חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נהיגה ללא רשיון וזכויות ידועה בציבור

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

ביום 26.06.2012, ניתן פסק דין בבית המשפט העליון, אשר עוסק במספר סוגיות הרלוונטיות לנפגעי תאונות דרכים ולעורכי דין לתאונות דרכים.
בית המשפט דן בערעור אשר הוגש ע"י כלל חברה לביטוח, על פסק דין שניתן בתביעה אשר הוגשה ע"י עיזבון ותלויים של אדם שנפגע בתאונת דרכים ונפטר עקב התאונה.

הסוגיות אשר נידונו בפסק הדין ורלוונטיות למאמר זה הנן

  • הכיסוי ביטוחי לאדם שנהג ללא רישיון תקף עקב שלילה אשר עליה הוא לא ידע.
  • הכרה בבת הזוג של המנוח וילדיה כתלויי המנוח.

כיסוי ביטוחי לאדם אשר רישיון נהיגתו נשלל

שלושה חודשים לפני התאונה נפסל רישיון הנהיגה של המנוח בבית המשפט לתעבורה שלא בנוכחות המנוח. בית המשפט פסק כי הואיל ולא הוכח שהמנוח ידע על כך שרישיון נהיגתו נשלל אזי קיים כיסוי ביטוחי וחברת הביטוח אינה יכולה להתנער מהתשלום. בית המשפט פסק כי במקרה שיש ספק האם היה הנהג מודע לשלילת הרישיון, אם לאו, יש להעדיף את התכלית הסוציאלית שביסוד חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולהעניק פיצוי לנפגע.

עוד פסק בית המשפט כי מאחר והתובעים הנם התלויים במנוח והעיזבון (היורשים) ניצבים בפני קושי להוכיח את דבר אי מודעות המנוח לשלילה, אין להטיל עליהם את מלוא הנטל להוכיח כי המנוח לא היה מודע לשלילה.

הכרה בבת הזוג (הידועה בציבור) ובילדיה כתלויי המנוח

כאשר אדם נפטר בתאונת דרכים קיימים מספר סוגים של תובעים פוטנציאלים אשר זכאים לפיצוי – יורשי המנוח והתלויים במנוח. יורשי המנוח הנם האנשים אשר זוכים בירושת המנוח – לפי צוואתו או יורשיו הטבעיים אם אין צוואה.

התלויים במנוח הנם האנשים אשר "נסמכו על שולחנו" של המנוח כגון בן / בת הזוג של המנוח וילדיו הקטינים.

על עורכי דין תאונות דרכים לדעת לאיזה פיצוי זכאי כל אחד מהתובעים, ממי ומתי יש לבצע ניכויים של תגמולי ביטוח לאומי.

בית המשפט המחוזי הכיר בבת הזוג של המנוח (אשר לא הייתה נשואה לו) ובבניה כתלויים במנוח. הכרה זו התבססה, בין היתר, על ראיות שהוצגו כגון הסכם ממון, תדפיסי כרטיסי אשראי, ועדויות של בת הזוג ושכנה.

בית המשפט העליון קיבל קביעות אלו, ואף פסק כי למרות שבית משפט למשפחה קבע כי לאור הוראות הסכם הממון בת הזוג אינה יורשת את המנוח, מאחר ובת הזוג והמנוח ניהלו משק בית משותף הרי שהמנוחה הייתה תלויה במנוח.

בהקשר לכך בית המשפט פסק

"הפסקת התמיכה בבת הזוג ובילדיה קשורה למותו בטרם עת של המנוח בתאונה. לולא מת באירוע זה – אשר המערערת ביטחה את נזקיו – היה המנוח ממשיך לתמוך בבת זוגו ובילדיה, ללא קשר להוראות "הצוואתיות" בהסכם הממון. כך נקבע במישור העובדתי, ומכאן גם החובה להכיר בתלותם ובזכותם לפיצוי."

בהמשך, פסק בית המשפט כי יש לראות בילדיה של בת הזוג כתלויים במנוח שכן מאחר ועל-פי הדין יש לראות בילד חורג כתלוי, כך גם יש לראות בילד שאמו הייתה ידועה בציבור של המנוח.

פסק דין זה ממחיש את חשיבות היוועצות בעורכי דין המתמחים בתאונות דרכים לפני שמוגשת תביעת ביטוח לבית המשפט.

במקרה של תאונת דרכים מומלץ לפנות לעורך דין תאונת דרכים.
נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 03-6952017.

 

אני מזמין אתכם ליצור עימנו קשר עוד היום
ונשמח לעמוד לרשותכם

דילוג לתוכן