חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התיישנות תביעת פנסיית נכות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מתי תביעת פנסיית נכות עלולה להתיישן ? במאמר זה נסביר על התיישנות תביעת פנסיית נכות בתוכניות הפנסיה החדשות. כפי שנסביר אדם אשר אינו ער לתנאי התקנון בקרן עלול לאבד את זכויותיו. שימו לב! בתקנון קרן הפנסיה ישנן הוראות המקצרות את המועד להגשת תביעות ועררים. ההוראות אינן דומות להוראות הקיימות בפוליסות הביטוח. 

התיישנות תביעת פנסיית נכות בקרן פנסיה

כידוע פנסיית נכות מעניקה לחבר בה פיצוי במקרה שהוא מצוי באובדן כושר עבודה. במצב של אובדן כושר עבודה עקב מחלה או תאונה הקרן תשלם לעמית פיצוי חודשי. גובה הפיצוי הוא עד 75% מהשכר המבוטח (כפוף למשתנים מסויימים). פיצוי זה מכונה פנסיית נכות. 

בקרנות הפנסיה החדשות נקבע שתביעת פנסיית הנכות תתיישן תוך 3 שנים ממועד האירוע המזכה. 

מועד האירוע המזכה מוגדר לרוב כמועד שבו רופא הקרן קבע שאיבדתם את כושר העבודה שלכם. על כן, אם יחלפו למעלה משלוש שנים מיום שנקבע המועד שבו איבדתם את כושר העבודה על-פי רופא הקרן ועד למועד הגשת התביעה תביעתכם תתיישן.

התיישנות תביעת פנסיית נכות

ניסוח בעייתי של סעיף התיישנות פנסיית נכות

אנו רגילים שתביעת אובדן כושר עבודה הינה תביעה המתחדשת מחודש לחודש. על-כן מבוטחים המבוטחים בחברת ביטוח (להבדיל מקרן פנסיה) יכולים לתבוע תמיד 3 שנים אחורה כל עד הם ממשיכים לשלם את הפרמיה.

כפי שראינו בקרנות הפנסיה החדשות זה לא כך! למעשה על-פי הניסוח התביעה אינה מתחדשת. לכן גם אם החבר בקרן ממשיך להפריש לקרן לאחר הפסקת העבודה אך הוא לא מגיש את תביעתו לפני שחלפו 3 שנים מהמועד שרופא הקרן יקבע את מועד אובדן כושר העבודה תביעתו עלולה להתיישן.

ושימו לב, קביעתו של רופא הקרן עלולה להיות שרירותית. 

המועד להגשת ערר או ערעור על החלטת רופא הקרן הינו כפי שנקבע בתקנון. לרוב, מדובר על מועד קצר של 90 ימים בלבד. 

לוח זמנים קצר זה וחוסר מודעות של חברי הקרן לתנאי התקנון עלול לגרום להם להפסד כספי עצום. על-כן, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין לפנסיה במקרה של מחלה או תאונה.

מצב אבסורדי

ניקח לדוגמא את תקנון קרן הפנסיה מבטחים לחודש 01/2023.

התקנון קובע שנכה הינו: 

"עמית מבוטח שלפחות 25% מכושרו לעבוד נפגע מחמת מצבו
הבריאותי, וכתוצאה מכך אינו מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה
אחרת המתאימה לו לפי השכלתו, הכשרתו או ניסיונו במשך תקופה
העולה על 90 ימים קלנדאריים רצופים; קביעת הנכות תהיה בהתאם
להחלטת הגורם הרפואי הרלוונטי ובכפוף להוראות תקנון זה"

אם נניח שהעמית המשיך לעבוד למרות שחלה. או נניח שהעמית עבד בעבודה שאינה מתאימה להשכלתו או להכשרתו. מאחר והוא המשיך לעבוד הוא לא הגיש תביעת פנסיית נכות לקרן הפנסיה. 

חלפו 3 שנים והעמית הגיש את התביעה רופא הקרן קבע שהעמית איבד את כושר העבודה לפני למעלה מ 3 שנים. האם תביעתו של העמית תתיישן ? על-פי הוראות הקרן התשובה לכך היא חיובית. תביעתו תתיישן. בעצם הקרן כופה על העמית להגיש תביעה למרות שהוא ממשיך לעבוד. יתרה מכך סביר להניח שתביעתו הייתה נדחית שכן רופא הקרן היה מתרשם שהעמית מסוגל לעבוד.

לבדיקת זכויותיכם אתם מוזמנים להתייעץ עמנו בטלפון 03-6952017 או מלאו טופס צור קשר ואנו נחזור אליכם:

דילוג לתוכן