חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קיזוז מע"מ בתביעת ביטוח רכב

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

כידוע חברות הביטוח עושות כל שביכולתן בכדי להתחמק מלשלם למבוטחים את מלוא תגמולי הביטוח. ייצגנו מבוטח בתביעת ביטוח לאחר שרכבו נגנב. המבוטח לא היה בעל הרכב אלא שכר את הרכב מחברת ליסינג. למבוטח הייתה אופציה לרכוש את הרכב בתום תקופת השכירות במחיר סמלי. המבוטח היה בעל הפוליסה והמבוטח בה. חברת הביטוח שילמה ללקוח את תגמולי הביטוח אך קיזזה מהפיצוי את המע"מ משווי הרכב. חברת הביטוח טענה שמאחר וחברת הליסינג היא בעלת הרכב והיא יכולה לקזז את המע"מ יש לקזז את המע"מ מהפיצוי. כפי שנסביר להלן חברת הביטוח נהגה שלא כדין.

קיזוז מע"מ בתביעת ביטוח רכב משוכר

העיקרון בדיני ביטוח רכוש ונכסים הוא "החזרת המצב לקדמותו". כלומר על חברת הביטוח לשלם למבוטח את הנזק שנגרם לנכס בהתאם לשוויו ביום שקרה מקרה הביטוח.

כך סעיף 55 לחוק חוזה הביטוח קובע:

"בביטוח נכסים חייב המבטח לשפות בעד נזק שנגרם למבוטח או למוטב מחמת שהנכס המבוטח אבד או ניזק."

לכן, במקרים הרגילים שבהם המבוטח הוא "עוסק" חברת הביטוח רשאית לקזז את המע"מ מתגמולי הביטוח. הרעיון הוא שכאשר המבוטח הוא "עוסק" הוא יתקזז עם המדינה על המע"מ ולכן חברת הביטוח יכולה לקזז את המע"מ.

אך המצב שונה כאשר המבוטח הוא אדם פרטי שאינו מקזז מע"מ.

אדם ששוכר רכב מחברת השכרה או ליסינג נדרש לרשום שעבוד בפוליסה לטובת חברת ההשכרה או הליסינג. לרוב גם הבעלות ברכב נשארת רשומה על שם חברת הליסינג. אך העובדה שבפוליסה נרשם שעבוד לחברת הליסינג אינה הופכת את חברת הליסינג להיות המבוטחת.

בהסכם השכירות נקבע שבמקרה של גניבת הרכב המבוטח נדרש לשלם לחברת הליסינג את יתרת דמי השכירות עד תום תקופת השכירות. דמי השכירות כוללים את המע"מ!

אם המבוטח נדרש לשלם לחברת ההשכרה או הליסינג את המע"מ חברת הביטוח אינה רשאית לקזזו מהפיצוי.

שוכר הרכב הוא המבוטח ולכן הוא זכאי לקבל גם את המע"מ.

קיזוז מע"מ בתביעת ביטוח רכב

פסק דין אי קיזוז מע"מ משוכר רכב ע"י חברת הביטוח

בית המשפט פסק שאין לקזז מע"מ במקרה דומה.

בפסק דין רת"ק 4832-12-12 איי די איי נ' שטרסברג ואח' נקבע:

"סופו של עניין – הגעתי לכלל מסקנה כי צדק בית משפט קמא עת קבע שהמדובר בתשלום שמשלמת חברת הביטוח לחוכר, בעל הפוליסה, על פי חוזה הביטוח. על אף שכספי הביטוח משולמים ישירות לחברת הליסינג, אין מדובר בתשלום פיצוי נזיקי לחברת הליסינג, אלא בתמורה שמשלם החוכר לחברת הליסינג במסגרת "עסקה" על פי האמור בחוזה החכירה. תמורה זו חייבת במס ולפיכך כדין הוציאה חברת הליסינג לחוכר חשבונית מס בתוספת מע"מ. משניזוק הרכב והוכרז כ"אובדן מוחלט", מוטלת חובה על חברת הביטוח לשלם לחוכר, בעל הפוליסה, את כספי הביטוח בהתאם לשוויו של הרכב באותו מועד. שווי זה כולל את מרכיב המע"מ, בהיות החוכר אדם פרטי שאינו רשאי לקזז את מס התשומות הכלול בחשבונית שהוצאה לו על ידי חברת הליסינג."

לאור האמור אם חברת הביטוח קיזזה את המע"מ מתגמולי הביטוח אל תוותרו. אם אתם שוכרי הרכב ובעלי הפוליסה אתם זכאים לקבל גם את המע"מ.

לקבלת הפיצוי שמגיע לכם ולהתייעץ עם עורך דין לביטוח רכב התקשרו 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס ואנו ניצור עמכם קשר:

דילוג לתוכן