חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תביעת פנסיית נכות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

אם אתם מבוטחים בקרן פנסיה ואיבדתם את כושר העבודה שלכם אתם רשאים להגיש תביעת פנסיית נכות (המכונה גם קצבת נכות). בשונה מביטוח מנהלים זכויותיכם בקרן הפנסיה מוגדרות בתקנון. האוצר וקרנות הפנסיה משנים מעת לעת את תנאי התקנון. לרוב השינויים מצמצמים את זכויות חברי הקרן. כמו כן, תקנון הקרן עלול להיות מסובך להבנה.

על כן חשוב מאוד! אם אתם יודעים שאתם במצב של אובדן כושר עבודה רצוי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות פנסיית נכות.

לעורך דין יואב רונקין ניסיון רב בהגשת תביעות פנסיית נכות. אם עליכם להגיש תביעת פנסיית נכות צרו איתי קשר ונתאם פגישה להערכת סיכויי התביעה 03-6952017.

מהי תביעת פנסיית נכות ?

חלק מהאנשים מבוטחים בביטוח אובדן כושר עבודה וחלק בקרן פנסיה. החברים בקרן פנסיה מכונים "עמיתים". הקרן משמשת כקופת חסכון קולקטיבית. כאשר העמית מגיע לגיל פרישה הוא יכול לפרוש מעבודתו ולקבל פנסיה חודשית.

אך מה קורה במקרה שהעמית נפטר או חולה ואינו יכול להמשיך לעבוד ?

בדומה לחברת ביטוח, בקרן הפנסיה יש כיסוי ביטוחי למקרים אלו.

עמית שאינו יכול לעבוד עקב מחלה או תאונה יגיש לקרן תביעת פנסיית נכות.
אם הקרן תקבל את תביעתו היא תשלם לעמית פנסיית נכות חודשית בהתאם לשכרו המבוטח ועד 75% משכרו הקובע. כמו כן, במהלך תקופת תשלום פנסיית הנכות תפריש הקרן את הסכומים שהעמית והמעסיק היו מפרישים לחסכון.

ניתן גם לקבל קצבת נכות חלקית במקרה של אובדן כושר עבודה חלקי. במקרה כזה תצטרכו להשלים את החלק היחסי של הפרמיות בכדי לשמור על הכיסוי הביטוחי שלכם.

כיצד מגישים את תביעת פנסיית הנכות או קצבת נכות ?

באתר של קרן הפנסיה שלכם יש טופס תביעה והסבר אילו מסמכים יש לצרף לתביעה. ניתן גם להגיש תביעה מקוונת דרך האתר.

כפי שכתבנו מאחר ותקנון הקרן הינו סבוך נמליץ שתתייעצו עם עורך דין המתמחה בנושא בטרם הגשת התביעה. בטופס התביעה אתם צריכים לרשום ממתי אתם באובדן כושר עבודה ומתי החלה המחלה או נגרמה התאונה. רישום לא נכון של התאריך יכול לגרום לדחיית תביעתכם עקב התיישנות או תקופת אכשרה. נסביר על כך בהמשך.

מתי יש להגיש את תביעת פנסיית הנכות ?

אחד התנאים לקבלת פנסיית הנכות הינו שהעמית יהיה במצב של אי כושר עבודה במשך תקופה העולה על 90 ימים. לכן, יש להגיש את התביעה לאחר 90 ימים.
שימו לב נכון להיום תביעתכם עלולה להתיישן עם חלפו למעלה מ 3 שנים מהיום שבו איבדתם את כושר העבודה. גם אם הייתם בארכת ביטוח או המשכתם להפריש כספים לקרן מידי חודש! לכן חשוב להגיש את התביעה בזמן ולמלא בצורה חכמה את טופס התביעה.

תביעת פנסיית נכות

אלו מסמכים יש לצרף לתביעת קצבת נכות בקרן הפנסיה ?

כאמור בדקו באתר של הקרן אילו מסמכים נדרשים. לרוב צריך לצרף לתביעה את המסמכים:

טופס תביעת פנסיית נכות ממולא וחתום.

סיכומי ואישורי מחלה.

ויתור על סודיות.

תעודת זהות.

תלושי שכר אחרונים.

טופס 101.

צילום שיק או אישור ניהול חשבון של העמית.

מה קורה בהמשך ? החלטת רופא הקרן

לאחר שתגישו את התביעה היא תיבדק על-ידי רופא הקרן. רופא הקרן רשאי לקבל את התביעה, לדחותה או לבקש ממכם לעבור בדיקה רפואית אצל גורם רפואי מטעם הקרן.
אם הקרן תדחה את תביעתכם אתם רשאים לערער בפני ועדה רפואית לעררים. שימו לב יש להגיש את הערר תוך 90 ימים מיום שקיבלתם את ההחלטה !

אם הערר שלכם נדחה ניתן להגיש ערר נוסף לוועדת עררים עליונה. על החלטת הוועדה ניתן לערער לבית הדין לעבודה אך רק בנושאים משפטיים ולא רפואיים.

ייצוג בוועדה רפואית

וועדת הערר מורכבת משני רופאים אך העמית יכול גם למנות מומחה נוסף מטעמו. חשוב שתיוצגו בוועדה ע"י עורך דין שיידע לטעון את הטיעונים שתומכים בתביעתכם בצורה הטובה ביותר.

נימוקי דחייה נפוצים ע"י הקרן

רופא הקרן או הוועדות יעברו על החומר הרפואי שלכם. כמו כן, הם יבחנו את סוג העבודה שבה עבדתם, נסיבות הפסקת העבודה, הכישורים שלכם וכן מידת יכולתכם לעבוד בעיסוק סביר אחר.

נימוקי הדחייה הנפוצים שהעמיתים נתקלים בהם הם:

1. העמית לא איבד את כושר עבודתו או שאיבד רק באופן חלקי.

2. תביעת העמית התיישנה.

3. העמית לא עמד בתקופת אכשרה.

נדון בנימוקים אלו ואיך להתמודד איתם.

הוכחת אובדן כושר עבודה בקרן פנסיה

על מנת שהקרן תקבל את תביעתכם אתם צריכים להוכיח שאיבדתם את כושר העבודה שלכם לעסוק בעיסוק שבו עבדתם או בכל עיסוק סביר אחר בהתאם להכשרתכם וניסיונכם.

לכן חשוב מאוד להציג לקרן או לוועדה את כל הבעיות הרפואיות שמהן אתם סובלים. גבו את הטיעונים בתיעוד רפואי רלוונטי. לעיתים נבקש להגיש חוות דעת של מומחה תעסוקתי וכן של מומחה בתחום רלוונטי למחלה.

באשר לנימוק הדחייה השני ראו במאמר התיישנות תביעת פנסיית נכות.

תקופת אכשרה בקרן הפנסיה

בתקנון הקרן נקבע שהעמית לא יהיה זכאי לפנסיית נכות אם אובדן כושר העבודה נגרם ממצב רפואי קודם להצטרפותו ולא חלפו 60 חודשים מיום ההצטרפות.

מהטעם הזה לעיתים כדאי להמתין עם הגשת התביעה (כל עוד ההמתנה לא תגרום להתיישנות). בנוסף, אם אתם סובלים ממספר מחלות או פגיעות שארעו לפני ההצטרפות ולא חלפו 60 חודשים מהיום שהצטרפתם לקרן יש לשקול היטב האם לטעון לאותן מחלות קודמות. למידע נוסף ראו תקופת אכשרה בקרן הפנסיה.

הפסקתי לעבוד ולא המשכתי להפריש לקרן, האם איבדתי את זכויותיי ?

לעיתים ניתן להגיש תביעת פנסיית נכות למרות שהעמית אינו פעיל כל עוד התביעה לא התיישנה. עמית שאינו פעיל זה עמית שהפסיק להפריש לפנסיה או ביצע הסדר ריסק.
אחת האפשרויות זו פשוט להגיש תביעת פנסיית נכות. אם סיבת הפסקת העבודה הינה אובדן כושר עבודה עקב מחלה או תאונה אתם יכולים להגיש תביעת פנסיית נכות כל עוד לא חלפו 3 שנים. אם תביעתכם תתקבל למעשה אתם "מחזירים את הגלגל אחורה". תהפכו שוב להיות עמיתים פעילים והקרן תשלם את פנסיית הנכות ואת ההפרשות לחסכון.

אפשרות נוספת היא ארכת ביטוח. בהתאם לחוק במקרה של הפסקת הפרשות לקרן, אם לא הודעתם לקרן אחרת, הקרן תשמור לכם את הכיסויים הביטוחיים למשך 5 חודשים. את הפרמיות עבור כיסויים אלו היא תגבה מהחיסכון שצברתם. ניתן לבקש להאריך תקופה זו. למידע נוסף בעניין זה ראו ארכת ביטוח בקרן פנסיה.

סיכום תביעת פנסיית נכות

חשוב שתהיו מודעים לזכויות הפנסיוניות שלכם. אם חליתם או נפגעתם בתאונה אתם יכולים לקבל פנסיית נכות מהקרן פנסיה שלכם. יש להגיש את התביעה במועד. רצוי להתייעץ עם עורך דין לפנסיה.

אתם מוזמנים להתקשר אלינו בטלפון 03-6952017 או למלא טופס צור קשר:

לנוחיותכם להלן הפניה לטפסי התביעה של חלק מקרנות הפנסיה:
דילוג לתוכן