חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשלנות רפואית בלידה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

הליך הלידה הינו מורכב מאד מבחינות רבות, ולעיתים עלולים להתרחש נזקים בהליך זה. ישנם מקרים בהם הנזקים הינם תוצאה של רשלנות מצד הרופא, או אחד המטפלים, ובמקרים אלה ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה. במאמר זה נרחיב מעט אודות מושג זה – מהי רשלנות רפואית בלידה? האם כל נזק בלידה הוא תוצר של רשלנות? כיצד מגישים תביעת רשלנות רפואית?

מהי רשלנות רפואית בלידה?

פקודת הנזיקין בחוק הישראלי מפרטת את ההגדרה למושג רשלנות בצורה הבאה:

"עשה אדם מעשה… או שבמשלח יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות – הרי זו התרשלות"

כלומר המושג רשלנות רפואית נגזר ישירות ממושג הרשלנות, וקובע כי רופא (או כל איש מקצוע רפואי אחר) אשר ביצע פעולה שרופא סביר לא היה עושה – הרי שהוא חשוף לתביעה בגין רשלנות רפואית.

ההוכחות לרשלנות רפואית

על מנת לזכות בתביעה בגין רשלנות רפואית יש להוכיח כי התקיימו שני תנאים:

א. התנהגות רשלנית

תחילה יש להוכיח כי הרופא התנהג בצורה רשלנית. ההגדרה להתנהגותו של הרופא הסביר עשויה להיות מעומעמת מעט, ובתי המשפט מסתמכים על עדותם של רופאים מומחים הבוחנים את הטיפול שניתן, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי. הטיפול הסטנדרטי הינו נגזרת של ניסיונם של הרופאים, ההוראות הכתובות בספרות, הנהלים המפורסמים בניירות עמדה או איגודים מקצועיים וכדו'.

ב. קשר ישיר בין ההתנהגות הרשלנית לנזק

גם לאחר שהוכח קיומה של התנהגות רשלנית, על התובע להוכיח כי התנהגות זו גרמה לנזק שנגרם, וללא הרשלנות לא היה נגרם נזק, או שהנזק שנגרם היה קטן יותר.

רשלנות רפואית בלידה

סוגי רשלנות רפואית בלידה

כמו בכל טיפול רפואי, גם במהלך הלידה עלולים להתבצע מעשים אשר יהוו עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית. להלן נסקור בקצרה את המקרים המרכזיים של רשלנות רפואית בלידה:

איחור בהחלטה על לידה קיסרית – עיכוב בזיהוי המצב הרפואי, או עיכוב בזיהוי מצוקה עוברית עשוי לגרום לעובר נזקים בלתי הפיכים, ועשויות להיות לכך השלכות התפתחותיות רבות – הן פיזיות והן קוגניטיביות.

כשל בהעברת מידע בין הרופא למטופל – העדר החתמת האישה היולדת על הסכמתה לביצוע פרוצדורה מסוימת (במידה והמצב מאפשר זאת כמובן), או הסתרה חלקית של מידע ובשל כך למנוע ממנה לקבל החלטה על פי שיקול דעתה.

העדר רופא בכיר בחדר הלידה – בכל לידה חייב על פי חוק להימצא רופא בכיר או רופא מומחה הקובע את המשך הטיפול במקרה של סיבוך. אחריותו של הרופא היא להתערב במקרה של צורך בניתוח קיסרי או בלידה מכשירנית.

נזק הנגרם מיד לאחר הלידה – ישנם נזקים העשויים להתרחש לאחר תום הליך הלידה, למשל זיהום חריף לאחר הלידה עשוי לגרום לנזקים קוגניטיביים בלתי הפיכים, ואף למוות.

שימוש במכשיר תקול – בית החולים או הגוף המטפל מחויב לבצע בדיקות כשירות סדירות לציוד הרפואי המשמש אותו. במידה והציוד היה תקול, למשל שימוש במוניטור תקול, ייתכן וזה יוגדר כרשלנות רפואית.

פעולה רפואית שגויה – הליך הלידה עשוי להיות מורכב ומסובך, והרופא המטפל עשוי לטעות בפעולות רפואיות פשוטות יחסית כגון מתן כמות גדולה מדי של משככי כאבים, קריאת מוניטור בצורה לא נכונה וכדו'. גם טעויות מעין אלה עשויות להיות מוגדרות כרשלנות רפואית בלידה על כל המשתמע מכך.

פגיעה ביולדת – הליך הלידה הינו מסוכן עבור העובר, אך לא פחות מכך גם עבור היולדת. לעיתים נגרם נזק ליולדת, נזק העשוי למשל למנוע לידות עתידיות או לגרום לנכות חלקית.

עיכובים בחדר הלידה עקב מחסור בכוח אדם – הליך הלידה עשוי להימשך שעות רבות, וקורה לעיתים שבמהלך השהייה היולדת "נופלת בין הכיסאות", ואינה מקבלת את הטיפול הרפואי הראוי.
חוויתי רשלנות רפואית בלידה – מה עכשיו?

תיעוד רפואי

השלב הראשון הינו שלב התיעוד ואיסוף הראיות. שלב זה צריך להיות בסמוך עד כמה שניתן למועד הרשלנות, בכדי למנוע מפרטים להישכח, או מראיות להיעלם. יש לאסוף את כל המסמכים מבית החולים וכן את כל תוצאות הבדיקות וסיכומי הרופא הנוגעים לרשלנות.

בחינת היתכנות

בשלב השני יש להגיש את הראיות לידי עורך דין לרשלנות רפואית. עורך הדין יבחן את המסמכים ויקבע האם ישנה היתכנות לתביעה. שימו לב כי לא כל נזק שנגרם הינו עילה לרשלנות רפואית, ויש לבחון את הדברים על פי נקודת מבטו של הרופא הסביר כמפורט לעיל.

התמודדות בבית משפט

השלב השלישי הינו שלב ההתמודדות בבית המשפט, והוא נעשה בהובלת עורך הדין. עורך הדין מסייע בהשגת חוות הדעת המתאימות להוכחת קיומה של הרשלנות הרפואית, ובאופן כללי מנהל את הדיונים והמשפטים. חשוב לדעת כי דיונים אלה עשויים לארוך חודשים רבים ואף מספר שנים, וחשוב לדעת זאת לפני שנכנסים לתהליך.

את מי תובעים

על פי רוב התביעה אינה מוגשת כנגד הרופא עצמו, אלא כנגד הגוף המעסיק אותו או כנגד חברת הביטוח של הרופא. בדרך כלל הדיון מתנהל בין התובע לבין בית החולים או קופת החולים, אם כי לעיתים התביעה מתנהלת מול הרופא עצמו כאשר הוא ביצע ייעוץ או טיפול פרטי.

שימו לב כי רשלנות רפואית אינה ייחודית לרופאים, והיא בהחלט עשויה להתנהל מול אחות, איש צוות או מפעיל מכשירים רפואיים.

כמה עולה להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה

עלויות הגשת התביעה מתחלקות לשני חלקים מרכזיים: ההוצאה הראשונה הינה שכרו של עורך הדין המייצג. שכר זה משולם על פי רוב מכספי הפיצויים, כך שאין צורך לשלם לעורך הדין בטרם הסתיימה התביעה. ההוצאה השנייה היא ההוצאה לקבלת חוות הדעת הרפואית. חוות דעת זו עשויה לעלות כסף רב, ולעיתים יש צורך במספר חוות דעת, כך שההוצאות עלולות להיות גבוהות. יחד עם זאת ניתן לקבל מימון חיצוני לחוות דעת מחברות השקעה. היתרון במימון זה הינו שהתובע יידרש להחזיר את ההלוואה והריבית רק אם יזכה בתביעתו.

סיכום

משרד עורך הדין יואב רונקין הינו משרד המתמחה בתביעות רשלנות רפואית ונזיקין. המשרד הינו בעל ניסיון של מעל ל-20 שנים, ניסיון אשר מבטיח שירות מקצועי, איכותי והוגן, ללא פשרות וללא תחרות. עורכי הדין שלנו ישמחו לתת לכם ייעוץ מקצועי איכותי ואדיב, ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה ובכל בעיה.

להתייעצות ראשונית לא מחייבת ניתן להתקשר לטלפון 03-6952017 או למלא טופס צור קשר.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן