חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשלנות רפואית של רופא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

רופא המשפחה בקופת חולים הוא הרופא הראשון שבדרך כלל פונים אליו כשיש בעיה רפואית כזאת או אחרת. רופאי משפחה אינם מומחים בתחום אחד מסוים ובכל זאת יודעים לאבחן מחלות על-פי תסמיני המחלה. אם רופא המשפחה לא זיהה אחד מהתסמינים ולא נתן טיפול רפואי או לחילופין, נתן טיפול לא מקצועי, יש מקום לחקור חשד לרשלנות רפואית.

באילו נסיבות ניתן לקבוע רשלנות רפואית של רופא המשפחה

בתי משפט עשויים לקבוע שרופא המשפחה התרשל אם הוא נהג בניגוד לרמת הזהירות המצופה מרופא משפחה מיומן. רשלנות זו יכולה להתבטא במספר מחדלים כגון:

– טעות בביצוע אבחנה של המחלה. ראו רשלנות רפואית באבחון מחלה.
– התעלמות מתוצאות בדיקות של חולה שמצביעות על בעיה רפואית.
– אי הפניית מטופל לבצע בדיקות רפואיות.
– אי הפניית חולה להתייעצות עם מומחים ספציפיים.
– כאשר הרופא אינו מזהיר את המטופל או אינו מוסר לו מידע בקשר לסיכוני המחלה.

מה רופא המשפחה יכול לעשות

רופאי המשפחה חייבים להיות קשובים לבעיות הפציינטים שלהם בין אם מדובר על אנשים מבוגרים שחוזרים שוב ושוב להתלונן על כאב שלא מרפה, על תחושת נימול, על כאבי ראש חוזרים, לבין אנשים צעירים שמגיעים עם בעיות שונות.
קיימים סוגים שונים של כאבים שהרופאים לא יכולים לאבחן ללא בדיקות מקיפות כמו אולטרסאונד או סי טי. אם כן בסיטואציות בהם המטופלים מגיעים עם תלונה שלא ניתנת לאבחנה חד משמעית על ידי רופאי המשפחה – עליהם לשלוח את המטופלים באופן מידי לבדיקות אצל רופא מומחה לפי הצורך, כדי שהוא יקבע את אבחנתו.

מצבי קיצון ואבחון ראשוני נכון

ישנם מצבי קיצון שחייבים התייחסות רפואית מידית ואז הרופא מחליט להפנות את המטופל שלהם באותו הרגע לחדר מיון כדי שבית החולים יעניק לו טיפול ראשוני, לעיתים מציל חיים. במקרים מסוימים רופא המשפחה צריך לצאת מנקודת הנחה שהתלונה של המטופל עלולה להיות תוצאה של בעיה הרבה יותר גדולה ויש להפנות אותו לבית החולים.

בזכות אבחון ראשוני של רופא המשפחה – החיים ניצלו

מאחר ורופאי המשפחה הם הראשונים שמקבלים את המטופלים ובמקרים מסוימים הם יכולים אף לזהות בעיות אונקולוגיות, כמובן שעל ידי תסמינים מקדימים ועל פי בדיקות דם שגרתיות, אפשר לזהות את המחלה בטרם התפרצותה. לדוגמא – גבר כבן שבעים שהגיע לרופא המשפחה עם תלונה של שיעול דמי מזה כמה שעות.
הדבר הראשון שהרופא העלה בראשו היה סרטן ריאות. הרופא החל לשאול שאלות את המטופל כמו – אתה מעשן? כמה זמן את מעשן? האם בעבר היה גם כן שיעול דמי? האם אתה סובל מכאבים נוספים? ועוד שאלות מנחות.

בסיום הרופא החליט שעליו לשלוח את המטופל לחד מיון כדי ששם יעבור צילום חזה, סי טי לשלילת מחלות שונות. לאחר יומיים בבית החולים ובדיקות מקיפות והתייעצויות עם רופאים בכמה תחומים, הרופאים בישרו לגבר שיש לו גידול סרטני, דרגה 3, באחת הריאות ומיד החלו להסביר על הטיפולים שקיימים ומה הכי טוב בשבילו.

כמובן שאותו הגבר החל לעבור טיפולים כימותרפיים וביולוגיים שעזרו לצמצם משמעותית את גודל הגידול הסרטני. על פי דוגמא זו אפשר לראות שהרופא משפחה של אותו מטופל, לא היסס, גילה חשדנות ולא הטיל ספק שקיימת בעיה ובזכותו עברו מאז שלוש שנים, והנה המחלה נבלמה והוא חי חיים נעימים ושקטים – והכל בזכות הרופא המטפל.

אבחון ראשוני לא נכון – מצב מסכן חיים

מאידך, הסיפור מסופר גם מהצד השני של רשלנות רפואית. כאשר הגיעה גבר בשנות החמישים לחייו לרופא המשפחה שלו וסיפר לו על לחצים חזקים בחזה מזה כמה ימים. הרופא החל להתלוצץ עם אותו המטופל וטען שהוא בחור צעיר, בכושר שיא ואין שום סיבה נראית לעין לבצע בדיקות. שלח את המטופל הביתה ואמר שייקח אקמול במקרה של כאב.
עוד באותו הלילה אותו בחור בן חמישים עבר צנתור דחוף בבית החולים לאחר שעבר אוטם שריר הלב ולאחר כמה ימים עלה הצורך לבצע ניתוח לב פתוח. בתחקיר הראשוני שנעשה במקרה הזה, נקבע שאם רופא המשפחה היה מבצע בדיקה פשוטה כמו אק"ג היה ניתן למנוע את ההסתבכות אליה נכנס בעל כורחו המטופל שחייו השתנו מהקצה לקצה.

לא נעים אך כדאי לשקול תביעה על רשלנות רפואית

לצערנו קיימים מקרים רבים של רשלנות רפואית של רופא המשפחה עקב חוסר אבחנה בזמן שגררה את המטופלים לסיבוכים רפואיים. ובכל זאת כאשר קורה מצב שבו רופא המשפחה לא אבחן כראוי וגרם לסיבוכים, לא נעים לתבוע אותו משום שלעיתים הקשר בין הרופא למטופל נמשך שנים.

כמובן שלעיתים אין ברירה והמצב חמור מאוד והאפשרות היחידה שעומדת בפנינו היא – תביעה על רשלנות רפואית. חשוב לבהיר נקודה מאוד חשובה – הפיצוי הכספי שייקבע במקרים מסוימים לא יוצא מכיסו הפרטי של רופא משפחה אלא מחברת הביטוח.

מה עושים כאשר בכל זאת מחליטים לתבוע?

באם נפלה ההחלטה לתבוע על רשלנות רפואית, בראש ובראשונה יש להתייעץ עם עורך דין מומחה לרשלנות רפואית. הוא ייעץ כיצד לפעול, הוא יחקור את המקרה לפרטי פרטים, ינחה אותנו מה צריך לעשות, איזה מסמכים להמציא, ישיג עבורנו חוות דעת רפואית שתקבע שהיתה רשלנות רפואית ומה שיעור הנכות שנגרם.
בנוסף חשוב מאוד שחוות דעת המומחה תקבע שהנזק למטופל נגרם עקב הרשלנות הרפואית. יתכנו מצבים שהנזק למטופל היה מתרחש גם לולא הרשלנות. במקרים אילו לא ניתן לקבל פיצוי או שישולם פיצוי נמוך.

לסיכום – רשלנות רפאית לא רק במקרים של אבחנה לא נכונה

ישנם המון סוגים של רשלנות רפואית לדוגמה סיבוכים אחרי ניתוח שנגרמו מהשארת עצמים זרים בגוף החולה, טיפול בתרופה לא נכונה, אי התייחסות לרגישות רפואית של החולה, אי מתן טיפול בזמן ועוד.
אם נתקלתם במצב של חשד לרשלנות רפואית אל תהססו ופנו מיד לעורך דין לרשלנות רפואית ולהתחיל את תהליך התביעה שכן כפי שתואר למעלה זה יכול להיות תהליך ארוך מאוד.

בדרך כלל למי שנגרמה רשלנות רפואית יש השלכות בריאותיות לטווח הארוך מה שזה אומר שהדבר ישליך על מצבו הכלכלי בצורה כזאת או אחרת על כן במידה והצלחנו בתביעה של רשלנות רפואית סביר להניח שהכסף ייתן פיצויי הולם על כל הנזק הכללי שיגרם גם בעתיד עקב הרשלנות.

ברור שאף אחד מאתנו לא רוצה להגיע למצב שהוא צריך לתבוע אבל אל תשכחו שבמידה ואכן תצליחו להוכיח רשלנות רפואית אולי תצילו חיים של מישהו אחר ותמנעו את המקרה הבא.

למידע נוסף אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון 03-695201 או למלא טופס צור קשר.

למאמרים נוספים בנושא
דילוג לתוכן