חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תביעה נגד רואה חשבון

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

על מנת לזכות בתביעה נגד רואה חשבון יהיה עליכם לצלוח מספר מכשולים: (1) עליכם להוכיח שרואה החשבון התרשל. (2) שרשלנות זו היא זו שגרמה לנזק. (3) להוכיח את הנזק שנגרם. במאמר זה נסביר באילו נסיבות ניתן להגיש תביעה נגד רואי חשבון.

מי רשאי להגיש תביעת רשלנות נגד רואה חשבון ?

הנפגעים מפעולה רשלנית של רואה חשבון יכולים להגיש תביעה נגד רואה החשבון. נפגעים אלו יהיו לרוב:

– האדם או הגורם שקיבל שירות מקצועי מרואה החשבון.
– החברה המבוקרת ע"י רואי החשבון או בעלי המניות שלה.
– משקיעים ובעלי אגרות חוב אשר הסתמכו על דוחות כספיים של החברה אשר לא נערכו בצורה נאותה.

רשלנות מקצועית של רואה חשבון

החקיקה המסדירה את חבות רואי חשבון הינה פקודת הנזיקין, חוק רואי החשבון והתקנות.
רשלנות של רואה חשבון הינה מצב שבו רואה החשבון חרג מרמת הזהירות המצופה מרואה חשבון סביר ונבון, ורשלנות זו גרמה לנזק. מקרים נפוצים שעלולים להיחשב כרשלנות:

– אי הגשת מסמכים לרשויות המס במועד.
– ביצוע טעויות בדוחות הכספיים.
– אי יישום של כללי החשבונאות המקובלים בביקורת ובעריכת הדו"חות הכספיים.
– אי רישום "אזהרת עסק חי" בדוחות הכספיים.
– אישור דוחות אשר אינם משקפים את מצבה האמיתי של החברה.
– מתן ייעוץ שגוי.
– ביצוע טעויות הגורמות להגדלת שיעור המס.

תביעה נגד רואה חשבון

בהתאם לפסיקת בתי המשפט רואי החשבון אינם יכולים להסתפק במצגים שמנהלי החברה מציגים בפניהם. עליהם לבחון היטב את המידע שמועבר להם.

"על חובתו של רואה החשבון לחקור ולבדוק היטב את מצב החברה ואת האינפורמציה המוצגת בדו"חות הכספיים עמד בית משפט זה בהזדמנויות שונות:

"אין לצמצם את תפקיד רואה-החשבון למי שבודק מכאנית אסמכתאות ועושה חשבונות אריתמטיים. אין להתייחס אליו כאל מחבר ומחסר פרופסיונלי. תפקידו המרכזי לוודא שאין נעשות טעויות אם אלה נובעות מחשבון, או ממעשים או מחדלים כלשהם, או גם כמובן ממעשי כזב. כדי לבצע את תפקידו זה עליו לגשת למלאכה עם מחשבה חקרנית, לאו דווקא חשדנית, אם ייתקל בשאלה משפטית תוך ביצוע הביקורת אזי חייב הוא לחקור אותה ולהיכנס לנבכיה ואם יש צורך אף לפסול את הפעולה" (ע"פ 2910/94 יפת נ' מדינת ישראל, פ"ד נ(2) 221, 446-445 (1996), ההדגשות הוספו, צ.ז.)

ובמקום אחר:
"קשה להסכים לדעה כי רואי-חשבון אינם חייבים לבחון ולבדוק היטב כל פרט וכל אינפורמציה, ולחקור כל חשד ממשי בטרם יאשרו שהמאזן מראה בצורה נכונה ומדויקת את מצבו העסקי של הגוף המבוקר. אם כי נכון שבביצוע תפקידם רשאים רואי-חשבון לפעול על סמך ידיעות וביאורים הנאמנים עליהם, אפילו יתגלה אחר כך שהיו כוזבים, אך כל זאת בתנאי שהשתמשו בזהירות ובחריצות ראויים כדי לבחון ולאמת את מהימנותם, ואם נותר ספק בנכונות הדברים, או שלא נחקרו באופן יסודי סימנים המעוררים חשד, לא יוכלו לחוות דעה חיובית על הדו"חות הכספיים ועל המאזן מבלי שיעירו הערות או שירשמו הסתייגות". (ע"פ 709/78 מדינת ישראל נ' אלמונים, פ"ד לד(3) 673, 680 (1980), ההדגשות הוספו, צ.ז.).

אופן הוכחת רשלנות רואה החשבון

במקרים רבים על מנת להוכיח שרואה החשבון התרשל, יהיה על התובע לצרף לכתב תביעתו חוות דעת מומחה של רואה חשבון אשר תתייחס לפרקטיקה המקובלת, ניתוח הדוחות הכספיים ועוד. חוות דעת מומחים נדרשת כאשר מבקשים להוכיח טענות שאינן במומחיות בית המשפט. בחלק מהמקרים יהיה צורך בחוות הדעת על מנת להוכיח גם את הנזק שנגרם לתובע.

ביטוח אחריות מקצועית של רואי חשבון

רואי החשבון מבוטחים בביטוח אחריות מקצועית. על כן, ניתן ומומלץ להגיש את התביעה נגד חברת הביטוח שביטחה את רואי החשבון. לתובע עילת תביעה ישירה גם כנגד חברת הביטוח.

רשלנות רואה חשבון – אי פתיחת תיק בביטוח לאומי

אדם אשר מתחיל לעבוד כעצמאי חייב לפתוח תיק בביטוח לאומי ולשלם מקדמות. לרוב רואה החשבון עושה זאת עבור הלקוח. אם לא נפתח תיק בביטוח לאומי במקרה של תאונת עבודה העובד לא יקבל דמי פגיעה ומענק או קצבת נכות מעבודה מהביטוח הלאומי. 

במקרה כזה ניתן להגיש תביעה נגד רואה החשבון בגין הנזק שנגרם מאי פתיחת התיק בביטוח הלאומי. איך יחושב הנזק ? יהיה צורך להגיש חוות דעת רפואית מה הנכות שנותרה לעובד. כמו כן תצטרכו חוות דעת אקטוארית באשר לגובה הסכומים שהעובד העצמאי הפסיד כתוצאה מכך שלא היה מבוטח. 

אי הגדלת מקדמות

רשלנות נוספת של רואה חשבון יכולה להיגרם מכך שהוא לא התאים את גובה המקדמות להכנסות האמיתיות של הלקוח. ביטוח לאומי מאפשר פעם ברבעון לעדכן את גובה המקדמות בתנאים מסויימים.

במקרה של תאונת עבודה דמי הפגיעה והקצבה משולמים על-פי גובה המקדמות שהעובד העצמאי שילם לפני התאונה. 

אם רואה החשבון לא התאים את גובה המקדמות להכנסה הריאלית של העצמאי וכתוצאה מכך נגרם לעצמאי הפסד עקב קבלת קצבה נמוכה יותר יתכן שניתן להגיש על כך תביעה נגד רואה החשבון.

סיכום תביעה נגד רואה חשבון עקב רשלנות

לא כל טעות של רואה חשבון הינה מעשה רשלני. על מנת להוכיח רשלנות יש להראות שרואה החשבון חרג מנורמה הזהירות המצופה ממנו. כמו כן, יש להוכיח שהרשלנות גרמה לנזק.
אם נגרם לכם נזק עקב רשלנות של רואה חשבון אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ונבחן יחד עמכם האם יש מקום להגשת תביעה.
להתייעצות צרו עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר:

דילוג לתוכן