חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תביעת שיבוב

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

חברת הביטוח הגישה נגדך תביעת שיבוב ? צרו עמי קשר ואבדוק עבורכם כיצד ניתן להתגונן מפני התביעה. צרו קשר ישירות עם עו"ד יואב רונקין בטלפון 03-6952017.

מהי תביעת שיבוב

תביעת שיבוב (המכונה בחוק תביעת תחלוף) מבטאת מצב שבו חברת הביטוח הגישה תביעה כנגד צד ג' בגין תגמולי ביטוח ששילמה למבוטחה. כלומר, למבוטח קרה אירוע ביטוחי בגין תאונה כלשהי. למבוטח יש פוליסת ביטוח המכסה את האירוע. המבוטח הגיש תביעה נגד חברת הביטוח שביטחה אותו (לא חייב להיות תביעה משפטית). חברת הביטוח שילמה למבוטח את תגמולי הביטוח. כעת, חברת הביטוח תובעת את צד ג' אשר לטענתה אחראי לאירוע התאונה.

תביעות שיבוב נפוצות

תביעות שיבוב נפוצות בתביעות ביטוח רכב (תביעות פח), תביעות ביטוח בתי עסק, תביעות ביטוח דירה ותביעות ביטוח קבלנים.

כיצד ניתן להתמודד מפני תביעת שיבוב

קיימים כלים רבים המאפשרים התמודדות עם תביעת שיבוב. נדון בכלים אלו אך כמובן שיש להתייעץ עם עורך דין ביטוח.

תביעת שיבוב

יחסי קרבת משפחה או עובד מעביד

על פי החוק זכות השיבוב נשללת "אם מקרה הביטוח נגרם שלא בכוונה בידי אדם שמבוטח סביר לא היה תובע ממנו פיצוי או שיפוי, מחמת קרבת משפחה או יחס של מעביד ועובד שביניהם."
כלומר אם בין הצד הפוגע או שגרם לנזק לבין המבוטח קיימים יחסי משפחה, או יחסי עובד מעביד, חברת הביטוח אינה רשאית להגיש את התביעה. קיימת פסיקה שקובעת שניתן להחיל סעיף זה גם על מערכות יחסים אחרות בהן ניתן להסיק שהמבוטח לא היה מגיש תביעה נגד הגורם לתאונה. למשל במקרה של שוכר דירה ומשכיר דירה.

הצדדים שללו את זכות תביעת השיבוב

אם לפני שקרה מקרה הביטוח המבוטח והצד שגרם לנזק שללו בהסכם או במשתמע את הזכות של חברת הביטוח להגיש תביעת שיבוב אז חברת הביטוח לא תהיה זכאית לפיצוי. חלק מתביעות השיבוב מוגשות כאשר בין הצדדים קיימת פעילות עסקית או מסחרית.
ניתן דוגמא מתיק שבו טיפלנו. הלקוח שכר ציוד חשמלי מספק. הציוד הוצב במפעל הלקוח ושימש אותו. פרצה שריפה במפעל וגרמה נזק לציוד שהושכר. הציוד בוטח ע"י הספק בחברת ביטוח ולכן הוא דרש לקבל את תגמולי הביטוח מחברת הביטוח. חברת הביטוח שילמה למבוטח ותבעה את הלקוח שלנו שהיה אחראי לשריפה.
לאחר שקיבלנו את התיק ביצענו בדיקה והתבררו העובדות הבאות:
בהסכם השכרת הציוד ניתנה ללקוח אופציה לבטח את הציוד. הלקוח הסכים ושילם לספק תשלום חודשי עבור הביטוח.
במצב זה ברור שהלקוח והספק ראו בלקוח גם כמבוטח בפוליסה! ברור שכוונת הצדדים הייתה לשלול מחברת הביטוח את הזכות להגיש תביעת שיבוב נגד הלקוח!
ניתן דוגמא נוספת.

תביעת שיבוב משכיר – שוכר דירה

כמעט תמיד בין שוכר ומשכיר נחתם הסכם שכירות. בסעיף שדן בהסכם בחובת הביטוח לעיתים מסכימים הצדדים שהמשכיר ידאג לביטוח המבנה והשוכר, אם הוא מעוניין, יבטח את תכולת הדירה. נמליץ לצדדים להוסיף סעיף בהסכם השולל את זכות השיבוב ולקבל את הסכמת הביטוח לכך מראש ושהדבר יופיע בפוליסה. במצב זה אם יקרה נזק לדירה באשמת השוכר חברת הביטוח לא תוכל להגיש תביעת שיבוב. יחד עם זאת גם אם הדבר לא צוין בפוליסה לעיתים ניתן יהיה להדוף את תביעת השיבוב. ניתן לטעון שהמשכיר והשוכר ביקשו למנוע בהסכם השכירות את זכות תביעת השיבוב. הדבר תלוי באופן ניסוח הסכם השכירות.

מבוטח משותף / סמוי

חברת ביטוח אינה רשאית להגיש תביעת תחלוף נגד גורם שבוטח על-ידה בפוליסה. על-כן אם צד ג' יוכיח שהוא מבוטח בפוליסה דבר זה שולל את תביעת התחלוף. כך, בחלק מהפוליסות המבוטח יכול להיות מוגדר בשם ספציפי, אך לעיתים יתכן שיהיה מוגדר גם תחת הגדרה כוללת. למשל בביטוח קבלנים לצד שם המבוטח יתכן שיהיה כתוב שהפוליסה חלה על "קבלני משנה", "קבלנים" "עובדים" וכיוצ"ב. בפוליסת דירה יתכן שלצד שם המבוטח יהיה רשום גם "דיירים", "בעלי דירות בבניין". בכל אותם מקרים ובאחרים חברת הביטוח לא תוכל להגיש תביעת שיבוב.
מחלוקת בדבר האחריות
בתביעת שיבוב חברת הביטוח נכנסת לנעלי המבוטח. כלומר, זכות התביעה עוברת מהמבוטח שקיבל את הפיצוי לחברת הביטוח. זכות התביעה מותנית בכך שיוכח שצד ג' אחראי לתאונה ולנזק שנגרם. על-כן אם תצליחו להוכיח שאתם לא אחראים לנזק או לכולו ניתן יהיה להדוף את התביעה.
טענה זו נפוצה בתביעות פח או בתביעות שקשורות לנזקים בעסקים ובדירות.
למשל בתביעה עקב תאונת רכבים. הצד הפוגע יוכל לנסות להוכיח שהמבוטח הוא זה שאחראי לנזק ולכן יש לדחות את תביעת השיבוב. לעיתים ניתן להוכיח שלמבוטח יש אשם תורם לתאונה ובמקרה זה חברת הביטוח תהיה זכאית לפיצוי יחסי בהתאם לשיעור האשם התורם.

תשלום בהתנדבות

טענת הגנה נוספות (אם כי פחות נפוצה) היא שחברת הביטוח כלל לא הייתה צריכה לשלם למבוטח את תגמולי הביטוח. כאשר אנו מטפלים בתביעה אנו מבקשים לעיין בפוליסת הביטוח שחלה בין המבוטח לחברת הביטוח (הפוליסה חייבת להיות מצורפת לתביעה). אם נצליח להראות שעל פי הפוליסה המבוטח לא היה זכאי כלל לתגמולי הביטוח אז תישלל מחברת הביטוח הזכות לתביעת השיבוב. במקרה זה הטענה הנה שחברת הביטוח שילמה "בהתנדבות".
גלגול התביעה לצד ג'
לעיתים ניתן "לגלגל" את התביעה לגרום אחר. למשל, לעיתים ללקוח הנתבע יש ביטוח המכסה אותו מפני הנזק. יתכן שגורם אחר אחראי לתאונה ולנזק. במצב זה נגיש הודעת צד שלישי נגד אותו גורם ונבקש שבית משפט יחייב אותו בתשלום הנזק.

אם חברת הביטוח הגישה נגדכם תביעת שיבוב צרו עמנו קשר ונסייע לכם למצות את הזכויות שמגיעות לכם.
צרו עמנו קשר בטלפון 03-6952017 או השאירו פרטים בטופס צור קשר.

דילוג לתוכן