חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תאונת דרכים ביטוח סחר

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מה הדין לגבי תביעה שמוגשת עקב תאונת דרכים כאשר הרכב מבוטח בביטוח סחר ? מתי חברת הביטוח תכיר בכיסוי הביטוחי ומתי התביעה תידחה?
אם אתם זקוקים לייצוג משפטי עקב תאונת דרכים בעת שהרכב היה מבוטח בפוליסת סחר צרו עמנו קשר. עורך דין יואב רונקין מייצג מזה 20 שנה נפגעי תאונות דרכים.
ראשית נסביר מהו תו סחר. 

מהו תו סחר ?

בפסק הדין בת.א (ת"א) 5508-06-17 קרנית קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים נ' הררי עמית, הוסבר באופן ממצה מהו תו סחר ומהו תכליתו:

"לפי הדין, "תו סוחר" איננו בעלות רגילה אלא הוא תחליף זמני לבעלות בשעה שרישיון הרכב מופקד. תכלית "תו הסוחר" היא להקל על סוחרי הרכב והלקוחות, הן מבחינת מספר הידיים ברכב, הן מבחינת עלויות העברות הבעלות, והן מבחינת הגנה על הסוחר ועל הרוכש הבא מפני דיספוזיציות בבעלות (כגון עיקול, שעבוד, או חו"ח פטירת הבעלים הראשון). "תו הסוחר" אינו חובה אלא פררוגטיבה. לצורך ההבהרה, אופציה אחרת שקיימת בידי סוחרי הרכב להעברת בעלות ברכב שהם מוכרים הוא נטילת ייפוי כוח מאת הבעלים הרשום שהוא המוכר ומילויו והעברת הבעלות רק בזמן מציאת רוכש חדש, אך בתקופה זו ממשיך הבעלים הקודם להיות רשום על כל המשתמע מכך."

 

תו סחר בתקנות התעבורה

בית המשפט ממשיך ומסביר:

"ראה לעניין מהות "תו הסוחר", את הוראת סעיף 9 לפקודת התעבורה; תקנות 291 ואילך לתקנות התעבורה המגדירים מהו "תו סוחר" ("רישיון סחר") ואת המגבלות החלות על האוחז בו (ההדגשות בקו – הוספו להלן).
סעיף 9 לפקודת התעבורה:
"על אף האמור בסעיף 7(א) רשאית רשות הרישוי, לאחר ששולמה האגרה שנקבעה, לייחד ליצרן או ליבואן של רכב, לבעל מוסך שיש לו רשיון כדין, לסוחר של רכב או למעבדה לבדיקת רכב שאישרה רשות הרישוי, תו-סוחר כללי שמותר להשתמש בו, בדרך שנקבעה, לכל רכב הנמצא במבחן לאחר ייצורו או לאחר ייבואו או במבחן על ידי המתעתד לקנותו או אחרי תיקונו".
תקנה 293 לתקנות התעבורה:
"(א) לא יינתן רשיון סחר אלא לאחת המטרות המנויות להלן:
(1) בדיקת רכב או ניסויו כשהוא הולך ונבנה או לאחר שנעשו בו תיקונים;
(2) ניסוי רכב בשביל אדם העומד לקנותו או הסעת הרכב על פי דרישתו של אדם כזה לאיזה מקום שהוא לצורך בדיקה או נסיון;
(3) הבאת רכב שנמכר ממקום מכירה למקום שיעד לו הקונה;
(4) הבאת רכב לבית מלאכה או לבית חרושת שם עומדים לבצע בו תיקונים, או החזרתו מבית מלאכה או מבית חרושת כאמור;
(5) הבאת רכב לאחר שנבנה לנמל ולתחנת רכבת או למרכז המכירה של בית-החרושת;
(5א) קניית רכב ומכירתו דרך עיסוק;
(6) כל מטרה אחרת שרשות הרישוי תראה אותה כמטרה מסחרית".
תקנה 295 לתקנות התעבורה:

"לא ישתמש אדם ולא ירשה לאחר להשתמש ברשיון סחר אלא למטרות המפורטות בתקנה 293 שצויינו ברשיון ואלא אם הרכב שבו הוא נוהג, נושא עליו את לוחיות זיהוי כאמור בתוספת השלישית".

תקנה 298 לתקנות התעבורה:

"המסיע על-פי רשיון סחר לא יסיע, ולא יניח לאחר להסיע –
(1) בתמורה;
(2) יותר מארבעה אנשים מלבד הנהג, והם בעל הרשיון או עובדו, הקונה, יועציו הטכניים או עובדיהם".

תאונת דרכים ביטוח סחר

אם כן, פוליסת ביטוח סחר היא פוליסת ביטוח ייחודית המיועדת בעיקר לסוחרי רכב, למוסכים, מכוני בדיקה של כלי רכב, יבואני רכב ועוסקים נוספים אשר משתמשים בכלי רכב לצורך מסחר וטיפולים.
ביטוח הסחר מאפשר לבעלי ועובדי המבוטח לנהוג בכלי הרכב השונים אשר נמסרים לעסק, מבלי שיהיה צורך לבטח כל כלי רכב בנפרד בביטוח חובה או ביטוח רכוש.
אך שימו לב, פוליסת ביטוח סחר תעניק כיסוי ביטוחי רק כאשר השימוש ברכב נעשה לצורך שימושי העסק ולא לנסיעה פרטית. לכן בכל מקרה של תאונת דרכים חברת הביטוח תבדוק למה נועדה הנסיעה בעת התאונה.

התנאים בפוליסת ביטוח סחר

כאמור לעיל להלן ההגבלות הנפוצות בביטוח סחר:

מטרות השימוש המותרות

חבות המבטח לפי פוליסה זו חלה רק אם בעת קרות מקרה הביטוח שימש הרכב את המבוטח לשם סחר ברכב, בדיקת הרכב, תחזוקתו, תיקונו, או בחינתו, לרבות לשם העברתו לצורך אחד מהשימושים האמורים.
בני האדם הרשאים לנהוג ברכב
א. רק בעל הפוליסה, בעל הרכב, המחזיק ברכב כדין והנהג הנקוב רשאים לנהוג ברכב, בכפוף
להוראות סעיף 7(א)(2).
ב. כל אדם הנוהג ברשותו של בעל הפוליסה ובמסגרת יחסי עבודה הקיימים ביניהם, אך ורק בעת
שימוש בשלט מסחרי (שלט במבחן) על פי תקנות התעבורה.

הרחבות והגבלות

א. אם הדבר צוין במפורש בתעודת הביטוח, תורחב חבות המבטח לפי פוליסה זו גם לאחד
מאלה:
1 .שימוש ברכב למטרות פרטיות, חברתיות או עסקיות, ובתנאי שהרכב נמצא בחזקת בעל הפוליסה או הנהג הנקוב למטרות סחר ברכב, בדיקת הרכב, תחזוקתו, תיקונו, או בחינתו לרבות לשם העברתו לצורך אחד משימושים אלה, שאינן מטרה עסקית מאלה:
א. הוראת נהיגה;
ב. הסעת נוסעים ברכב, כנגד תשלום, שכר או כל תמורה אחרת;
ג. חילוץ או גרירה של רכב מנועי, כנגד תשלום, שכר או כל תמורה אחרת.
2 .נהיגה ברכב בידי מי שאינו בעל הפוליסה, בעל הרכב, המחזיק ברכב כדין או הנהג הנקוב,
ובלבד שהנהיגה ברכב תהיה כאשר לפחות אחד מהם נמצא ברכב;
3 .שימוש ברכב מנועי הרשום במשרד הרישוי על שם בעל הפוליסה או הנהג הנקוב או בן משפחה
מדרגה ראשונה של מי מהם.

תאונת דרכים עם תו סחר

נניח שאדם מכר את רכבו לסוחר רכבים אשר רשם את הרכב במשרד הרישוי תחת תו סחר. סוחר הרכב אינו מחזיק בביטוח סחר. בטרם מכר סוחר הרכב את הרכב לקונה חדש ארעה תאונת דרכים והולך רגל נפגע. מי יהיה חייב בפיצוי הולך הרגל במקרה של תאונת דרכים  ? כפי שהסברנו במאמרים קודמים במקרה שאין לרכב ביטוח חובה בתוקף או במקרה של תאונה ללא ביטוח ניתן להגיש תביעה נגד קרנית. קרנית תפצה את הולך הרגל והיא תתבע את נהג הרכב, מחזיק הרכב ובעל הרכב.
וודאי שלקרנית עילת תביעה נגד סוחר הרכב שכן הוא החזיק ברכב בעת התאונה. אך האם קרנית יכולה לתבוע גם את מוכר הרכב. כפי שהסברנו במאמר הקודם הרישום במשרד הרישוי הנו דקלרטיבי בלבד. לכן, במקרה כזה בית משפט יברר האם הבעלות ברכב הועברה לסוחר. בין היתר בית המשפט יידרש לשאלה האם כל התמורה הועברה למוכר, האם החזקה הועברה לקונה, האם הייתה הגבלה ברישום הבעלות ע"ש הרוכש (כגון עיקולים או שעבודים), ומה היה כתוב בהסכם המכירה לעניין העברת בעלות. אם בית משפט ימצא שבעת התאונה הבעלות ברכב הועברה לקונה בית משפט לא יחייב את מוכר הרכב.

אם אתם זקוקים לידע נוסף בקשר לתביעה תאונת דרכים ביטוח סחר צרו עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר.

למידע שימושי חשוב נוסף: עורך דין תאונות דרכים

דילוג לתוכן