חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ביטוח רשלנות רפואית

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

הנתונים בשנים האחרונות מראים על עליה גדולה בכמות הגשת תביעות אזרחיות נגד רופאים ומוסדות רפואיים. מעל ל 11,000 תביעות הוגשו בשנים האחרונות וקרוב ל 9000 פסקי דין ניתנו על תביעות מסוג זה. לכן קיימת חשיבות לביטוח רשלנות רפואית.

מהו ביטוח רשלנות רפואית ?

ביטוח רשלנות רפואית מיועד עבור אנשים העוסקים בעולמות הרפואה במגוון רחב מאד של תחומים. קרדיולוגים, מנתחים, רופאי שיניים, עיניים, רופאים העוסקים ברפואה משלימה ועוד. בין אם הם נמצאים ברפואה הציבורית או בפרטית. הביטוח נוצר במטרה להגן על העוסקים במקצוע הכל כך חשוב וקריטי מפני תביעות כנגדם בגין רשלנות רפואית. כידוע, בתי החולים סובלים מעומס עצום ומחסור ברופאים. דבר שיכול לגרור טעות בשיקול דעת. טעויות אנוש יכולות לקרות בכל מקצוע. כאשר מדובר בעולם הרפואה טעות יכולה לגרום לנזק משמעותי למטופל ואפילו למקרה של מוות. במקרה כזה הרופא שטעה כבן אדם יהיה חשוף לתביעה שיכולה להגיע למיליוני שקלים.
כאשר רופאים יפעלו בחשש ויקבלו החלטות רק מתוך הצורך להימנע מתביעה שיקול דעתם לא יהיה מקצועי. כמו כן, תביעות מסוג זה מוגשות בסכומים גבוהים. במצב בו בתי חולים ורופאים נתבעים בתדירות גבוהה, הדבר עלולים למוטט מוסדות ורופאים שלא יעמדו בתשלומי הפיצויים. בשל כך, המחסור בצוות רפואי מקצועי יחמיר עוד יותר.

כיצד נבחנת רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית נבחנת בכמה מישורים עיקריים.
במישור האזרחי המאפשר לניזוק לתבוע פיצוי כספי הנגזר מסוג הנזק, עוגמת הנפש וההוצאות הנלוות שנגרמו לניזוק בגינו. כולל אבדן כושר עבודה, הוצאות על טיפולים רפואיים ועוד. על התובע להוכיח קשר סיבתי בין הטיפול הרפואי או שיקול דעתו של הרופא לנזק בפועל.
המישור המשמעתי מגיע לאחר סיום ההליך הפלילי ובו רופאים שבצעו נזקים חמורים יודרו מעבודתם ורישיונם יישלל לצמיתות או לתקופה.

הצורך בביטוח רשלנות רפואית

בהיעדר חובת רכישת ביטוח המכסה תביעות מסוג זה רופאים ובתי חולים לא יוכלו להתמודד עם העלויות הכבדות. בשל כך על המוסדות והרופאים לדאוג לביטוח באופן עצמאי כדי להימנע מקריסה כלכלית.

מה כולל הכיסוי הביטוחי בביטוח רשלנות רפואית?

הכיסוי משתנה מחברת ביטוח אחת לשנייה ונתון לשיקול דעתם של החתמים. אבל ניתן למנות את הכיסויים האפשריים בפוליסה מעבר לתשלום הכספי עבור התובע. ביניהם כיסוי עבור ייעוץ משפטי מקצועי שכולל צוות חוקרים. כיסוי לתביעות המוגשות נגד הרופא, הליכים משמעתיים שונים וסיוע בחקירות משטרה. ייעוץ וייצוג בהליכים משפטיים פליליים המוגדים על ידי רשויות המדינה ועוד.

כל בעל מקצוע המעוניין לקבל כיסוי למקרה של תביעה ושקט נפשי לכך שהוא לא יישא בעלויות הכרוכות צריך להתאים לעצמו את הפוליסה הנכונה. על פי מאפייניו האישיים ומאפייני התפקיד אותו הוא נושא. ניתן במהלך חיי הפוליסה להוסיף ולשנות כיסויים בהתאם להתפתחות המקצועית ולצורך האישי.

מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים ביטוח אחריות מקצועית לרופאים

חשוב לוודא שהכיסויים מתאימים לסוג המקצוע. לרופא שיניים יש כיסויים שונים מנטורופת. כמו כן חשוב לוודא כי גובה הפיצוי המירבי העומד בפוליסת הביטוח גבוה ומספק לצורך כיסוי מכלול ההוצאות הנובעות מרשלנות רפואית. לוודא שהביטוח נעשה מול חברת ביטוח חזקה ואמינה לה גב כלכלי ומוניטין וצוות מיומן שיעמוד לרשות הרופא בעת הצורך.

בנוסף צריך לזכור שביטוח רשלנות רפואית שייך לתחום ביטוח האחריות. לכן, מועד הכיסוי הביטוחי הרלוונטי הוא היום שבו הוגשה התביעה (או נמסרה הודעה) נגד הרופא. בחלק מהפוליסות קיימת דרישה כפולה: (1) שהתביעה הוגשה בתוך תקופת הביטוח. (2) שמקרה הביטוח ארע בתקופה הרטרואקטיבית הנקובה בפוליסה. כלומר אם אירוע הרשלנות לא קרה במהלך תקופת הפוליסה הנוכחית בודקים בפוליסה איזו תקופה רוטרואקטיבית מכוסה. לכן חשוב שהתקופה הרטרואקטיבית הנקובה בפוליסה תהיה ארוכה ככל האפשר. כמו כן, חשוב מאוד לשמור על רצף ביטוחי.

ממה נגזרת פרמיית הביטוח ?

פרמיה זה הסכום החודשי אותו נדרש לשלם הרופא על הפוליסה. הפרמיה נגזרת מכמה פרמטרים ביניהם מידת הסיכון הכלכלי. נניח כאשר חברת ביטוח מניחה כי לרופא שיניים יש סיכון גבוה יותר לפגיעה במטופל שלו מאשר לרפלקסולוג הפרמיה לפוליסה תהיה גבוהה בהתאם. הסיכון הכלכלי שחברת הביטוח נחשפת אליו מחושב מעת לעת על פי שיכלול הנתונים. בנוסף נלקחים בחשבון גם ניסיונו של הרופא והמוניטין שלו. כמו כן אם יש לו עבר של פעולות רשלנות וגם הפיצוי הממוצע המשולם בתביעות רשלנות בתחום העיסוק שלו.

בנוסף לכל אלו הפרמיה נגזרת גם מסוג הכיסויים הנרכשים בפוליסה. גובה הפיצוי הנרכש וההרחבות השונות. כך שהפרמיה יכולה לנוע בין כמה עשרות שקלים לכמה מאות שקלים. אך כאשר עומדת על הכף תביעה שהוצאותיה עלולות להסתכם במיליוני שקלים ואבדן הכנסה, ההשקעה כדאית.

ביטוח רשלנות רפואית – מוצר חובה לכל העוסקים ברפואה

להיות רופא זו עבודה הדורשת ידע מקצועי השכלה רחבה והמון כישרון. מדובר במקצוע שהוא שליחות של ממש. חלק ממקצועות הרפואה נעשים תחת לחץ כבד כדוגמת רפואה דחופה, טיפול בחדרי ניתוח ואירועים עם נפגעים רבים. לכן כל מי שעוסק בתחום צריך לעשות זאת בשיקול דעת ושקט נפשי. קבלת ההחלטות צריכה להיות מקצועית ונקיה, ללא עננה של תביעה משפטית או צורך בהגנה מפניה. הביטוח מאפשר לרופאים להמשיך להתנהל במקצועיות הנדרשת ולהסיר לעצמם דאגה אחת מהראש.

למידע נוסף ותהייעצות עם עורך דין לביטוח התקשרו 03-6952017 או השאירו פרטים:

דילוג לתוכן