חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תאונה עם שופל

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם תאונה עם שופל תיחשב כתאונת דרכים ? כנגד מי ניתן להגיש תביעה עקב תאונת דרכים עם שופל ? במאמר זה נפרט באלו נסיבות אירוע תאונתי עם שופל ייחשב כתאונת דרכים.

תאונת דרכים עם שופל

ראשית נסביר מדוע חשוב לסווג קודם האם התאונה הינה תאונת דרכים או לא. התשובה לכך היא שתביעה המוגשת עקב תאונת דרכים כהגדרתה בחוק יכולה להיות מוגשת אך ורק על-פי הקבוע בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בחוק זה נקבע כלל ייחוד העילה. כלל זה אומר שאם תאונה הינה תאונת דרכים לא ניתן לתבוע גורמים אחרים מכוח עילות אחרות. למשל, נניח שאירעה תאונה עם שופל לנפגע במסגרת עבודתו והיא תיחשב כתאונת דרכים הנפגע אינו רשאי לתבוע את מעסיקו בתביעת נזיקין. התביעה יכולה להיות מוגשת אך ורק נגד ביטוח החובה של השופל. לעומת זאת אם אותה תאונה אינה תאונת דרכים יכול הנפגע להגיש את התביעה נגד גורמים אחרים שגרמו לתאונה עקב רשלנותם.

האם תאונה עם שופל הינה תאונת דרכים על-פי החוק ?

התשובה לכך תלויה בשאלה כיצד אירעה התאונה. נסביר.

על-פי החוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים תאונת דרכים הינה:

"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי;".

ההגדרה הראשונה היא אירוע תאונתי שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. על כן, בכל אותם מקרים בהם התאונה אירעה עקב אירוע רגיל של שימוש תחבורתי התאונה תיחשב כתאונת עבודה. למשל אדם נדרס ע"י שופל או נפגע ממנו בעת נסיעה. ברור שמדובר בתאונת דרכים. אך מה גבי שימוש חריג בשופל ?

תאונה עם שופל

תאונה עם שופל במהלך עבודות

שופל הינו מחפרון בעל זרוע חפירה. במהלך ביצוע עבודות באתרי בניה ניתן לעשות פעולות שונות עם זרוע החפירה כגון הרמת משאות, חפירה, הזזה של חפצים כבדים ועוד. האם אדם שנפגע במהלך הפעלת זרוע החפירה יוכר כנפגע תאונת דרכים ? גם התשובה לשאלה זו תלויה בנסיבות התאונה.

לצורך המחשת הנושא נפנה לפסק דין שניתן ביום 07.07.2022, בבית משפט השלום בירושלים. פסק הדין בתיק ת"א 62925-12-19 פלוני נ' פרי ואח'.

באותו מקרה התאונה ארעה באופן הבא:

התאונה ארעה בעת עמידת התובע בתוך כף השופל על מנת שזו תרימו לגובה, כאשר נהג השופל החל לכופף את הכף פנימה, ידו של התובע שאחזה בדפנות של הכף נמחצה ונפגעה.

האם התאונה הוכרה כתאונת דרכים ?

בית משפט פסק שבמקרה זה התאונה אינה עונה על ההגדרה הראשית של שימוש רגיל ברכב למטרות תחבורה. אך, כפי שראינו הגדרת תאונת דרכים כוללת מקרים נוספים. ההגדרה הרלוונטית למקרה זה הינה:

"מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי".

בית המשפט בחן האם מקרה זה מתקיים. אין ספק שהתאונה ארעה עקב ניצול הכול המיכני של הרכב שכן הזרוע של השופל מופעלת ע"י הכח המיכני של הרכב. השאלה היא האם החלק השני של ההגדרה מתקיים: "ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי".

על כך השיב בית המשפט שהרכב שינה באת התאונה את ייעודו המקורי ולכן התאונה אינה תאונת דרכים.

כך בית המשפט פסק:

"שינוי הייעוד מתקיים בעת שנעשה שימוש ברכב שאינו בא להגשים את הייעוד הטבעי והרגיל של הרכב (ראו: ע"א 4469/95 דראושה נ' אררט- חברה לביטוח בע"מ, פ"ד נ(3) 475).
בהקשר לשינוי ייעוד נפסק כי לא כל שינוי שהוכנס ברכב מעניק לו "ייעוד מקורי" חדש: "נראה, כי אין צורך ב"שינוי של קבע" של ייעוד הרכב כדי להוציא את החזקה המרבה מכלל תחולה. בהקשר זה עלינו להבחין בין השאלה מהו הייעוד המקורי של הרכב לבין השאלה אם היה בניצול הרכב בעת התאונה משום "שינוי ייעודו המקורי". לא כל שינוי שהוכנס ברכב מעניק לו "ייעוד מקורי" חדש…

איני מקבל טענת הנתבע לפיה מדובר בפעולה שנעשתה טרם בוצעה ההרמה וכי לשיטתו אין לראות בפעולה זו משום שינוי ייעוד. מדובר לטעמי בפעולה מקדימה לצורך הרמת התובע. התובע עלה על הכף, אחז בדפנותיה תוך שהנהג מטה את הכף לצורך ייצובו. כל אלה הן למעשה פעולות שאין לנתק אותן מפעולת ההרמה. ההפך הוא הנכון, מדובר בפעולות שנעשו רק לצורך ההרמה, שכן אחרת כלל לא היה צורך בהן.מכאן נעבור לשאלה האם הרמת התובע, קרי; הרמת בני אדם, הינה חלק מייעודו של השופל.

כידוע, מקום שבו נעשה שימוש ברכב לצורך אחד הייעודים המקוריים שלו, אך השימוש היה רשלני – אין בכך כדי לשנות את "הייעוד המקורי". ניצול הכוח המכני של הרכב ליעוד מקורי לא תעבורתי בא בגדר החזקה המרבה, אפילו אם הנהג עשה את השימוש ברשלנות. יש להבחין אפוא בין שני מצבים: אלתור המשנה את הייעוד המקורי, לעומת שימוש ולו באופן רשלני של הייעוד המקורי.

במקרה דנן, אין לומר כי היה שימוש רשלני של הייעוד המקורי. אמנם נטען כי ניתן להרים אדם באמצעות שופל בעזרת סל הרמה אולם טענה זו לא הוכחה לפניי ולא השתכנעתי כי כך הם פני הדברים. בכל אופן גם אם ניתן להיעזר בסל הרמה כדי להרים בני אדם באמצעות השופל הרי המבחן נבדק במצב העובדתי הקיים ולא במצב תאורתי.
נטל ההוכחה לעניין עצם ניצול הכוח המכני ולעניין ההימנעות משינוי ייעודו המקורי של הרכב מוטל על הטוען לתחולת חוק הפיצויים ובענייננו על הנתבע …

מהראיות שהובאו בפניי עולה כי היבואנית בישראל של שופל מהסוג המדובר הינה חברת קומסקו בע"מ, שלדבריה היא אינה אמונה על הוראות הבטיחות וההפעלה של הכלים ההנדסיים, אך היא מעבירה לרוכש את הוראות היצרן המסבירות את אופן השימוש. בהתאם להוראות ההפעלה מודגשת ההנחיה שאסור להשתמש בכלי לכל פעולה אחרת מעבר לחפירה בעבודות עפר…

…העד הסביר כי חל איסור על כניסת אדם לתוך הכף ובאם מישהו רוצה להרים אדם לגובה בעזרת שופל עליו להשתמש לטענתו ב"מזלג" ולא ב"כף"…
לדבריו, בדף הוראות היצרן צוין בפירוש כי חל איסור להשתמש בכלי לצורך הרמת אדם עם כף ..

בנסיבות אלה, לא הוכח כלל שניתן בעזרת השופל מושא התביעה להרים בני אדם גם לא בעזרת סל הרמה. יתרה מזאת, בענייננו, לא הוכח כי הנתבע רכש סל הרמה ייעודי לצורך הרמת בני אדם, ואף לא הוכח כי היה בשטח סל הרמה שכזה. על כן, לא ניתן לראות בפעולת ההרמה כפעולה שהינה חלק מייעודו המקורי של השופל ולפיכך, אין המאורע עונה על הגדרת המונח "תאונת דרכים" בחוק הפיצויים."

עילות תביעה אחרות

אומנם באותו מקרה התאונה לא הוכרה כתאונת דרכים אך במקרים אחרים יתכן והתאונה תיחשב כתאונת דרכים. יש לבחון כל מקרה לגופו. נציין שהקביעה שהתאונה אינה תאונת דרכים אינה שוללת מהנפגע לקבל פיצויים עקב נזקי הגוף אשר נגרמו לו. כפי שציינו לנפגע יכולות להיות תביעות אחרות כנגד המעסיק או כנגד נהג השופל מכח פקודת הנזיקין.

סיכום תאונה עם שופל

אם נפגעתם בתאונה עם שופל פנו בדחיפות למשרדנו. אנו נבחן עבורכם האם התאונה הינה תאונת דרכים על-פי החוק וכנגד מי ניתן להגיש תביעה. לעיתים קיימת חשיבות לאסוף ראיות בדחיפות על מנת להוכיח שאכן מדובר בתאונת דרכים או בכדי להוכיח את רשלנות המעורבים. אנו נדריך אתכם אילו ראיות יש לאסוף. לאחר מכן נגיש בשמכם תביעת פיצויים על מנת שתקבלו את הפיצוי המגיע לכם. חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים.

להתייעצות ראשונית צרו עמנו קשר בטלפון 03-6952017, או מלאו טופס צור קשר.

חזרו למקום מסוים בעמוד

דילוג לתוכן