חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תביעת ביטוח לאומי קורונה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

באילו נסיבות הידבקות במחלת קורונה תיחשב כתאונת עבודה בביטוח הלאומי ?

פסק דין שניתן בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, מתאריך 29 בנובמבר 2023 דן בנושא זה (ב"ל 62681-12-21). המקרה עוסק בתביעה שהגישה סיוון סעדו זדה (התובעת) נגד המוסד לביטוח לאומי (הנתבע). הנושא המשפטי המרכזי במקרה זה הוא הכרה בהידבקות נגיף הקורונה כתאונת עבודה לפי חוק הביטוח הלאומי.

תביעת ביטוח לאומי עקב קורונה

תביעת התובעת: התובעת, סיוון סעדו זדה, הגישה תביעה לאחר שהמוסד לביטוח לאומי החליט שלא להכיר במחלת הקורונה שאובחנה אצלה כתאונת עבודה. היא עבדה כמזכירה במוקד הטלפוני של בית חולים, שהופרד לשני אזורים נפרדים כחלק מהמאמצים למנוע הדבקה בקורונה. אזור העבודה היה צפוף, כאשר כ-11 מזכירות עבדו בחלל של 20 מטרים רבועים ללא אוורור מספק.

חשיפה וסימפטומים: זדה טענה כי היא נחשפה לנגיף במהלך עבודתה, בהתחשב בכך שמספר עמיתים לעבודה שלה אובחנו עם קורונה. היא החלה להרגיש סימפטומים ב-25 בפברואר 2021, במהלך יום עבודה, ולאחר מכן אובחנה כחולה בקורונה.

תביעת ביטוח לאומי קורונה

הידבקות בקורונה במקום העבודה

בית המשפט, בראשות הנשיאה הדס יהלום והנציג הציבורי דוד זיו, קיבל את תביעת התובעת. הפסק דין הדגיש כי על מנת להכיר בקורונה כנזק עבודה, יש להראות כי סביר יותר מאשר לא שההדבקה התרחשה במקום העבודה ולא במקום אחר. בית המשפט מצא כי מאזן ההסתברויות תומך במסקנה שהתובעת נדבקה בווירוס עקב חשיפה בעבודה, במיוחד לנוכח היעדר ראיות לחשיפה דרך בעלה או ילדיה.

שיקולים ומסקנות: בית המשפט שקל מספר גורמים, כולל תנאי העבודה, הופעת הסימפטומים, האינטראקציות של התובעת בעבודה ולוח הזמנים של אבחון היא ועמיתיה. בית המשפט הגיע למסקנה שסביר יותר שהתובעת נדבקה בקורונה בעבודה, מה שהוביל להכרתה כנפגעת תאונת עבודה.

פיצוי והוצאות משפט: תביעת התובעת התקבלה, והנתבע הורה לשלם הוצאות משפט בסך 3,000 ש"ח.

גובה הפיצוי מביטוח לאומי במקרה של קורונה

כמובן שבשלב הבא לצורך קבלת מענק או קצבת נכות התובעת תצטרך לעמוד בפני וועדה רפואית שתקבע את שיעור נכותה. 

למידע נוסף לגבי גובה תשלומי ביטוח לאומי ראו: כאן.

המקרה מדגים את המורכבות הקיימת בקביעת מקום העבודה כמקור להדבקה בקורונה, במיוחד בסביבות עם פוטנציאל גבוה לחשיפה. פסק הדין משקף שיקול דעת מדוקדק של מאזן הסבירויות, עקרון מרכזי בהחלטות מסוג זה.

תביעת מעסיק עקב הידבקות בקורונה

האם ניתן לתבוע גם את המעסיק עקב הידבקות בקורונה ? כן. אך על מנת לזכות בתביעה נגד המעסיק עקב הידבקות בקורונה צריך להוכיח שלושה דברים:

1. שההידבקות נעשתה במקום העבודה. בהקשר לכך הכרת הביטוח הלאומי במקרה כתאונת עבודה לא תחייב את המעסיק. יהיה צורך להוכיח זאת בתביעה עצמאית נגד המעסיק.

2. שהמעסיק התרשל בשמירת על בטיחות העובד. כלומר שהמעסיק לא פעל בהתאם להנחיות. למשל לא הציב מחיצות בין העובדים או לא הקפיד שהעובדים יעטו מסיכות.

3. יש צורך להוכיח את שיעור הנכות הרפואית שנותרה לכם באמצעות חוות דעת של מומחה רפואי.

אם אתם סובלים מנזקי גוף קשים עקב הידבקות בקורונה ואתם סבורים שנדבקתם במקום העבודה צרו עמנו קשר ונסייע לכם לקבל את הפיצוי המגיע לכם.

אתם מוזמנים להתייעץ עמנו בטלפון 03-6952017 או מלאו טופס צור קשר ואנו נחזור אליכם:

דילוג לתוכן