חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תאונה בצומת מי אשם

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

עברתם תאונת דרכים בצומת ואתם רוצים לדעת מי אשם ? במדריך זה נסביר מי אשם במקרה של תאונה בצומת במישור ביטוח נזקי הרכוש.

אנשים רבים אשר מעורבים בתאונת דרכים בצומת מתלבטים האם לתבוע את הפוליסה שבה בוטחו או להגיש תביעה נגד חברת הביטוח של הרכב שמעורב בתאונה. התשובה לשאלה זו אכן תלויה בתשובה לשאלה מי אשם בתאונה אך לא רק. כפי שנסביר בהמשך, תיווכחו לדעת שבמרבית המקרים יהיה לכם עדיף להפעיל את הפוליסה שבה בוטחתם. אם אין לכם ביטוח מקיף אלא רק ביטוח צד ג' אז כמובן שאין ברירה ותצטרכו להגיש תביעה נגד הביטוח של הרכב המעורב.

מי אשם בתאונה בצומת ? נקבע על-פי זכות הקדימה 

תקנה 64 לתקנות התעבורה קובעת למי זכות הקדימה במקרה של נהיגה בצומת. התקנה קובעת:

רכב המתקרב או נכנס לצומת או דרך

64. (א) לא הוצב תמרור המורה על מתן זכות קדימה בצומת או על עצירה לפני הצומת בכיוון הנסיעה של נוהג הרכב, יחולו הוראות אלה:

(1) נתקרבו לצומת כמה כלי רכב מצדדים שונים, יתן נוהג רכב את זכות הקדימה לכלי רכב הבאים מימין;

(2) נוהג רכב, המתקרב לצומת או הנמצא בצומת ועומד לפנות שמאלה או לפנות בפניית פרסה לשמאל יתן זכות קדימה לרכב הבא ממולו והנמצא בצומת או קרוב לצומת וזאת מבלי לגרוע מהאמור בפסקה (1);

(3) נוהג רכב היוצא מדרך עפר ועומד להיכנס לדרך סלולה או לחצותה יתן זכות קדימה לרכב המתקרב בדרך הסלולה.

(ב) נוהג רכב היוצא מחצרים, מדרך גישה לבית, מתחנת דלק, מתחנת שירות, ממקום חניה לכלי-רכב וכיוצא באלה או מכל מקום שאינו דרך, והוא עומד להיכנס לדרך או לחצותה –

(1) יאט ואף יעצור, במידת הצורך, כדי לאפשר להולכי רגל לעבור בבטחה לפני שיעלה על המדרכה או על שול הדרך;

(2) יאיט ויתן זכות קדימה לכלי רכב המתקרבים באותו כביש לפני שייכנס לכביש.

(ג) נוהג רכב המתקרב בכביש לצומת או להתמזגות כבישים שלפניהם מוצב תמרור המציין מתן זכות קדימה לתנועה בדרך החוצה, יאט ובמקרה הצורך יעצור את רכבו כדי לתת זכות קדימה לרכב אחר המתקרב או הנכנס לצומת או להתמזגות הכבישים מכביש אחר.

(ד) נוהג רכב המתקרב לצומת שלפניו מוצב תמרור המציין חובה לעצור, יעצור במקום שיוכל לראות את התנועה בדרך החוצה, ואם סומן קו עצירה – לפני קו העצירה, ויתן את זכות הקדימה לרכב אחר המתקרב או הנכנס לצומת מכביש אחר.

(ה) נוהג רכב המתקרב לצומת שבו התנועה מוסדרת על ידי רמזור, יציית לאותות שברמזור ולא ייכנס לצומת אלא לאחר שהופיע בו אור ירוק; היה ברמזור אור צהוב מהבהב – יאיט נוהג הרכב ובמקרה הצורך אף יעצור את רכבו כדי לאפשר להולך רגל להשלים את החצייה בבטחה ויתן זכות קדימה לרכב אחר שנכנס לצומת מכביש אחר, או לרכב הבא אל הצומת.

(ו) נוהג רכב שנתיב נסיעתו מסתיים ועליו לסטות לנתיב סמוך, ייתן זכות קדימה לכלי רכב הנוסעים בנתיב שאליו הוא מבקש לסטות.

(ז) נוהג רכב המתקרב למעגל תנועה שלפניו מוצב תמרור 303, ייתן זכות קדימה לרכב הנמצא בתוך מעגל התנועה.

אם כן, הכללים האלו קובעים מי אשם במקרה של תאונה בצומת. לעתים עלול להיות קושי להוכיח מה היה מרחק הרכב מהצומת, כיצד ארעה התאונה ועוד. לכן חשוב מאוד לאחר התאונה לצלם את מיקום הרכבים, את הפגיעות ולרשום את פרטי העדים.

תאונה בצומת מי אשם

האם כדאי לתבוע את הפוליסה שלכם או את הנהג השני ?

גם אם הנהג השני אשם בתאונה במקרים רבים יהיה לכם משתלם יותר להפעיל את הפוליסה שלכם ולא לתבוע את הביטוח של הרכב השני. הסיבה לכך היא שעל פי פסיקת בתי המשפט קיימת חובת זהירות גם לנהג שהיה בעל זכות הקדימה!

לכן, במקרים רבים, גם אם זכות הקדימה הייתה שלכם, במקרה של תאונה בצומת, בית משפט עלול לפסוק שהייתה רשלנות מסוימת גם שלכם. למשל, בית המשפט עלול לקבוע שנהגתם מהר מידי או שלא הבטתם הצידה בעת שנכנסתם לצומת. על-פי הפסיקה נהג הנכנס בנהיגה לצומת צריך לקחת בחשבון שייתכן שרכב אחר לא ייתן לו את זכות הקדימה, ועליו להיערך לכך ולהתאים את מהירות נהיגתו בהתאם.

אם בית המשפט יגיע למסקנה זו הוא יפחית מסכום הפיצוי שיגיע לכם אחוז מסוים בגין רשלנותכם. בשפה המקצועית זה נקרא אשם תורם. שיעור ההפחתה עלול לנוע בין 15% ל 30% ואף למעלה מכך. אם הנזק שנגרם לרכב בתאונה גבוה ההפחתה עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים.

על כן במקרה כזה לא תקבלו את מלוא הפיצוי שמגיע לכם בגין הנזקים שנגרמו לרכב. לכן, אם יש לכם ביטוח מקיף כדאי להפעיל את הפוליסה שלכם ושחברת הביטוח תתמודד עם הנהג שפגע בכם.

ומה לגבי ההשתתפות העצמית והיעדר הנחת תביעות

כאשר מפעילים את הפוליסה המבוטח נדרש לשלם השתתפות עצמית. בנוסף יתכן שהפוליסה שלו תתייקר שיבקש לחדש אותה בשנה הבאה. הפסדים אלו ניתן לנסות לתבוע מנהג הרכב המעורב בבית משפט לתביעות קטנות.

סיכום: תאונה בצומת מי אשם ?

כאמור אם בצומת אין שלט עצור או תן זכות קדימה, נהג הרכב צריך לתת זכות קדימה לרכב שמגיע מימינו. יחד עם זאת, במרבית המקרים בית משפט יקבע שגם לנהג הרכב בעל זכות הקדימה יש אשם תורם. במקרה כזה לא תקבלו את כל הפיצוי המגיע לכם. לכן אם יש לכם ביטוח מקיף, במקרה של תאונה בצומת עדיף לתבוע את הביטוח שבו בוטחתם ולא את נהג הרכב השני.

למידע נוסף ניתן ליצור קשר עם עו״ד יואב רונקין שמתמחה בתביעות ביטוח רכב, בטלפון 03-6952017 או למלא טופס צור קשר:

דילוג לתוכן