חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פשרה ללא הסכמה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

פשרה ללא הסכמה – מה ניתן לעשות אם עורך הדין הגיע לפשרה ללא הסכמת הלקוח ? נתקלנו לא אחת שעורך דין חתם על הסכם פשרה מבלי שקיבל את הסכמת הלקוח ומבלי שיידע אותו על כך. פעולה זו של עורך הדין מנוגדת לכללי האתיקה שכן עורך הדין חייב לקבל את הסכמת הלקוח לפני שהוא מתפשר בשמו. במאמר זה נסביר מה ניתן לעשות במצב כזה.
אם עורך הדין שלכם התרשל ונגרם לכם נזק התקשרו ותאמו פגישת ייעוץ לצורך בדיקת סיכויי התביעה 03-6952017.

פשרה ללא הסכמה

מרבית ההליכים המשפטיים מסתיימים בהסכמי פשרה. הסכמי פשרה מסיימים את ההליך המשפטי כאשר בית משפט נותן להם תוקף של פסק דין. ישנם מספר סוגים של הסכמי פשרה. הסכם הפשרה הנפוץ קובע את גובה הפיצוי שישולם לתובע. אך קיימים הסכמים נוספים אשר פחות מוכרים לציבור. למשל, הסכם המעניק לבית המשפט את הסמכות לקבוע את תוצאת המשפט טרם מיצוי מלוא שלבי המשפט. הצדדים יכולים להסכים להגביל את פסיקת בית המשפט לסכום מינימאלי ומקסימאלי, לאפשר לתת פסק דין ללא נימוקים, לתת פסק דין על סמך כתבי הטענות ועוד.

אם עורך דין מבצע פשרה ללא הסכמה של הלקוח מדובר בהפרה של חובת הנאמנות ואף מדובר על רשלנות עורך דין. על עורך הדין מוטלת החובה לא רק לקבל את הסכמת הלקוח לפני הפשרה אלא עליו גם להסביר את המשמעויות של הסכם הפשרה. מאחר ומדובר בהפרה של חובת הנאמנות ניתן להגיש נגד עורך הדין תלונה לוועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין.

האם ניתן לבטל פסק דין שניתן בפשרה ללא הסכמת הלקוח ?

בתביעות נזיקין על התובע לנסות להקטין את הנזק שנגרם לו לפני שהוא מגיש תביעה נגד המזיק. על-כן, אם ניתן לבטל את פסק הדין מצופה מהתובע לעשות זאת. במרבית המקרים, כאשר עורך הדין מחזיק בייפוי כח שניתן לו על-ידי הלקוח, והוא הגיע לפשרה ללא הסכמת הלקוח בית משפט לא יבטל את פסק הדין.
בפסק דין בת"א (באר-שבע) 52313-04-19 יוסף חג'ג' נ' הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים, בית המשפט פסק:


"בענייננו, כאמור, ייפוי הכח כולל הרשאה מפורשת, שדי בה לצורך קיום הוראות סעיף 5 לחוק השליחות תשכ"ה-1965 (ר' ת"א 3435/88 מאיר אשל נ' יורשי המנוחה חנה פריד ז"ל, פ"מ, כרך תש"ן, חלק שני, תש"ן 1989/1990, 376 בעמ' 379).

35. בפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט העליון, בע"א 3255/19 פבזנר נ' שפר ואח' (30.5.2021) (להלן: עניין פבזנר), נדון ערעור בנוגע לבקשה לביטול פסק דין (בקשה למשפט חוזר אזרחי). במקרה אשר נדון שם, לא היה מדובר בהסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין, אלא בהליך משפטי אשר נוהל לטענת המבקשת, ללא ידיעתה. בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה למשפט חוזר ובית משפט העליון דחה את הערעור, תוך שהוא מציין כדלקמן:

"על רקע פירוט זה, קשה להלום את הטענה כי יפוי הכוח אינו מפורש דיו, כמצוות סעיף 5(א) לחוק השליחות, הקובע כי לשם יִצוג "לפני בית משפט" צריכה להינתן "הרשאה מפורשת". הלכה פסוקה מימים ימימה היא, כי "אין […] לקרוא ייפוי-כוח […] שהוא בבחינת כלל ופרט, כאילו אין בכלל אלא מה שיש בפרט", וכי הרשאה להגיש "כל מיני תביעות", כפעולה נלווית בקשר לעיקר נושא השליחות – עשויה להספיק לשם דרישת החוק ל"הרשאה מפורשת" (ע"א 137/68גרטלר נ' יצחק, פ"ד כב(2) 393, 397 (1968); ע"א 4356/09ברטל נ' פז חברת נפט בע"מ, [פורסם בנבו] פסקאות 10-9 (13.4.2011) (להלן: עניין ברטל)). קל וחומר, כי הוא הדין מקום שבו עסקינן ביפוי כוח מקיף ומפורט. בענייננו, מבין שלל ההרשאות שהוקנו לעו"ד מכנס, נכתב בבירור כי רשאית היא "לתבוע", "להתנגד", "לוותר" ו"להתפשר" בשמה של טליה, בכל הנוגע לעסקת המכר; ולעשות כן בשמה לפני "בתי המשפט בכל הדרגות", כ"נתבע" או כ"משיב", ובתוך כך גם "לחתום על […] הגנות". סבורני כי דווקא פירוט היֶתֶּר מדגיש את היקף השליחות. על כן, משאין מחלוקת על כך שטליה חתמה על יפוי הכוח, חזקה עליה כי הבינה את האמור בו, ואת המשתמע ממנו (ע"א 8510/09בנק הפועלים בע"מ נ' נויברג, [פורסם בנבו] פסקה 4 (24.11.2011); ע"א 4530/10בנק הפועלים בע"מ נ' זועבי, [פורסם בנבו] פסקה 11 (10.2.2015)) – חזקה שבית המשפט המחוזי מצא כי לא נסתרה" (סעיף 26 לפסק הדין).
36. לפיכך, לעורכי הדין יש סמכות להגיע להסכם פשרה גם ללא הסכמה קונקרטית של התובע, ודי בקיומו של ייפוי כח לצורך כך."

יחד עם זאת יתכן ובמקרים מסוימים אם הצד שכנגד ידע שעורך הדין חרג מההרשאה ניתן יהיה לבטל את פסק הדין. אך כאמור ברוב המקרים בית משפט לא יבטל את הסכם הפשרה.
בשלב הבא יש לבדוק האם ניתן להגיש תביעה נגד עורך הדין עקב הפשרה.

הגשת תביעת רשלנות מקצועית

ניתן להגיש תביעה נגד עורך דין שהגיע לפשרה ללא הסכמת הלקוח. על מנת לזכות בתביעה זו יש להוכיח שלא נתתם הסכמה לפשרה. בנוסף יש להוכיח אלו נזקים נגרמו לכם עקב הפשרה. כך, אם סכום הפשרה נמוך משמעותית מהסכום שהייתם אמורים לזכות בו ניתן לתבוע את ההפרש (ואם הייתם הנתבעים הסכום שבו חויבתם גבוה מהסכום שהיו פוסקים נגדכם ללא הפשרה). יחד עם זאת, נזק זה אינו קל להוכחה. בנוסף ניתן לתבוע פיצוי בגין הפגיעה באוטונומיה שמנעה ממכם לנהל את משפטכם. בעל דין זכאי להחליט האם לסיים את תביעתו בפשרה או בפסק דין. חתימה על פשרה ללא הסכמת הלקוח גודעת מהלקוח את הזכות למצות את תביעתו ועל כך יש לפצות את התובע.

לכל שאלה נוספת צרו עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר:

דילוג לתוכן