חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תאונה בזמן טיפול ברכב או תיקון

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

תאונה בזמן טיפול ברכב או בעת תיקון הרכב – האם היא תיחשב כתאונת דרכים?

עו"ד יואב רונקין מתמחה בתביעות תאונות דרכים, בעל ניסיון של 20 שנה בייצוג נפגעי תאונות דרכים.

שערו בנפשכם את המקרה הבא, אדם נוהג ברכב ולפתע הוא מבחין שנגרם לו תקר באחד הגלגלים. הנהג עוצר בצד הדרך, ומעלה את הרכב על ג'ק על מנת להחליף את הגלגל. תוך כדי החלפת הגלגל הרכב נופל ופוגע בנהג. האם התאונה הנה תאונת דרכים ? האם הנהג זכאי לקבל פיצוי ממבטחת הרכב ? המשיכו לקרוא על מנת ללמוד באלו מקרים ניתן לקבל פיצוי.

תאונה בזמן טיפול ברכב

תאונה בזמן טיפול ברכב או בזמן תיקון הרכב

על-פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים "טיפול דרך או תיקון דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר של במסגרת עבודתו" נחשבת כתאונת דרכים. לכן תאונות שארעו בנסיבות התואמות את הסעיף יזכו את הנפגע בפיצוי מהביטוח החובה של הרכב.
בהתאם לסעיף הנ"ל ישנם מספר תנאים שצריכים להתקיים על מנת שהתאונה תיחשב כתאונת דרכים.
צריך להתקיים המבחן התחבורתי, כלומר התיקון או הטיפול ברכב היה כרוך בסיכון תחבורתי. לכן רק תאונה שנגרמה תוך כדי טיפול או תיקון שבוצעו בדרך לצורך נסיעה או סיומה תוכר כתאונת דרכים. לעומת זאת, תאונה שנגמרה במסגרת טיפול שבוצע במוסך או בביתו של הנפגע לא תוכר כתאונת דרכים.
תנאי נוסף הנו שהנפגע היה המשתמש ברכב או אדם אחר למעט אדם שתיקן את הרכב במסגרת עבודתו (כלומר אדם שתפקידו לתקן רכבים).

פסיקת בית משפט העליון מהו תיקון דרך או טיפול דרך

בית המשפט העליון קבע שעל מנת שטיפול או תיקון דרך ייחשבו כתאונת דרכים צריכים להתקיים 3 תנאים: שהטיפול יבוצע לאחר תחילת הנסיעה כלומר לאחר היציאה לדרך. שהתיקון או הטיפול נדרשו עקב אירוע פתאומי. שלא מדובר בתקלה מורכבת המצריכה התערבות של איש מקצוע.
בפסק דין ספנייב (רע"א 372/10) התווסף תנאי נוסף – שטיפול הרכב צריך להתבצע ברכב עצמו או במרכיביו. יצוין שטיפול במטען שעל הרכב ייחשב ככלול בהגדרת תאונת דרכים. לעומת זאת תאונה בעת הנחת משולש אזהרה לא תיחשב כתאונת דרכים ביחס לרכב שניזוק.

מקרים שלא הוכרו בפסיקה כתיקון דרך או טיפול דרך

  • סריקה ביטחונית באוטובוס.
  • החלפת מנגנון בזרוע של טרקטור.

משרדנו ייצג נהגת שקשרה את תינוקה בכיסא הבטיחות. לאחר מכן היא סגרה את דלת הרכב, ביצעה חצי סיבוב והניחה את רגלה על מדרכה גבוהה. עקב הסיבוב שביצעה וגובה המדרכה הנהגת נפלה ונחבלה בכף הרגל. בשל החשש שהתאונה לא תוכר כתאונת דרכים הגשנו תביעה הן כנגד מבטחת הרכב והן כנגד העירייה (בטענה שגובה המדרכה חרג מהתקן). תיק זה הגיע לדיון בבית משפט העליון ואכן נפסק שהתאונה אינה נחשבת כתאונת דרכים (רע"א 8851/18).

תאונה בזמן טיפול ברכב שהוכרה כתיקון או טיפול דרך

פגיעה של אדם מרכב אחר בעת שעצר לתקן את רכבו בדרך הוכרה כתאונת דרכים באופן שמבטחת הרכב הנפגע חויבה בתשלום ולא המבטחת של הרכב הפוגע. בתי המשפט קבעו שני תנאים על מנת לחייב את מבטחת רכבו של המשתמש: (1) שהתבצע שימוש מוכר על-פי החוק כגון תיקון דרך או טיפול דרך. (2) התקיים קשר סיבתי בין השימוש לבין הנזק. לכן למשל אדם שיצא מהרכב בכדי להזעיק עזרה בטלפון בכדי לחלץ את רכבו ונפגע על-ידי רכב אחר לא הוכר כמשתמש ברכב ביחס למבטחת של הרכב שלו. ברור שאותו אדם יכול לתבוע את המבטחת של הרכב הפוגע.

התייעצות מקדימה תאונה בזמן טיפול ברכב

אם עברת תאונה בזמן תיקון הרכב או בזמן טיפול ברכב מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים. חשוב מאוד לא לטעות ולנסח את נסיבות התאונה בצורה מדויקת שתתאים להגדרות החוק.
אם נפגעתם בתאונת דרכים קשה צרו עמנו קשר ונסייע לכם.

צרו עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר.

דילוג לתוכן