חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשלנות רפואית בהיריון

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

שלב ההיריון הינו ארוך מאד, ולצערנו עלולים להתרחש במהלכו אירועים מסוכנים בעלי השלכות אדירות על המשך חייהם של כל הנוגעים בדבר. ישנם נזקים אשר באמצעות היצמדות לפרוטוקול ניתן היה למונעם, ובמקרים אלה ייתכן וניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בהריון. במאמר זה נסקור בקצרה מושג זה ונרחיב מעט אודות דברים אחדים שחשוב לדעת.

מהי רשלנות רפואית בהריון

רשלנות רפואית הינו מונח משפטי המתייחס להתנהגות רשלנית של רופא או איש צוות כלפי מטופל. על מנת להוכיח את קיומה של רשלנות רפואית יש להוכיח כי המטפל פעל בצורה שונה מהצורה בה היה פועל "הרופא הסביר", הגדרה מורכבת הדורשת ניסיון רב והיכרות מעמיקה עם המערכת ונהלי הטיפול הרפואיים. לא כל כל טעות הינה רשלנות רפואית. 

כולנו בני אדם, וכולנו לצערנו טועים, גם הרופאים ואנשי הרפואה. רשלנות רפואית אינה מקבילה לטעות אנוש, אלא מתייחסת לפעולה רשלנית, כלומר פעולה שרופא סביר לא היה מבצע, או העדר פעולה שרופא סביר היה מבצע. בנוסף, בכדי לתבוע בגין רשלנות רפואית על התובעים להוכיח כי קיים קשר ישיר בין הרשלנות לבין הנזק שנגרם. שימו לב שההוכחה לקיומה של רשלנות רפואית מחייבת עדויות של מומחה רפואי, ולא ניתן לעשות זאת באופן עצמאי.

מצבים של רשלנות רפואית בהריון

כמו בכל הליך או טיפול רפואי, גם במהלך תקופת ההיריון עלולים לחוות אירועי רשלנות, ולהלן נמנה את המקרים הנפוצים ביותר של רשלנות רפואית בהריון:

• רשלנות בהעברת מידע לאישה ההרה, כגון הוראות שמירה במהלך תקופת ההיריון, הנחיות בדבר התנהגויות מסוימות המסכנות את העובר וכדו'.

• טעות בפענוח בדיקות שונות במהלך תקופת ההיריון.

• רשלנות בהעדר הפניה לבדיקות שונות במהלך ההיריון.

• בירור לקוי או חלקי של העבר המשפחתי של בני הזוג לגילוי פגמים גנטיים או בעיות גנטיות העלולות להשפיע על מהלך ההיריון והלידה.

• העדר הסברה לאישה בדבר זכויותיה הרפואיות, ובדבר הבדיקות המומלצות לה במהלך ההיריון.

• רשלנות בקריאת סימנים המעידים על רעלת הריון.

• התעלמות ממצבה של האישה ההרה לאחר הופעת תסמינים מחשידים.

• רשלנות ביידוע ההורים בדבר מצבו הרפואי והגנטי של העובר.

• רשלנות באיתור מצוקה עוברית במהלך ההיריון, או המלצה רשלנית להמשך הריון אף שהבדיקות תומכות בהפלה.

כמובן שרשימה זו היא חלקית בלבד, וניתן היה להמשיך ולמנות עוד דוגמאות רבות.

רשלנות רפואית בהיריון

מהם הפיצויים בגין רשלנות רפואית בהריון

היקף הפיצויים תלוי כמובן בהיקף הנזק. הפיצויים נקבעים על פי חומרת הנזק שנגרם לעובר או לאישה ההרה, משך השיקום, הצורך במכשור רפואי עתידי או בטיפולים רפואיים, פיצויים עבור עוגמת הנפש של ההורים ועוד פרמטרים רבים. מרשימה חלקית זו ניתן להבין כי פיצויים מסוג זה עשויים להגיע לסכומים של מיליוני שקלים.

מהם השלבים בתביעה בגין רשלנות רפואית בהריון

איסוף הראיות – ברגע שמתעורר חשד לקיומה של רשלנות רפואית בהריון, יש לאסוף את כל הראיות והמסמכים הרפואיים ולתעד כמה שיותר פרטים.

הערכת סיכויי התביעה – לאחר איסוף הנתונים יש לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות בגין רשלנות רפואית, על מנת לבחון האם התקיימה רשלנות. עורך הדין ישתמש בניסיונו ובחוות דעת ממומחים רפואיים על מנת לקבוע האם יש מקום להגשת תביעת רשלנות.

ניהול המשפט – לאחר ההבנה כי אכן נעשתה רשלנות רפואית בהריון, עורך הדין יגיש את התביעה וינהל את הדיונים. הליך זה עשוי לקחת זמן רב, ולעיתים קרובות מגיעים הצדדים לפשרה על מנת לקצר את ההליך.

עילת תביעה הולדה בעוולה

הולדה בעוולה הינה תביעה של ההורים כנגד הרופא המטפל בטענה שרשלנותו מנעה מהם לבצע הפלה ולהוליד עובר בעל מום. תביעה זו יכולה להתקבל רק במקרים בהם הרופא יכול היה לדעת אודות המומים הקיימים בעובר, ובמצבים בהם ניתן לומר על העובר כי טוב מותו מחייו. ניתן לתבוע בין היתר את הוצאות הסיעוד והרפואיות שיהיו כרוכות בגידול הילד.

האם ניתן לתבוע עבור נזקי עבר?

כמו בתחומים רבים אחרים, גם רשלנות רפואית כוללת תקופת התיישנות של שבע שנים ממועד ביצוע הפעולה הרשלנית. תביעות אשר יוגשו לאחר תקופת ההתיישנות עתידים להידחות, אם כי ישנם מספר יוצאים מן הכלל:

הופעת נזק מאוחר – לעיתים ההשלכות של טיפול רפואי מופיעות מספר חודשים ואף מספר שנים לאחר הטיפול עצמו. במקרים אלה ניתן למנות את תקופת ההתיישנות מיום גילוי הנזק ולא מיום ביצוע המעשה הרשלני. בכך אנו מאריכים את תקופת ההתיישנות.

קטין – בשנת 2012 בית המשפט העליון ביטל את עילת התביעה של "חיים בעוולה". קודם לכן, קטין היה רשאי לתבוע במקרים של נכויות קשות עקב רשלנות רפואית בטענה ש"טוב מותו מחייו". בית משפט ביטל אפשרות תביעה זו וכעת התביעה הינה של ההורים בגין הולדה בעוולה. תקופת ההתיישנות של תביעה זו הינה 7 שנים מיום הלידה.  

העדר ידיעה – במקרים בהם הניזוק לא ידע כי חווה רשלנות רפואית, ולא יכול היה לדעת זאת, הוא עשוי להיות זכאי להארכה של תקופת ההתיישנות ממועד היוודע לו על דבר הרשלנות.

סיכום רשלנות רפואית בהיריון

התנהלות רשלנית של רופא במהלך ליווי אישה בהיריון עלול לגרום לנזקים עצומים. אם אתם סבורים שבמקרה שלכם הרופא או בית החולים התרשלו אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר. אנו נבדוק את סיכויי התביעה ללא כל התחייבות או הוצאה מצדכם.

אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או למלא טופס צור קשר:

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן