חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשלנות רפואית בבדיקת הדמיה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

רשלנות רפואית, במיוחד בפענוח בדיקות הדמיה כגון סריקות CT, מהווה סיכון משמעותי לבטיחות המטופל. מאמר זה בוחן את ההיבטים השונים של בעיה זו, כולל הסיבות, ההשלכות והסבר באשר לאופן קבלת הפיצוי במקרה של תביעת רשלנות רפואית.

מהי רשלנות רפואית בפענוח בדיקת הדמיה כולל בדיקת סיטי ?

הדמיה רפואית, כולל סריקות טומוגרפיה ממוחשבת (CT), ממלאת תפקיד קריטי בשירותי הבריאות המודרניים, ומסייעת באבחון וניהול של מגוון רחב של מצבים. עם זאת, הפרשנות המדויקת של תמונות אלה היא קריטית; טעויות עלולות להוביל לאבחון שגוי, עיכוב בטיפול, ובמקרים חמורים, נזק בלתי הפיך או מוות.

רשלנות רפואית בפענוח בדיקת הדמיה או CT הינה מצב שהרדיולוג שוגה בפיענוח הבדיקה תוך הפרה של חובת הזהירות המוטלת עליו. לא כל טעות של רדיולוג תיחשב כרשלנות רפואית. תיקבע רשלנות כאשר משווים את פעילות הרדיולוג לרדיולוג סביר ומיומן אחר.

בפסק דין: תא (חי') 36785-10-16 נקבע:

"מבחן "הרופא הסביר" איננו מבחן של 'חכמים לאחר מעשה' אלא בחינת סטנדרט הטיפול הרפואי בשעת מעשה ובהתאם למקובל באותה השעה (ע"א 5787/08 קפאח נ' מדינת ישראל-משרד הבריאות [פורסם בנבו] (10.8.2010); ע"א 8591/06 פלונית נ' מדאינווסט אינטרנשיונל 1985 בע"מ [פורסם בנבו] (9.2.2010)"

רשלנות רפואית בבדיקת הדמיה

הגורמים הנפוצים לרשלנות בפענוח הדמיה:

טעות אנוש: רדיולוגים ואנשי מקצוע רפואיים אחרים עלולים לפרש תמונות באופן שגוי עקב עייפות, חוסר ניסיון או פיקוח.

בעיות טכניות: איכות תמונה ירודה או תקלה בציוד עלולה להוביל לקריאות שגויות.

תקלה בתקשורת: תקשורת לקויה בין רדיולוגים, טכנאים וספקי שירותי בריאות אחרים עלולה לגרום להתעלמות ממידע קריטי.

מקרים מורכבים: מצבים רפואיים מסוימים יכולים להיות מאתגרים במיוחד לאבחון באמצעות הדמיה, מה שמגדיל את הסבירות לטעויות.

מספר גורמים מעורבים ומקרי רשלנות נוספים 

לעיתים מספר גורמים עלולים להיות קשורים ברשלנות הרפואית. יתכן שהרדיולוג התרשל בכך שלא זיהה בעיה רפואית בבדיקה. לעתים הרדיולוג מציין בפיענוח הבדיקה ממצא כלשהו אך הרופא המטפל מתעלם מכך ולא מפנה לבירור נוסף. יתכן שקיימת רשלנות של בית החולים או של הרופא המטפל בכך שאיחרו בהפניית המטופל לבצע בדיקות.

לעיתים, הרשלנות הרפואית יכולה אומנם להיות קשורה לבדיקת ההדמיה אך האחריות עלולה להיות של הרופא של המטפל בלבד. למשל:

– הרופא המטפל לא השווה את הפיענוח לתוצאות קודמות.

– לא נשקלו תסמינים אחרים והצוות הסתמך אך ורק על הפיענוח.

– הרופא לא הסיק את המסקנה הנדרשת מתוצאות הבדיקה.  

לכן, במקרה של הגשת תביעת רשלנות רפואית נגיש תביעה כנגד כל הגורמים המעורבים ושגרמו לנזק.

כיצד מוכיחים רשלנות בפענוח בדיקת הדמיה

על מנת להוכיח רשלנות רפואית יש להגיש חוות דעת של מומחה רפואי. במקרה זה יש להגיש חוות דעת של רדיולוג. בנוסף, נצטרך להגיש חוות דעת של מומחה רפואי בתחום הפגיעה הספציפית שנגרמה עקב הרשלנות. למשל, אם הרשלנות בפענוח גרמה לפגיעה נוירולוגית נגיש גם חוות דעת של נוירולוג. חוות הדעת של הרופא הנוסף נחוצה על מנת להוכיח את הקשר הסיבתי שבין הפיענוח השגוי לבין הנזק שנגרם. כמו כן, יש לציין בחוות הדעת הנוספת מה הנכות הרפואית שנגרמה למטופל עקב הרשלנות הרפואית.

קשר סיבתי בין הפענוח השגוי לנזק

תביעות רשלנות רפואית הינן מורכבות שכן לא די להוכיח שהרופא התרשל. יהיה על עורך הדין המתמחה ברשלנות רפואית להוכיח שהרשלנות היא זו שגרמה לנזק או לכל הפחות החמירה אותו.

לדוגמא, רדיולוג התרשל בכך שלא אבחן גידול באיבר מסוים. לאחר שהמטופל המשיך להרגיש לא טוב בוצעה לו בדיקה נוספת לאחר חודשיים. בבדיקה הנוספת אובחן הגידול והמטופל החל לקבל טיפול רפואי. על מנת לזכות בתביעת הרשלנות יהיה עלינו להוכיח מה הנזק הרפואי שנגרם למטופל עקב העיכוב של חודשיים באבחון הגידול.

פסק דין רשלנות באבחון בדיקת הדמיה

לצורך המחשת הנושא נפנה לפסק הדין האמור לעיל.

מדובר בפסק דין של בית המשפט המחוזי בחיפה, הנוגע למקרה של רשלנות רפואית בה היו מעורבים תובע ונתבעים רבים, לרבות שירותי בריאות ומרכזי אבחון רפואיים.

עיקרי המקרה הם כדלקמן:

רקע המקרה: התובע הגיש תביעה נגד הנתבעים בטענה לרשלנות רפואית. הבעיה המרכזית הייתה אבחון מאוחר של אוטם שנגרם עקב דיסקציה עורפית של עורק התרדמת, בחלקו בגלל פענוח של בדיקת CT ובחלקו בגלל גורמים אחרים.

מצב רפואי: התובע פיתח דיסקציה של העורק, אשר הובילה להיווצרות קריש דם, שגרם לחסימה מתקדמת של העורק. התובע טען כי מצב זה התגלה באיחור עקב רשלנות הנתבעים.

ממצאי בית המשפט: בית המשפט קיבל את טענת התובע לרשלנות רפואית בשל האיחור בגילוי דיסקציה של עורק החוליות. עיכוב זה יוחס לפענוח בדיקת ה-CT ולגורמים תורמים נוספים.

אחריות ופיצוי: בית המשפט קבע קשר סיבתי בין הרשלנות לבין מצבו המתדרדר של התובע, והסכים כי גילוי מוקדם יותר יכול היה להוביל לטיפול מהיר ויעיל יותר. הנתבעים נמצאו אחראים לנזק שנגרם כתוצאה מכך.

פשרה והמשך התדיינות משפטית: צוין כי הושג הסכם פשרה עם חלק מהנתבעים, אך ההתדיינות נמשכה גם כלפי אחרים. הסדר הפשרה נועד לכסות רק חלק מהנזקים, ולאפשר לתובע לתבוע פיצויים נוספים מהנתבעים הנותרים.

חלוקת אחריות: בית המשפט דן במשימה המורכבת של קביעת תרומתן של פעולות רשלניות שונות למצבו של התובע. באופן ספציפי, בית המשפט פסק שהמכון שבו בוצעו בדיקת הסיטי והפיענוח אחרים ל 40% מהנזק.

להלן קישור לפסק הדין בנושא רשלנות רפואית בבדיקת הדמיה:

סיכום:

פענוח בדיקות הדמיה ו-CT הוא משימה מורכבת הנושאת אחריות משמעותית. בעוד טעויות הן לפעמים בלתי נמנעות, הבנת הגורמים להם ויישום מערכות איתנות כדי למזער אותם הוא חיוני להפחתת רשלנות רפואית. הקהילה הרפואית חייבת לשאוף ללא הרף לשיפור בתחום זה כדי להבטיח את הסטנדרט הגבוה ביותר של טיפול בחולים. על מנת לזכות בפיצוי יהיה עליכם להוכיח שבוצעה כלפיכם רשלנות רפואית. כמו כן, תצטרכו להוכיח שרשלנות זאת גרמה לכם לנזק. לבסוף, יהיה עליכם להוכיח מהם הנזקים שנגרמו לכם.

להערכת סיכויי התביעה והפיצוי המגיע לכם צרו קשר בטלפון 03-6952017 או מלאו טופס צור קשר ואנו נחזור אליכם:

מאמרים נוספים בנושא
דילוג לתוכן