חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תאונת עבודה של שכיר

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מה לעשות במקרה של תאונת עבודה של שכיר ? במאמר זה נסביר מה עליכם לעשות ומה הזכויות שלכם אם נפגעתם בתאונת עבודה ואתם עובדים כשכירים.

הכרה ע"י ביטוח לאומי תאונת עבודה של שכיר

על מנת שתקבלו פיצויים מביטוח לאומי, הביטוח הלאומי צריך להכיר בתאונה שעברתם כתאונת עבודה.

לכן, יש לבחון האם התאונה שעברתם עונה על ההגדרה בחוק לתאונת עבודה.
שימו לב, ישנה חשיבות מכרעת לאופן מילוי טפסי הביטח הלאומי. אם לא תדייקו באופן ניסוח נסיבות התאונה ביטוח לאומי עלול לדחות את תביעתכם!

מהי תאונת עבודה בביטוח הלאומי ?

תאונת עבודה שתוכר ע"י ביטוח לאומי היא תאונה שארעה בזמן העבודה ועקב העבודה. כלומר אם אדם חלה בזמן העבודה אך ללא קשר לתנאי העבודה הוא לא יוכר ע"י ביטוח לאומי.
דוגמאות לתאונות עבודה בביטוח הלאומי:

פגיעה עקב נפילה או החלקה בעבודה.
כאב עקב הרמת חפץ כבד.
נפילה מסולם.
פגיעה מציוד עבודה.

גם פגיעה פנימית שנגרמה עקב תנאי עבודה עשויים להיחשב כתאונת עבודה. למשל עובד התווכח עם המנהל שלו וזמן קצר לאחר מכן עבר אירוע מוחי. אירוע זה עשוי להיחשב כתאונת עבודה.

מחלת מקצוע בביטוח הלאומי

אופציה נוספת לקבל הכרה בביטוח לאומי היא עבור עובדים שחלו במחלת מקצוע. בתקנות ישנה רשימה של מחלות שאם עובד חולה בהן הוא עשוי להיות מוכר ע"י ביטוח לאומי.

למשל סרטן הריאה. התנאי להכרה: עבודה בתנאי חשיפה לאבק סיבי אסבסט לפחות 10 שנים לפני אבחון המחלה.

או למשל מחלות עצמות פרקים, שרירים, כלי דם או עצבים של הגפיים – הנגרמות על ידי עבודה במכשירים רוטטים. התנאי: עבודה ממושכת עם מכשירים רוטטים.

בנוסף, עובד שכיר (או עצמאי) עשוי להיות מוכר עם חלה עקב מיקרוטראומה.

מיקרוטראומה היא מצב שבו העובד סובל ממאות פגיעות זעירות רצופות. הפגיעה היחידה אינה גורמת לפגיעה גופנית אך החזרה על הפעולות מאות פעמים היא זו שגורמת לפגיעה. למשל אדם שעובד במכונת ייצור ומכופף את היד מאות פעמים ברציפות וכתוצאה נגרמה לו פגיעה במרפק.
אפשרות נוספת להיות מוכר ע"י ביטוח לאומי הינה תאונה בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה.

תאונת עבודה של שכיר

מה על שכיר לעשות בשלב הראשון לאחר תאונת עבודה ?

לאחר קבלת טיפול רפואי, פנו למעסיק שלכם ובקשו שיחתום על טופס ביטוח לאומי 250, וטופס ביטוח לאומי 211. שאתם פונים לקבל טיפול רפואי ודאו שבאישור הרפואי יהיה כתוב שנפגעתם בתאונת עבודה.

טופס בל 250 הוא טופס המאפשר לקבל טיפול רפואי לאחר תאונת עבודה. טופס בל 211 הוא טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה.

אם המעסיק מסרב לחתום על הטפסים עליכם להגיש את התביעה לביטוח לאומי ולציין שהמעסיק מסרב לחתום על הטפסים. ביטוח לאומי יטפל בתביעה מול המעסיק.

שלב ראשון קבלת דמי פגיעה מביטוח לאומי לעובד שכיר

שכירים שהפסידו ימי עבודה עקב תאונת עבודה זכאים לפיצוי עבור ההפסד שנגרם להם. פיצוי זה המשולם עבור הפסד של עד ה 90 ימים הראשונים מכונה "דמי פגיעה". לאחר תקופה זו הפיצוי ישולם במסגרת תביעת הנכות.

דמי פגיעה לעובד שכיר

דמי הפגיעה ליום לעובד שכיר נקבע על-פי 75% מהכנסת השכיר החייבת בדמי ביטוח ב-3 החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו השכיר הפסיק לעבוד עקב הפגיעה, לחלק ב-90.

ביטוח לאומי לוקח בחשבון במסגר השכר לצורך תשלום דמי הפגיעה את השכר הבסיסי, שעות נוספות, הוצאות ביגוד, עמלות ועוד.
הביטוח הלאומי לא ישלם לכם דמי פגיעה עבור יום הפגיעה והמעסיק אמור לשלם את שכרכם ליום זה.

תאונת עבודה של שכיר תשלום עבור היעדרות עד 12 יום
אם שכיר בתאונת עבודה נעדר פחות מ-12 יום, ביטוח לאומי ישלם לו דמי פגיעה החל מהיום השלישי שלמחרת יום הפגיעה.
עבור ימי ההיעדרות הראשון והשני שלמחרת הפגיעה המעסיק ישלם לשכיר דמי מחלה בהתאם לחוק.

תאונות עבודה של שכיר – תשלום עבור היעדרות מעל 12
שכיר שנעדר מעבודתו 12 יום ומעלה, ביטוח לאומי ישלם לו את דמי הפגיעה החל מהיום השני לתאונה והמעסיק ישלם עבור יום הפגיעה עצמו.

תביעת שכיר לנכות זמנית וקבועה

ומי ישלם לעובד השכיר אם גם לאחר 90 ימי הפגיעה הוא אינו יכול לחזור לעבוד ?
לאחר שהשכיר מיצה את 90 הימים של דמי הפגיעה עליו להגיש לביטוח לאומי טופס תביעה לקביעת דרגת נכות. לאחר הגשת התביעה תיבדקו על-ידי ועדה של הביטוח הלאומי שתקבע האם אתם זכאים לפיצוי נוסף עקב נכות זמנית או קבועה.

שכיר שנקבעה לו נכות של 100% זכאי לקצבה חודשית בסכום דמי הפגיעה שקיבל כפול 30 עד למקסימום הקבוע בחוק. אם תיקבע לשכיר נכות הפחותה מ 20% הוא יהיה זכאי למענק חד פעמי ולא לקצבה. מענק הנכות מעבודה שווה לקצבה חודשית כפול 43.

תשלום קצבה או מענק לשכיר ישולמו לפי הנכות כדלקמן:

נכות זמנית בשיעור של 9% עד 100% מזכה בקבלת קצבה חודשית בהתאם לשיעור הנכות.
נכות לצמיתות שנעה 9% עד 19.99%- מענק חד פעמי.
נכות לצמיתות בשיעור של 20% עד 100% תזכה את השכיר בקצבה חודשית בהתאם לגובה הנכות.

תביעת שכיר נגד מעסיק עקב תאונת עבודה

אם התאונה ארעה עקב רשלנות המעסיק, העובד השכיר יכול במקביל להגיש תביעה נגד המעסיק לבית המשפט.

בית משפט יפסוק לעובד השכיר פיצוי לפי גובה הנכות שנגרמה לו. במקרה כזה לא ניתן להתבסס על קביעת הביטוח הלאומי. יש לצרף לתביעה חוות דעת של מומחה רפואי הקובעת מהי הנכות שנותרה לכם.

יש לקחת בחשבון שבית משפט יקזז מסכום הפיצוי את הכספים שקיבלתם מביטוח לאומי. אם העובד לא פנה לביטוח לאומי בתביעה יבוצע לו קיזוז רעיוני. לכן בכל מקרה יש להגיש תביעה לביטוח הלאומי.

ביטוחים פרטיים של שכיר

על-פי החוק בתנאים מסוימים מעסיק חייב לבטח את העובד בביטוח אובדן כושר עבודה. בנוסף יתכן שלעובד ביטוחים פרטיים. עליכם לבדוק את הזכויות שלכם בחברות הביטוח כי יתכן שאתם זכאים לפיצוי ממקורות נוספים. מומלץ לבצע בדיקות אלו עם עורך דין לתאונות עבודה על מנת שתקבלו את כל המגיע לכם.

סיכום תאונת עבודה של שכר

שכיר שהיה מעורב בתאונת עבודה זכאי לזכויות שונות מביטוח לאומי. בנוסף במקרים מסוימים הוא יכול לקבל פיצוי גם מהמעסיק וגם מביטוחים פרטיים. אם ברצונם לבדוק את הזכויות המגיעות לכם אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר:

דילוג לתוכן