חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשלנות בעריכת צוואה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם עורך דין שהתרשל בעריכת צוואה צריך לפצות את היורשים עקב ההפסדים שנגרמו להם ? במאמר זה נסביר מתי יחויב עורך הדין לשלם פיצוי עקב רשלנות בעריכת צוואה.

תוכן עניינים

מהי רשלנות בעריכת צוואה ?

רשלנות בעריכת צוואה הינה מצב שבו עורך דין גרם ליורשים הפוטנציאלים הפסד עקב מעשה או מחדל בקשר לצוואה שערך.

כיצד יכול להיגרם נזק עקב רשלנות בעריכת צוואה ?

הנזק יכול להיגרם במספר מקרים:

עקב רשלנות עורך הדין הצוואה נפסלת והיורשים בצוואה מפסדים את הירושה במלואה או בחלקה. אם צוואה נפסלת ואין צוואה קודמת הירושה הינה על-פי דין. במקרה כזה יתכן שינוי בזהות היורשים.

לדוגמא, אדם ביקש לערוך צוואה ולהוריש רק לילד אחד מתוך ארבעת ילדיו. אם הצוואה נפסלת אותו יורש שהיה אמור לרשת הכל יקבל רק 25% מהירושה. לכן במקרה כזה לו נגרם נזק של 75%.

מקרה נוסף, הצוואה מנוסחת באופן רשלני או באופן שאינו מבטא את רצון המוריש.

אפשרות נוספת היא מקרה בו עקב רשלנות לא דאג עורך הדין לערוך צוואה או לא הזהיר את הלקוח שעליו לערוך צוואה. למשל, עורך הדין ערך ללקוח הסכם ממון. בהסכם הממון הוסיף עורך הדין הוראות המתייחסים להורשה במקרה של פטירה. במקרים רבים בית המשפט לא ייתן תוקף להוראות אלו שכן עליהן להופיע בצוואה ולא בהסכם ממון. לכן, במקרה כזה היה על עורך הדין להזהיר את הלקוח שעליו לערוך צוואה. אם לא עשה כן הוא עלול להיות מחויב בנזקים שנגרמו ליורשים.

רשלנות בעריכת צוואה

האם ליורשים יש בכלל זכות תביעה נגד עורך הדין ?

המוריש היה הלקוח של עורך הדין ולא היורשים. מדוע אם כן ליורשים שאיבדו את זכות הירושה קיימת עילת תביעה נגד עורך הדין ? בתי המשפט קבעו שחובת הזהירות של עורך הדין שערך צוואה קיימת גם כלפי צדדים שלישיים כגון יורשים בצוואה.

מקרים נפוצים של רשלנות בעריכת צוואה

יש לבחון כמובן כל מקרה לגופו, אך מקרים נפוצים של רשלנות בעריכת צוואה הינם כדלקמן.

1. ביצוע טעויות בצוואה שגרמו לפסילתה.

2. ניסוח לא ברור של הוראות הצוואה.

3. פגמים טכנים בצוואה שגרמו לפסילתה.

4. אי אזהרת היורשים בצוואה מפני השפעה בלתי הוגנת או התערבות בהליכי הצוואה. על-פי חוק הירושה, "הוראת צוואה, פרט לצוואה בעל-פה, המזכה את מי שערך אותה או היה עד לעשייתה או לקח באופן אחר חלק בעריכתה, והוראת צוואה המזכה בן-זוגו של אחד מאלה – בטלה."

לאור זאת אם עורך הדין מתרשם שהיורש מתערב בעריכת הצוואה עליו להזהירו ואת המוריש שבית המשפט עלול לבטל את הצוואה.

5. אי קבלת חוות דעת רפואית. במקרה של קשישים או אנשים חולים שמבקשים לערוך צוואה רצוי לבקש לקבל חוות דעת רפואית באשר למידת כשירותו של המוריש. חוות הדעת נועדה להקטין את הסיכון שמתנגד לצוואה יצליח לבטלה בטענה של אי כשרות משפטית של המצווה.

כיצד מוגשת התביעה ?

לאחר שנגרם הנזק, כלומר הצוואה בוטלה או חלק מהנכסים לא הורשו ליורש בצוואה יש לבחון האם ניתן להגיש תביעה נגד עורך הדין. במקרה כזה מוטב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות נגד עורכי-דין.

על מנת לזכות בתביעה יש להוכיח את הרשלנות. כמו כן, יש להוכיח את הקשר הסיבתי שבין הרשלנות לנזק. ובסופו של דבר יש להוכיח מה הנזק שנגרם.

נקודת המפתח הינה להוכיח את הקשר הסיבתי שבין הרשלנות לנזק. לדוגמא, בית המשפט ביטל צוואה עקב פגם בצוואה אך גם מהטעם שבעת עריכת הצוואה המוריש לא היה כשיר (למשל מאחר והמוריש סבל מדמנציה).

במצב זה, אומנם עורך הדין התרשל בכך שגרם לפגם בצוואה אך הוא לא גרם לנזק שכן בית המשפט פסל את הצוואה עקב סיבה נוספת שאינה קשורה בעבודת עורך הדין. כלומר, גם אם עורך הדין לא היה מתרשל הצוואה הייתה מתבטלת עקב מצבו הרפואי של המוריש.

על מנת להוכיח מה הנזק שנגרם יש להוכיח את שווי הנכסים שהיורש הפוטנציאלי הפסיד עקב הרשלנות. אם מדובר בנכסי מקרקעין יש להגיש חוות דעת שמאיות.
תביעת הרשלנות תוגש לבית משפט השלום או המחוזי על-פי גובה הסכום הנתבע.

אם נגרם לכם הפסד עקב רשלנות בעריכת צוואה אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר:

דילוג לתוכן