חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חובת הצבת דפיברילטור

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם ניתן לחייב בעל מקום ציבורי בגין פטירה של אדם אשר עבר התקף לב עקב הפרת החוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים (דפיברילטור) ? במאמר זה נדון בנושא זה.

תוכן עניינים

מהו דפיברילטור ?

מכשיר הדפיברילטור (בעברית "מַפְעֵם") הוא מכשיר המבצע דה-פיברילציה (Defibrillation), ובעברית – "הַפְעָמָה". הדפיברילטור מייצר "שוק חשמלי", ומעביר אנרגיה חשמלית ללב בעת הפרעת קצב או פרפור חדרי הלב. במקרים רבים השימוש במכשיר זה מציל את חייהם של חולים שעוברים התקף לב.
על-פי הידוע, על מנת שהפעלת המכשיר תצליח, השוק החשמלי חייב להינתן בתוך שבע דקות מתחילת האירוע הלבבי. שימו לב, מתן השוק החשמלי בתוך דקה מרגע ההתמוטטות עשוי להציל את חייהם של כ- 90% מהלוקים בדום לב ! סיכויי ההצלחה פוחתים בכ- 10% בכל דקת איחור.

חובת הצבת דפיברילטור

באילו מקומות חייבים להציב דפיברילטור ?

חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים, תשס"ח – 2008 והתקנות קובעים את הכללים בדבר הצבת דפיברילטור. החוק קובע שכל מי שמחזיק במקום ציבורי או מפעיל את המקום, להציב "במקום מרכזי ונגיש" מכשיר החייאה אחד לפחות, ולדאוג לתקינותו.

"מקום ציבורי" הוא מקום שנקבע בתוספת לחוק כגון :

1. קניונים הטעונים רישוי לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968.
2. משרדי ממשלה ורשויות מקומיות שביום שבו מתקיימת בהם קבלת קהל, מבקרים בהם, כרגיל, 500 איש לפחות.
3. שדות תעופה ונמלים.
4. אוניות המיועדות להשטת 100 נוסעים לפחות ומטוסים שיש בהם 100 מושבים לפחות.
5. תחנות מרכזיות כהגדרתן בפקודת התעבורה.
6. תחנות רכבת שמבקרים בהן, כרגיל, 500 איש לפחות ביום.
7. מקומות עבודה שמועסקים בהם, כרגיל, 500 עובדים לפחות.
8. אצטדיוני ספורט שיש בהם 500 מושבים לפחות.
9. מכון כושר כהגדרתו בחוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), התשנ"ד-1994, שאליו התקבלו 500 מתאמנים קבועים לפחות.
10. בתי אבות וכן בתי דיור מוגן כהגדרתם בחוק הדיור המוגן, התשע"ב-2012.
11. בתי סוהר ובתי מעצר.
12. בתי מלון שיש בהם 250 חדרי אירוח לפחות.
13. מקומות רחצה מוכרזים כמשמעותם בחוק הסדרת מקומות רחצה, התשכ"ד-1964, ובריכות שחייה ציבוריות.
14. מוסדות להשכלה על-תיכונית שלומדים בהם 500 איש לפחות.
15. אולמות שמחה, גני אירועים ומרכזי כנסים, המיועדים לאירוח של 500 איש לפחות.

הוראות נוספות

החוק קובע הוראות נוספות:

יש להציב את הדפיברילטור במקום מרכזי ונגיש.
יש להציב שילוט במקום בולט בדבר מקום הימצאותו של הדפיברילטור.
יוצבו הוראות הפעלה בצמוד למכשיר.

אחריות בעל המקום הציבורי

אם בעל מקום ציבורי פעל בניגוד לחוק ולא הציב דפיברילטור במקום מרכזי ונגיש הוא עלול להיות חשוף לתביעה. על מנת לזכות בתביעה יהיה על יורשי אדם שנפטר להוכיח שלו היה מוצב המכשיר היה לנפטר סיכוי להינצל. הוכחה זו צריכה להיעשות על-ידי הגשת חוות דעת מומחים רפואיים. עורך דין לנזיקין יכול להגיש תביעה בשמכם.

הנזק שניתן לתבוע

למעשה הסעד שנתבע בתביעה זו הינו אובדן סיכויי החלמה.

בית המשפט יעניק פיצוי ליורשים ולתלויים בנפטר על-פי הסיכוי שהנפטר היה שורד את האירוע הלבבי.
לצורך המחשה נפנה לפסק הדין בת"א 16164-04-19 עז' המנוח פלוני ואח' נ' הולמס פלייס אינטרנשיונל בע"מ ואח'

באותו מקרה בית המשפט פסק:

על פי עדותו של פרופ' זגר, יש להכיר בכך, שמרגע ההתמוטטות ועד לרגע בו מופעל הדפיברילטור לראשונה, במקומות ציבוריים (להבדיל ממוסדות רפואיים, שם נמצא צוות רפואי מוכן ומיומן) עובר פרק זמן מסויים. פרק זה נדרש לאנשים הנמצאים במקום לזהות את האירוע, להביא את המכשיר ולחברו לחולה.
לדעת פרופ' זגר, במקומות ציבוריים, שאינם מוסדות רפואיים, הזמן הסביר עד למתן מכת החשמל הראשונה הוא בין 3 ל- 5 דקות (עמ' 2 לחוות דעתו). בעדותו מסר פרופ' זגר, שפרק הזמן הסביר הממוצע הוא 4 דקות (עמ' 23 לפרוטוקול הישיבה מתאריך 1.12.2020 שורות 15 עד 24). לדעת פרופ' זגר, בשלב זה סיכויי ההחלמה הם בין 40% ל- 50%.

כאשר מדובר במזיק שגרם להפחתת סיכויי ההחלמה, אין לחייבו במלוא הנזק שנגרם לנפגע. הפיצוי שעל הנתבע לשלם הוא "פיצוי יחסי בגין ההסתברות שהנזק נגרם לתובע כתוצאה מפעולתו של הנתבע" (ע"א 3900/14 הנ"ל, בפסקה 24 [פורסם בנבו]). לצורך חישוב הפיצוי היחסי החל על הנתבעת במקרה שלפני, ובהסתמך על חוות דעתו של פרופ' זגר, הנני קובע הנתונים הבאים:
בדקה הרביעית לאחר האירוע (לפני התרשלות הנתבעת), סיכויי ההחלמה של המנוח עמדו על שיעור של 45% (בין 40% ל- 50%). הסיכון באותה עת עמד אפוא על 55%.
מכת החשמל הראשונה ניתנה בדקה השמינית, ועל כן סיכויי ההחלמה פחתו ב- 40%, ועמדו על שיעור של 5% סיכוי להחלים. הסיכון עמד באותה עת על שיעור של 95%.
על פי ההלכה שנקבעה בפסק הדין בע"א 3900/14, [פורסם בנבו] שיעור אחריותה של הנתבעת עומד אפוא על שיעור של 42.10% לפי החישוב הבא (משמאל לימין): (95 – 55)/95 = 0.421 = 42.10%.

הנתבעת אחראית אפוא לפצות את התובעים בשיעור של 42.10% מסכום הנזק.

חישוב סופי של הפיצוי

בשלב הבא בית משפט יחשב את הפיצויים ויעריך את הפסדיהם של יורשי ותלויי הנפטר. יחושבו הפסדי ההשתכרות שנגרמו וייגרמו עקב הפטירה, כאב וסבל לנפטר, אובדן שירותי אב או אם, ועוד. בית המשפט יחייב את בעל המקום הציבורי בהתאם למידת אחריותו על-פי אובדן סיכויי ההחלמה כאמור.

סיכום תביעה בגין אי הצבת דפיברילטור

בישראל החוק קובע מקומות בהם מוטלת חובה להציב דפיברילטור. החוק קובע גם את מספר הדפיברילטורים שיש להציב, את מיקומם ושילוט באשר למקום הימצאותם. בעל מקום ציבורי שלא עושה כן חשוף לתביעה בסכומים גבוהים. אם חס וחלילה בן משפחתם נפטר עקב התקף לב במקום שבו לא הוצב דפיברילטור כדין צרו עמנו קשר ונסייע לכם.

למידע נוסף התקשרו לטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס ונחזור אליכם:

דילוג לתוכן