חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אי אבחון סרטן כליה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

רשלנות בית חולים עקב אי אבחון סרטן בכליה עלולה לגרום לנזקי גוף קשים ולקיצור משמעותי בתוחלת החיים. ביום 11.05.2023, ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי אשר חייב את בית החולים לשלם פיצויים עקב אי אבחון סרטן בכליה. במאמר זה נפנה לקביעות החשובות בפסק הדין על מנת להבין באילו נסיבות יהיה המטופל זכאי לפיצוי.

נסיבות המקרה – אי אבחון סרטן כליה

התובע יליד 1970, הגיש תביעת רשלנות רפואית עקב טיפול רפואי שעבר בבית החולים "אסף הרופא", המצוי בבעלות מדינת ישראל (להלן גם: "בית החולים") באוגוסט 2012. התובע טען כי עקב רשלנות הצוות הרפואי של בית החולים אובחנה אצלו באיחור של כשנתיים מחלת סרטן הכליה מסוג Renal Cell carcinoma (RCC) וכי הגילוי המאוחר גרם לכך שהגידול התפשט בגופו עם גרורה ריאתית וסיכויי ההחלמה שלו אבדו באופן משמעותי.

ביום 22.8.2012 הופנה התובע על ידי רופא המשפחה לבית החולים בשל תלונות על כאבי בטן חזקים עם הקרנה למפשעה הימנית ולאשך הימני מזה ארבעה ימים. הוא עבר בירור בחדר המיון בשעה 13:30. הבירור כלל בדיקות מעבדה, סטיק שתן ובדיקת אולטרסאונד כליות ובטן. לא נמצא ממצא ראוי לציון. הוא הועבר בשעה 14:03 לאשפוז במחלקה הכירורגית לצורך השגחה. בשעה 14:40 עבר המשך בירור על ידי בדיקת סי.טי. בפרוטוקול אבנים.

בממצאי הבדיקה ולאחר פענוח חוזר נרשם כי בכליה שמאל נצפתה "התבלטות קורטיקלית בקוטר 4 ס"מ באספקט הלטרלי עליון (213 אקסיאלי, 86 קטרונלי)". בסיכום הבדיקה הומלץ, לאור הממצא, לבצע קורלציה סונוגרפית (בדיקת אולטרסאונד חוזרת באופן ממוקד מול ממצאי הסי.טי.). עוד נרשם בסיכום הבדיקה כי ההמלצה הועברה לרופא המטפל – מנהל חדר המיון. למחרת, ביום 23.8.2012, שוחרר התובע לביתו יחד עם המלצות אלו: המשך מעקב רופא מטפל, לקיחת משככי כאבים לפי הצורך, חזרה לבדיקת רופא במקרה של החמרה, כאבים, חום או הקאות וביקורת במכון גסטרו אם ימשכו הכאבים. אין חולק כי ההמלצה לבצע קורלציה סונוגרפית לא בוצעה בבית החולים וגם לא נכללה בהמלצות לבצוע לאחר שחרורו של התובע מבית החולים.

לאחר חלוף כשנתיים, בתאריך 18.11.2014, בעקבות תלונות אורינריות, ביצע התובע בדיקת סי.טי. שהדגימה גוש הטרוגני עם נמק מרכזי בגודל של 6.5 ס"מ בקוטב עליון בכליה שמאל, החשוד כגידול סרטני בכליה ((RCC – Renal Cell Carcinoma עם נמק מרכזי וכן נמצא מוקד זעיר תת פלאורלי בפסגת הריאה מימין. בבדיקת סי.טי. בית חזה ביום 20.11.2014 הודגם מוקד זעיר בפסגת הריאה מימין. ביום 9.12.2014 עבר ניתוח לכריתת הכליה השמאלית בבית החולים רמב"ם. בניתוח נמצא ממצא גידולי התופס את כל המחיצה העליונה של הכליה ומגיע עד לאגן הכליה.

תחילה בוצעה כריתה חלקית עם שוליים חיוביים בחתך הקפוא ואז הושלמה הכריתה למלאה. בפתולוגיה נמצא Renal Clear Cell Carcinoma Grade 2. בסי.טי. שבוצע ביוני 2015 נמצא שהממצא בפסגת הריאה מימין גדל בכמה מ"מ בהשוואה לבדיקה קודמת ובפסגת הריאה השמאלית נמצא נודול חדש בקוטר 2 מ"מ.

באוגוסט 2015 נמצא שהממצאים בפסגת הריאה הימנית גדלו ובוצעה כריתה סגמנטלית של הקשריות. בפתולוגיה נמצאה גרורה של RCC בקוטר 6 מ"מ, בהגדרת שלב 4. ביום 22.10.2016 עבר התובע ניתוח לכריתת אונה ריאה ימין עליונה עקב הישנות RCC. ביום 26.1.2017 בוצעה כריתת סגמנט מהריאה השמאלית בגין גרורות של RCC. התובע היה בהפוגה של מחלתו עד יולי 2018, אז התגלו אצלו גרורות חדשות בריאות ובלב.

בינואר 2019 החל טיפול אימונולוגי שהופסק באוקטובר 2019 עקב תופעות לוואי והוחל טיפול בסטרואידים. באוגוסט 2020 התגלו גרורות באגן שגרמו לשברים וגרורה בעמוד השדרה וכן נראתה התקדמות של הממצא בלב. בהמשך חודש הטיפול הביולוגי והופסק שוב בשל תופעות הלוואי. הטיפול בסטרואידים הופסק במאי 2021 בשל תופעות לוואי גם לטיפול זה.

אי אבחון סרטן כליה

התרשלות בית החולים שלא אבחן את סרטן הכליה

טענות ההתרשלות כנגד בית החולים מתמקדות בהתעלמות הצוות הרפואי מההמלצה להמשיך הבירור בכליה שמאל נוכח הממצאים בבדיקת הסי.טי. מתאריך 22.8.2012. ד"ר אקשטיין, מומחה התביעה, ציין בחוות דעתו כי לאור הממצאים שנצפו בבדיקת הסי.טי. וכן לפי בדיקת האולטרסאונד בה נמצאה מלאות ללא גבול סדיר היה צורך מידי בהמשך בירור על ידי סונר בטן חוזר, כולל דופלר, לכליה שמאלית לבירור הגוש שנצפה. ד"ר אקשטיין ציין כי מעיון בבדיקה עולה שמדובר היה בגוש בקוטר 5.2 ס"מ. הוא ציין כי בדיקת הסונר שבוצעה לפני בדיקת הסי.טי. לא הדגימה בצורה מיטבית את הקוטב העליון של הכליה השמאלית שבו ולא ניתן היה להסתמך עליה. לצורך בירור הממצא שהודגם בסי.טי.

חובה הייתה לבצע בדיקת אולטרסאונד חוזרת ממוקדת לאזור בו הודגם הממצא בסי.טי. ואילו הייתה מבוצעת בדיקת האולטרסאונד החוזרת, כולל דופלר, באופן ממוקד לכליה השמאלית, היה מזוהה התהליך החשוד, הייתה מבוצעת ביופסיה והגידול היה מאובחן כבר בשנת 2012.

הצוות הרפואי חרג מהנדרש כאשר ביצע רביזיה של בדיקת האולטרסאונד מול בדיקת הסי.טי. בצורה רשלנית בעוד שבפועל האזור הפתולוגי המודגם בסי.טי. לא מופיע בבדיקת האולטרסאונד באופן שניתן להסתמך עליה ולקבל מסקנות.

ד"ר אדלמן ציין אף הוא במסגרת חוות דעתו כי חוסר ההתייחסות לממצא בקוטר 4 ס"מ בכליה שמאל שהתגלה בזמן בירור של כאב בטן מהווה התנהלות רשלנית וכי ההמתנה ללא מעש גררה התפשטות הגידול לווריד הכליה והופעת גרורה בריאה ימין. הוא ציין כי לא ברור מדוע התעלם הצוות הרפואי מההמלצה לבצע בדיקת אולטרסאונד וכי היה עליו לבצע בדיקת אולטרסאונד מכוונת לממצא או בדיקת סי.טי. עם חומר ניגוד ואז מידית לקחת ביופסיית מחט מהממצא. הוא ציין כי בדיקת האולטרסאונד שבוצעה לפני בדיקת הסי.טי. אינה יכולה לשמש תחליף לאולטרסאונד מכוון לממצא בסי.טי. וכי בדיקת אולטרסאונד היא בדיקה התלויה בבודק. הדבר מתחזק נוכח הפענוח של ד"ר אקשטיין לבדיקת האולטרסאונד שבוצעה, לפיו בחתך אורכי בחלק עליון נראתה מלאות יחסית ללא גבול סדיר, כאשר בבדיקת סי.טי. נמצא ממצא חדש שלא נראה באולטרסאונד קודם, ממצא שהיה צריך לברר עד תום. אם הייתה מבוצעת ביופסיה ניתן היה ללמוד על טיב הממצא אם הוא שפיר או ממאיר או ממאיר אלים ובהתאם לכך לכוון את סוג הטיפול. במקרה דנן, הביופסיה הייתה מגלה כי מדובר בגידול ממאיר של הכליה – שנתיים מוקדם יותר – כשגודלו אז עמד על 4 ס"מ.

הנתבעת, למעשה, לא טוענת כל טענת הגנה בשאלת ההתרשלות, לא הגישה חוות דעת רפואית בנושא זה ואין, אם כן, מחלוקת כי הייתה חובה על הצוות הרפואי של בית החולים לפעול לבירור טיבו של הממצא שהודגם בבדיקת הסי.טי. וכי בירור כאמור היה מביא לאבחון מחלת התובע בשלב מוקדם יותר. בגין התרשלות הצוות הרפואי אובחנה המחלה באיחור.

בסיכומיה העלתה הנתבעת טענה חדשה, לפיה קיימת רשלנות תורמת מצד התובע, בשל כך שלא העביר את סיכום האשפוז ובו פירוט הממצא בבדיקת הסי.טי. לידי רופאת המשפחה שלו. יש לדחות הטענה. מדובר בטענה שלא נטענה בכתב ההגנה והיא מהווה הרחבת חזית אסורה. מעבר לכך, מקום בו בית החולים עצמו לא הפנה את התובע לבדיקות נוספות עם שחרורו מאשפוז ולא הסב את תשומת ליבו לממצאי הסי.טי., לא ניתן לבוא בכל טענה לתובע, שהוא גורם חסר מומחיות רפואית, שפעל והסתמך על הנחיות בית החולים. למעלה מהצורך יצוין כי כלל לא הוכח שהתובע לא העביר את סיכום האשפוז לרופאת המשפחה.

אני קובעת, אם כן, כי בית החולים התרשל במסגרת טיפולו הרפואי בתובע בכך שלא המשיך הבירור שהיה צריך לבצע לפי תוצאות בדיקת הסי.טי. שערך. בגין התרשלותו זו אובחנה מחלת התובע באיחור של כשנתיים, בשנת 2014 במקום בשנת 2012.

להתייעצות השאירו פרטים:

קשר סיבתי ואבדן סיכויי החלמה

התובע טוען כי הנתבעת חבה בפיצויים בגין מלוא נזקיו על בסיס הדוקטרינה של אבדן סיכויי ההחלמה. הפיצוי בגין אבדן סיכויי החלמה מבוסס על הכרה בכך שאבדן הסיכוי להחלמה מהווה כשלעצמו נזק בר פיצוי (ע"א 231/84 קופת חולים של ההסתדרות נ' פאתח, פ"ד מב(3)312 [1988]).

בעבר נפסק הפיצוי בגין הפגיעה בסיכויי ההחלמה באופן יחסי – הסתברותי, בהתאם להסתברות שהנזק נגרם כתוצאה ממעשה ההתרשלות (ע"א 10399/08 פרוטס נ' צ'ירגייב (4.4.2011)). בע"א 3900/14 ל.ד. נ' המרכז הרפואי הלל יפה (2.12.2015) (וראה גם דנ"א 595/16 בית החולים הלל יפה נ' ל.ד. (14.3.2016)) נפסק כי פגיעה בסיכויי ההחלמה בהסתברות של מעל ל- 50% תוביל לפיצוי מלא של הנפגע על כל נזקיו.

פגיעה בסיכויי ההחלמה הפחותה מ- 50% אך אינה זניחה תביא לפיצוי יחסי ובמקרים בהם הסיכון הוא זניח לא יינתן פיצוי.

הדרך המקובלת לחשב אבדן סיכויי החלמה היא באמצעות הנוסחה הבאה:

b-a

b

כאשר b הוא שיעור הסיכון לאחר ההתרשלות ו – a הוא שיעור הסיכון קודם להתרשלות.

 ד"ר אדלמן מטעם התביעה פירט במסגרת חוות דעתו מהם שני המדדים מקובלים לדירוג RCC. האחד – שיטת TNM. השני – שיטת Fuhrman Nuclear Grading. בשיטה הראשונה מתייחסים לגודל הגידול (T), להימצאות תאים סרטניים בקשריות למפה (N) ובהימצאות גרורות (M). לפי מאפיינים אלו נקבע ה- stage של הגידול. ככל שהוא גדול יותר, ככל שיש יותר מעורבות של קשריות ואם יש גרורות – השלב מתקדם יותר והפרוגנוזה גרועה יותר. שלב 4 מוגדר על ידי הימצאות גרורות. בשיטה השנייה מתייחסים לצורה ההיסטולוגית של הרקמה לאחר שנלקחה ביופסיה, מסתכלים על צורת התאים ובודקים את רמת האבנורמליות שלהם לפי קידוד שנקבע.

 ד"ר אדלמן ציין במסגרת חוות דעתו כי הסיכוי לגרורות בזמן הגילוי של גוש בקוטר 4 ס"מ (כפי שהיה אצל התובע בשנת 2012) הוא פחות מ- 3%. ההמתנה בחוסר מעש של למעלה משנתיים אפשרה גדילת הגידול, התפשטותו ושליחת גרורה אחת לפחות לריאה ימין. הגידול התגלה בהיותו בשלב 4 (עם גרורה בריאה) בו ההישרדות ל- 5 שנים היא 8% (סיכון של 92%). לו אובחן הגידול באוגוסט 2012 הוא היה עדיין בשלב 1 (פחות מ – 7 ס"מ, ללא מעורבות בלוטות לימפה וללא גרורות) בו ההישרדות ל – 5 שנים היא 81% (סיכון של 19%). לפי נוסחת חישוב אבדן סיכויי ההחלמה שצוינה לעיל מדובר בפגיעה בסיכויי ההחלמה בהסתברות של 79%.

בחקירתו ציין ד"ר אדלמן כי גידול בין 4 ס"מ ל- 7 ס"מ מוגדר כ- T2 (עמ' 18). הוא הסביר כי יש להבחין בין stage (היקף הגידול, עד כמה התפשט בעת האבחנה) וביןgrade (אלימות הגידול), כאשר המושג הרלוונטי לבדיקת סיכויי ההחלמה הוא stage (עמ' 24-23). הוא אישר כי לאחר ניתוח הכריתה נמצא גידול בגודל 6.5 ס"מ – דרגת T3.

פרופ' קוטן מטעם ההגנה ציין במסגרת חוות דעתו כי נכון לאוגוסט 2012, המועד בו הוחמצה אבחנת הממאירות, מחלתו של התובע דורגה בשלב 1 (גידול ראשוני בקוטר 5.2 ס"מ, ללא מעורבות לימפתית או מערכתית), מצבו הכללי והתפקודי של התובע היה טוב ודרגת הממאירות של הגידול הייתה בינונית.

סיכוייו לשרוד 5 שנים, לו אובחנה מחלתו באוגוסט 2012, היו עומדים על 97%. נכון למועד האבחון בשנת 2014, הייתה מחלתו של התובע בשלב 4 עם פיזור ריאתי, אך למרות היקפה הנרחב מצבו התפקודי של התובע היה טוב ודרגת ההתמיינות של הגידול הייתה בינונית. סיכוייו לשרוד 5 שנים עמדו על 39%. לפי נוסחת חישוב אבדן סיכויי ההחלמה מדובר בפגיעה בסיכויי ההחלמה בהסתברות של 95%.

פרופ' קוטן הוסיף וציין בחוות דעתו (שנכתבה בשנת 2018) כי בשנים האחרונות חלה מהפכה בטיפול האונקולוגי התרופתי בסרטן הכליה, כאשר נכנסו לשימוש תרופות ביולוגיות, מכוונות מטרה, וטיפולי אימונותרפיה. הודות לטיפולים אלו חל שיפור דרמטי בסיכויי הריפוי וההישרדות של חולי סרטן הכליה הגרורתי – באחוז בלתי מבוטל מבין החולים שמחלתם דורגה בשלב 4 מסוגלים הטיפולים האלו להשרות תסוגות שלמות, החולים שורדים לעיתים שנים ארוכות וחלקם אולי אף יבריא מהממאירות. הוא ציין כי התובע עבר ניתוח בו נכרת הגידול הראשוני בשלמותו. בהמשך עבר מספר ניתוחים בהם הורחקו גרורות ריאתיות. מאז הניתוח האחרון לכריתת הגרורה הריאתית שבוצע בינואר 2017 מחלתו שרויה בהפוגה מלאה ללא עדות להישנות מקומית, אזורית או מערכתית של הממאירות.

אם יתפתח אצלו בעתיד פיזור גרורתי מערכתי בהיקף נרחב, בלתי נתיח, קיים סיכוי של 30% – 50% שניתן יהיה להשרות אצלו תסוגה של הממאירות ע"י התרופות הביולוגיות החדשניות ובאמצעות טיפולי האימונותרפיה ולכן צפויה לו הישרדות ארוכת טווח אף מעבר ל 39% שקבע.

התובע טוען בסיכומיו כי אף לפי חוות דעת מומחה ההגנה שיעור הפגיעה בסיכויי ההחלמה שלו הוא מעל 50% ולכן, לפי ההלכה הפסוקה, הוא זכאי לפיצויים על מלוא נזקיו. הנתבעת בסיכומיה טוענת כי אין להסתמך על חוות דעתו של פרופ' קוטן שהוגשה על ידה כיון שחוות דעת זו סותרת קביעות עובדתיות וכי דרך החישוב של פרופ' קוטן אינה בהתאם לפסיקה. כמו כן, טוענת הנתבעת, אין לקבל את חוות דעתו של ד"ר אדלמן כיון שחוות דעתו זהה לזו שהוגשה על ידי פרופ' שפירא שצורפה תחילה לכתב התביעה וכיון שהוא לא הסתמך על מסמכים רפואיים עדכניים אלא על מסמכים עד שנת 2017. הנתבעת טוענת כי גודל הגידול באוגוסט 2012 היה 5.2 ס"מ וגודלו בעת גילוי המחלה היה 6.5 ס"מ ולכן בשנת 2012 מדובר היה ב – T2 וב – stage 2 ובעת הגילוי בשנת 2014 מדובר על T3 וב – stage 3. בהתאם לכך, סיכויי ההישרדות של התובע פחתו מ- 74% ל- 67% וזאת בלבד או מ- 57% ל – 42% לפי מבחן T. כיון שההסתברות היא פחותה מ – 50% יש לחשב הנזק באופן יחסי. עוד טוענת הנתבעת כי אם תוחלת חייו של התובע לא התקצרה באופן משמעותי הרי אבדן סיכויי ההחלמה לא התממש ויש לחשב אבדן סיכויי ההחלמה לפי הפער בין הסיכונים לתמותה.

התובע, בסיכומי התשובה, טוען כי ניסיונה של הנתבעת להתנער מקביעות המומחה מטעמה הוא ניסיון חסר תום לב. הנתבעת לא העלתה ולו נימוק בודד שיש בו כדי לבסס טענתה לסתירה בין חוות דעתו של פרופ' קוטן ובין קביעות עובדתיות או הפסיקה. פרופ' קוטן השתמש במדד של סיכויי הישרדות לחמש שנים, כפי שקובעת הפסיקה. טענות הנתבעת במסגרת סיכומיה הן טענות שברפואה ואינן נתמכות בחוות דעת רפואית. שתי חוות הדעת הרפואיות שבתיק קובעות כי אבדן סיכויי ההחלמה עולה על 50%. ניסיונה של הנתבעת להתנער מחוות הדעת שהגישה ולטעון טענות הפוכות לחוות הדעת אף מהווה שינוי חזית אסור. לגוף הטענות, הנתבעת מנסה להתייחס רק לגודל הגידול – T – שמהווה רק פרמטר אחד מתוך שלושה המשפיע על השלב בו מצוי הגידול והפרוגנוזה הצפויה וזהו פרמטר שונה מהשלב בו מצוי הגידול. ד"ר אדלמן לא שינה עמדתו בחקירתו לפיה בשנת 2012 הגידול היה בשלב 1 ואילו במועד בו אובחן בשנת 2014 היה בשלב 4, בדיוק כפי שקבע פרופ' קוטן.

הדברים עולים גם מהטבלאות שצורפו לחוות דעתו. חקירתו הנגדית עסקה בגודל הגידול. ללא קשר לגודל הגידול, בנוכחות גרורות המחלה תהיה בשלב 4. טענת הנתבעת כי יש לבחון את סיכויי ההחלמה לאחר כריתת הכליה והגרורות ולא במועד האבחון בפועל היא טענה מופרכת ואף היא טענה שבמומחיות רפואית שאינה נתמכת בחוות דעת ומהווה הרחבת חזית אסורה. שיעור הפגיעה בסיכויי ההחלמה בהתאם להלכה הפסוקה נאמד במועד האבחון בפועל ולא בשלב שרירותי לאחר מכן. גם שיעורי ההחלמה בהם נוקבת הנתבעת ביחס למועד שלאחר כריתת הגרורות בריאה הם בגדר קביעה שברפואה שאינה נתמכת בחוות דעת רפואית כדין וד"ר אדלמן לא הסכים לשיעורי החלמה אלו.

טענות התובע מקובלות עלי במלואן. חוות דעתם של שני המומחים בתיק, הן מטעם התביעה והן מטעם ההגנה, קובעות כי הפגיעה בסיכויי ההחלמה של התובע עקב הגילוי המאוחר עולה על 50%. בהתאם לכך זכאי התובע לפיצוי על מלוא נזקיו עקב המחלה. לא ברור כיצד הנתבעת מבקשת בשלב הסיכומים, וללא חוות דעת שבמומחיות התומכת בכך, לטעון טענות הפוכות ושונות מאלו שנטענו על ידי המומחה מטעמה ואשר מהוות חלק מכתב ההגנה שלה. מדובר בטענות חדשות שברפואה שאינן נתמכות בחוות דעת רפואית המהוות הרחבת חזית אסורה ולא ניתן לקבלן.

הנתבעת טענה באופן כללי כי קביעותיו של פרופ' קוטן הן בסתירה לקביעות עובדתיות וכי דרך החישוב שלו אינה בהתאם לפסיקה – אך לא פירטה על מה בדיוק מבוססות טענות אלו. צודק התובע בטענותיו כי את הפגיעה בסיכויי ההחלמה יש לבחון במועד האבחון בפועל כך שמועדים המאוחרים למועד זה אינם רלוונטיים. ד"ר אדלמן הבהיר, וכך עולה גם מהטבלאות שצורפו לחוות דעתו, כי גודל הגידול (T) הוא פרמטר אחד מתוך שלושה ולכן ניסיון הנתבעת להסתמך רק על פרמטר זה, ושוב, בסתירה לחוות דעת המומחה מטעמה וללא חוות דעת רפואית תומכת – אינו יכול להתקבל. בשנת 2012 היה הגידול ב- stage 1 במחלה ואילו המצאות הגרורות בשלב האבחון מסווגות אותו ב- stage 4, ללא קשר לגודלו. על בסיס שתי חוות הדעת הרפואיות המצויות בתיק לגבי אבדן סיכויי ההחלמה ולפי ההלכה הפסוקה – התובע זכאי לפיצוי מלא על כל נזקיו.

על כן בית משפט חייב את בית החולים לפצות את התובע בסכומים גבוהים.

אתם מוזמנים להתקשר אלינו בטלפון 03-6952017 או למלא טופס צור קשר:

דילוג לתוכן