמרו את האמת. תשיבו שאתם לא זוכרים או לא יודעים. אל תמציאו תשובות בכדי לרצות את החוקר. חברת הביטוח תשתמש בסתירות שלכם בחקירה ותנסה להציג אתכם כשקרנים.

וכאמור אל תוותרו על זכותכם שעורך דין מטעמכם יהיה נוכח בפגישה. במיוחד בתיקים גדולים אנו נפגשים עם המבוטח לפני החקירה. אנו עוברים עם המבוטח על נסיבות המקרה ומדריכים אותו כיצד עליו להתנהל מול החוקר. אם במהלך הפגישה נאמרים דברים שאינם נכונים אנו מקפידים שהדברים יתוקנו.

אתם מוזמנים לפנות אלינו להתייעצות ולסיוע. התקשרו לטלפון 03-6952017 או מלאו טופס צור קשר.

קראו מאמר נוסף הקשור לנושא: גילוי דוחות חקירה 

דילוג לתוכן