חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מרמה של סוכן הביטוח

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

סוכן הביטוח הוא הגורם המקצועי שאמור לדאוג לענייניו של הסוכן. במאמרים קודמים הסברנו מה ניתן לעשות במקרה של רשלנות הסוכן. אך לצערנו הרב קיימים מקרים קשים יותר הכוללים מרמה של סוכן הביטוח. במאמר זה נסביר מה ניתן לעשות במקרים של פעולות מרמה של סוכן הביטוח.

תוכן עניינים

מהי מרמה של סוכן הביטוח ?

פעולות מרמה של סוכן ביטוח הינה כל פעולה המנוגדת לחוק ושנעשית תוך ידיעה כי הפעולה אסורה. פעולות מרמה נפוצות שמבוצעות ע"י סוכן הינן:

– גביית פרמיה ואי העברתה לחברת הביטוח.
– גניבת פרמיות.
– אי הוצאת פוליסה.
– זיוף מסמכים.
– זיוף הצהרות בריאות.
– הוצאת פוליסות ללא הרשאה.

מה ניתן לעשות במקרה של מרמה של סוכן ביטוח ?

אם סוכן הביטוח ביצע פעולות מרמה וכתוצאה מכך נגרם לכם נזק כמובן שניתן להגיש תביעה נגד סוכן הביטוח. נשאלת השאלה האם ניתן גם לחייב את חברת הביטוח בגין הנזקים שגרם הסוכן תוך כדי ביצוע פעולות מרמה?

מרמה של סוכן הביטוח

חיוב חברת הביטוח בפעולות מרמה של סוכן הביטוח ?

במקרים בהם סוכן הביטוח התרשל ניתן לייחס את רשלנותו לחברת הביטוח. כתוצאה מכך ניתן לחייב את חברת הביטוח לשלם את הנזקים שנגרמו למבוטח.

כאשר סוכן הביטוח ביצע פעולת מרמה מדובר בחריגה מהרשאה אשר תשחרר את חברת הביטוח מאחריות.

בתיק תא"ק 57596-05-20 אפוסטו נ' טלה ואח' נקבע:

"ואולם, בהקשר זה לא תוכל התובעת להיוושע מהנתבעות. הגם שיש לראות לטעמי את נתבע 1 כשלוח של הנתבעות, כאמור לעיל, הלכה היא כי יש במעשי זיוף ומרמה משום חריגה חמורה מהרשאת השולח, ולפיכך אין השולח נושא באחריות שילוחית לפעולות אלה ואין חייבו בגינם.

ראו דברי כב' השופט ריבלין ברע"א 7662/00 כנעאן מחמוד נ' הסנה חברה לביטוח [פורסם בנבו] (27.6.2002) שם נקבע, כי לא מוטלת אחריות על המבטחת בגין מעשה זיוף שבוצע על ידי עובד סוכנות הביטוח שחרג מתפקידו:

"המדובר בסוכן ביטוח שחרג מהרשאתו וביצע פעולות זיוף ומרמה…. אכן, בנסיבות המקרה הנדון מקום בו מדובר במעשים כה חמורים, ואף חריגים, של המשיב 2 (סוכן הביטוח), ניתן לומר באופן ברור כי לא קמה חבות לחברת הביטוח."

וראו גם ת"א (תל אביב יפו) 47289-07 פטר ואח' נ' ליבוביץ ואח', (נבו 24.10.2013):

"גם אם תאמר, כי חלים יחסי שליחות בין המבטחות לבין סוכן הביטוח הרי שיחסי השליחות אינם חלים על דבר עבירה, שכן העבירה מהווה חריגה מהרשאתו של סוכן הביטוח, ועל-פי סעיף 6 לחוק השליחות, תשכ"ה-1965, אין המבטחת חייבת בגין פעולות אלה, ואינה נושאת באחריות שילוחית להן."

וכן : ע"א 318/82 שי יעבץ נ' סוכנות מכוניות לים התיכון בע"מ, פ"ד לח(4) 85:

"לדעתי, נתפס בא-כוח המשיבה לידי טעות. אמת, מעשה תרמית הוא מעשה נזיקין, ולעתים אף מעשה פלילי. בגין מעשים אסורים אין להטיל אחריות על השולח על-פי הוראות חוק השליחות. חוק זה חל לעניין פעולות השלוח "במסגרת הדין". מטרתו היא להרחיב את שדה פעולתו של היחיד. השליחות היא מכשיר למשא ומתן בין הבריות, כמו החוזה והקניין. אין היא באה להטיל אחריות בגין פעולות אסורות."

יפים לעניינו גם הדברים שנאמרו בתא"מ (עכו) 8131-08-08 חביב ואחק נ' בדראן ואח' [פורסם בנבו] (27/03/13) אליו הפנו הנתבעות:

"יתרה מכך, וזה העיקר, אחריותה השילוחית של הנתבעת אינה משתרעת על מעשים של הנתבע בפועלו כסוכן ביטוח מטעמה, כאשר מעשים אלה חורגים ממתחם ההרשאה שהוא רשאי לפעול על פיו במסגרת השליחות. דברים אלה נכונים ביתר שאת כאשר הנתבע חורג ממסגרת השליחות ומבצע תוך כדי כך מעשי רמייה והטעייה ויוצר כלפי לקוחותיו מצג שווא – כפי שאירע במקרה דנן. ולפיכך, ובהעדר פגם בהתנהלות הנתבעת כלפי מי מהצדדים, אין מקום לקבל את התביעה נגדה בכל הקשור לרכיבי הנזק הנובעים ממעשי הנתבע".

… לפיכך, בהעדר ידיעה או שיתוף פעולה מצד הנתבעות, יש לראות את מעשה הזיוף כחורג ממתחם ההרשאה שניתן לנתבע 1 על ידי הנתבעות ואין לחייבן בנזקים הנטענים שנגרמו לתובעת כתוצאה ממנו.

אחריות ישירה של חברת הביטוח

אומנם במקרים רבים, פעולות מרמה של סוכן הביטוח לא יחייבו את חברת הביטוח מכח יחסי השליחות. יחד עם זאת, יתכן שלמבוטח תהיה תביעה ישירה כנגד חברת הביטוח. אם המבוטח יצליח להוכיח שחברת הביטוח התרשלה, לא פיקחה כראוי על הסוכן וכיוצ"ב ניתן לקבל את הפיצוי מחברת הביטוח.

לבדיקת הזכויות המגיעות לכם אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר:

למאמרים נוספים בנושא:
דילוג לתוכן