חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תביעה להחזר שכר טרחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

נתקלנו לא אחת במקרים בהם עורכי דין גובים שכר טרחה מופרז. כאשר לקוח פונה אלינו בתלונה כי עורך הדין גבה שכר טרחה מופרז או בלתי סביר עלינו לבדוק באילו עילות משפטיות ניתן לחייב את עורך הדין להשיב את הכספים. ישנן טענות רבות שניתן לטעון בתביעה להחזר שכר טרחה התלויות כמובן בנסיבות של המקרה הספציפי. במאמר זה נדון בחלק מהטענות אשר מועלות בתביעת החזר שכר טרחה.

מתי ניתן להגיש תביעה להחזר שכר טרחה ?

תביעת החזר שכר טרחה תוגש כאשר עורך הדין גבה שכר טרחה בניגוד לדין. רוב עילות התביעה מבוססות על הפרה של חוק החוזים.
תביעה להחזר שכר טרחה תוגש בין היתר במקרים הבאים:

– עורך הדין גבה שכר טרחה שלא בהתאם להסכם שכר הטרחה.

– עורך הדין גבה שכר טרחה בגין עבודה שלא בוצעה.

– שכר הטרחה שנקבע היה מופרז ובלתי סביר.

– עורך הדין הטעה את הלקוח.

– תביעת החזר שכר טרחה עקב עושק.

נדון בחלק מהטענות.

שכר טרחה מופרז של עורך דין

במקרים רבים לקוח עשוי לטעון ששכר הטרחה שעורך הדין גובה הינו מופרז. על מנת שבית משפט יתערב בהסכם שכר הטרחה שכר הטרחה הנדרש המופרז צריך להיות קיצוני. 

בפני הלקוח עומדת דרך נוספת. במקרה של שכר טרחה המתונתה בתוצאות הלקוח יכול לפנוות לוועדת שכר טרחה על מנת להכריע האם שכר הטרחה מופרז. חוק לשכת עורכי הדין קובע:

"התנה או קיבל עורך דין שכר טרחה תלוי בתוצאות המשפט במשפט שאינו פלילי, ונראה ללשכה כי השכר מופרז, רשאית היא, על פי בקשת הלקוח, לקבוע את השכר המתאים."

במקרים בהם שכר הטרחה אינו מותנה בתוצאות, ובכלל, לא תישמע טענה ששכר הטרחה יקר מידי. לקוח המבקש להתנגד לתשלום שכר טרחה צריך לבסס את טיעוניו על טענות משפטיות המצדיקות אי תשלום שכר הטרחה.

ביטול הסכם שכר טרחה

בין עורך הדין ללקוח שורר פעמים רבות חוסר שוויון. במקרים רבים הלקוח אינו בקיא בחוק. הלקוח אינו יודע מה העבודה המשפטית הנדרשת למקרה שלו. הלקוח אינו מודע להיקף העבודה הנדרש ולשכר הטרחה המקובל.

חוסר שיווין זה מעניק יתרון לעורך הדין במשא ומתן ביחס להסכם שכר הטרחה.

נתקלנו במקרים בהם עורכי דין נהגו בחוסר תום לב כאשר תמחרו עבודה משפטית פשוטה בסכומים גבוהים. כל זאת תוך הטעיית הלקוח.

לדוגמא, לקוח ביקש מעורך הדין להגיש בקשה לקיום צוואה. עורך הדין הפחיד את הלקוח שבני המשפחה יתנגדו לצוואה והחתים אותו על הסכם לפיו עורך הדין יקבל אחוזים מהעיזבון. בסופו של יום בני המשפחה לא התנגדו ולא היה כל הליך משפטי. כמובן, שדרישת עורך הדין לקבל שכר טרחה של מאות אלפי שקלים מהעיזבון נדחתה.

תביעה להחזר שכר טרחה

הפרת חובת האמון ע"י עורך הדין

על עורך הדין מוטלת חובת אמון כפי הלקוח. חובת אמון זאת כוללת את החובה להציג ללקוח את מידת מורכבות התיק שלו והעבודה הנדרשת. עורך הדין אינו רשאי לנצל את חוסר ידיעת הלקוח ולהחתימו על הסכם שכר טרחה קיצוני אשר אינו תואם לנסיבות המקרה שלו.

ביטול הסכם שכר טרחה עקב הטעיה או עושק
חוק החוזים הדן בביטול חוזה בשל פגם בכריתתו קובע בסעיף 15 כלהלן:

מי שהתקשר בחוזה עקב טעות שהיא תוצאת הטעיה שהטעהו הצד השני או אחר מטעמו, רשאי לבטל את החוזה; לענין זה, "הטעיה" – לרבות אי-גילוין של עובדות אשר לפי דין, לפי נוהג או לפי הנסיבות היה על הצד השני לגלותן.

סעיף 18, הדן בעושק, קובע כדלקמן:

"… מי שהתקשר בחוזה עקב ניצול שניצל הצד השני או אחר מטעמו את מצוקת המתקשר, חולשתו השכלית או הגופנית או חוסר נסיונו, ותנאי החוזה גרועים במידה בלתי סבירה מן המקובל, רשאי לבטל את החוזה….".

חוק החוזים הדן בביטול החוזה קובע כלהלן:

דרך הביטול

20. ביטול החוזה יהיה בהודעת המתקשר לצד השני תוך זמן סביר לאחר שנודע לו על עילת הביטול, ובמקרה של כפיה – תוך זמן סביר לאחר שנודע לו שפסקה הכפיה.

השבה לאחר ביטול

21. משבוטל החוזה, חייב כל צד להשיב לצד השני מה שקיבל על פי החוזה, ואם ההשבה היתה בלתי אפשרית או בלתי סבירה – לשלם לו את שוויו של מה שקיבל.

בתביעות החזר שכר טרחה למעשה ביטול ההסכם נעשה בדיעבד. זאת מאחר והלקוח למד על ההטעיה רק לאחר שעורך הדין גבה את התשלום ולאחר שהטיפול בתיק הסתיים.

עילת העושק

סעיף 18 לחוק החוזים העוסק בעילת העושק קובע למעשה כי לקוח שהתקשר בחוזה שכר טרחה עקב ניצול שניצל עורך הדין את מצוקתו, חולשתו השכלית או הגופנית או חוסר ניסיונו, ותנאי החוזה הינם גרועים במידה בלתי סבירה מן המקובל רשאי לבטל את החוזה.

לכן על מנת לזכות בתביעה נגד עורך הדין יש להוכיח:

– שהלקוח היה במצוקה, חולשה שכלית או גופנית או חוסר ניסיון.

– שעורך הדין ניצל את המצוקה של הלקוח, ועקב ניצול זה נחתם הסכם שכר הטרחה.

– שתנאי הסכם שכר הטרחה גרועים מן המקובל, במידה בלתי סבירה.

בפסק הדין בתיק רע"א 617/08 מלון עדן נהריה בע"מ נ' יוסף קסל פסק בית המשפט:

" הובעה בספרות העמדה שלפיה במקרים קיצוניים של חוסר הגינות בתנאי החוזה יש לפרש את המושג…"חוסר ניסיון" בצורה ליברלית ולכלול בה אף תמימות, חוסר הבנה או חוסר התמצאות".

כיצד תוכיחו שתנאי הסכם שכר הטרחה גרועים מן המקובל במידה בלתי סבירה ?

אחד התנאים כאמור לביטול הסכם שכר הטרחה הוא שתנאיו גרועים מהמקובל במידה בלתי סבירה.

תנאי זה ניתן להוכיח ע"י חוות דעת מומחה. מומחה שכזה יכול להיות עורך דין בעל ניסיון בתחום המשפטי הרלוונטי לעבודה המשפטית אשר בוצעה ע"י עורך הדין.

אפשרות נוספת היא לפנות לוועדת שכר טרחה אשר תבחן את הסכמי שכר הטרחה ותמסור את עמדתה בפני לבית המשפט.

כאשר בוחנים את תנאי ההסכם יש לבחון בין היתר את שכר הטרחה ביחס להיקף העבודה הנדרשת.

בפסק הדין ב- ע"א 4849/06 נפסק:

" הדעת נותנת כי לעולם על שכר הטרחה המשולם עבור השירות המשפטי להיות מידתי וראוי , ואל לו לחרוג אל מעבר למסגרות מקובלות, תקינות וסבירות של פיצוי על שירות שניתן ועל מאמץ שהושקע…".

התוצאה של ביטול הסכם שכר הטרחה

לאחר שבית המשפט יבטל את הסכם שכר הטרחה יהיה עליו לקבוע מהו שכר הטרחה שמגיע לעורך הדין.

על-פי חוק החוזים, לאחר ביטול החוזה, חייב כל צד להשיב לצד השני, מה שקיבל על פי החוזה, ואם ההשבה בלתי אפשרית או בלתי סבירה, יש לשלם לצד השני את שוויו של מה שקיבל.

ככל שעורך הדין ביצעה עבודה משפטית כלשהי הוא זכאי לשכר טרחה ראוי. את שיעור שכר הטרחה הראוי יש להוכיח ע"י מומחה. בית המשפט יחייב את עורך הדין להשיב את היתרה.

מה לעשות במקרה של תביעת שכר טרחה מופרז ?

ראשית, כמובן שעדיף להתייעץ לפני שתחתמו על הסכם שכר הטרחה. אך אם חתמתם וכעת הנושא עולה, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין לפני שתפעלו.

אם קיבלתם דרישת תשלום שכר טרחה מופרזת פנו אלינו להייעצות. אם תגיבו לדרישה ללא קבלת ייעוץ אתם עלולים להודות בטענות או למסור גרסה שתזיק לכם בהמשך.

אם שילמתם שכר טרחה מופרז יתכן שניתן להגיש תביעה להחזר שכר הטרחה. גם במקרה זה פנו להתייעצות מהר ככל הניתן.

אל תיבהלו אם הוגשה נגדכם תביעת שכר טרחה ע"י עורך דין. במקרים רבים כאמור ניתן להתמודד בהצלחה אם תביעות אלו.

לבדיקת הזכויות המגיעות לכם אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר:

דילוג לתוכן