חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מקרה ביטוח בשטחים

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם יש כיסוי ביטוחי לתאונה או גניבת רכב שאירעו בשטחים, כלומר מחוץ לשטח מדינת ישראל? מבוטח היה מעורב בתאונה בעת שנהג עם רכבו ביהודה ושומרון, האם חברת הביטוח תפצה אותו על הנזקים שנגרמו לרכב ? מבוטחים רבים נדהמו לגלות שחברות הביטוח דחו את תביעתם בטענה שאין כיסוי ביטוחי "לאבדן, נזק או חבות שארעו מחוץ לשטח מדינת ישראל איזור יהודה ושומרון ואיזור חבל עזה". במאמר זה נדון האם אין כיסוי ביטוחי למקרה ביטוח שאירע בשטחים.

תאונה בשטחים – מחוץ לשטח מדינת ישראל

על-פי החוק, בישראל קיימת פוליסת ביטוח תקנית לרכב. החוק קבע תנאים מסוימים שחייבים להופיע בפוליסה. על-פי החוק חברת הביטוח יכול להתנות על הפוליסה התקנית אך ורק לטובת המבוטח.

סעיף 18 (א) בפוליסה התקנית קובע: "פוליסה זו אינה מכסה אבדן, נזק או חבות שארעו מחוץ לשטח מדינת ישראל איזור יהודה ושומרון ואיזור חבל עזה."

חלק מחברות הביטוח מפרשות חריג זה באופן מוטעה. הן מוסיפות לסעיף את מה שאין בו. הן מפרשות אותו באופן שהפוליסה אינה מכסה מקרה ביטוח שאירע מחוץ לשטח מדינת ישראל, או ביהודה ושומרון ואזור חבל עזה. אך פרשנות זו אינה נכונה. הפרשות הנכונה היא שהפוליסה אינה מכסה מקרה ביטוח שאירע מחוץ לשטח מדינת ישראל או מחוץ לאיזור יהודה ושומרון ומחוץ לאיזור חבל עזה. כלומר הפוליסה חלה על מקרה ביטוח שאירע "בשטחים".

תאונה בשטחים

פרשנות הממונה על הביטוח

הממונה על הביטוח אשר הוראותיו מחייבות את חברות הביטוח קבע שהפוליסה אכן חלה על גניבה נזק או חבות שחלו ביהודה ושומרון ובאיזור חבל עזה:

"ס' 18(א) לתוספת לתקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (תנאי חוזה לביטוח רכב פרטי התשמ"ו 1986 – קובע כי "פוליסה זו אינה מכסה אבדן, נזק, או חבות שארעו מחוץ לשטח מדינת ישראל, אזור יהודה ושומרון, ואזור חבל עזה". מכלל לאו ניתן ללמוד על הן ולכן לא ניתן להחריג את אזורי האוטונומיה בפוליסה הנמכרת לציבור. מכאן שבהתאם לפרשנותו של המפקח על הביטוח הן כיסויי ביטוח רכב חובה והן כיסויי ביטוח רכב רכוש יחולו על תחומי האוטונומיה (האזור) ואין משמעות לעובדה אם מקרה הביטוח אירע בתחומים אלה".

להלן הקישור להנחיית המפקח.

גם בית משפט פירש זאת כך (אם כי הייתה גם פסק דין שצידד בפרשנות חברת הביטוח).

"בענייננו, המחלוקת הינה, כאמור, האם יש לפרש את סעיף 21 כמכליל בגדר הפוליסה את איזור יהודה ושומרון ואיזור חבל עזה, כטענת התובע, או כמחריג איזורים אלה, כטענת הנתבעת.
על פי לשונו הפשוטה של הכתוב, קובע הסעיף את האיזורים שמחוץ להם לא יהיו כיסוי ביטוחי. איזורים אלה הם "מדינת ישראל איזור יהודה ושומרון ואיזור חבל עזה". מכאן, שבאיזורים האמורים תחול הפוליסה, על כל המשתמע מכך.
פרשנות הנתבעת לפיה הפוליסה לא תחול "מחוץ לשטח מדינת ישראל" וכן לא תחול באיזור יהודה ושומרון ובאיזור חבל עזה, מוסיפה לכתוב את שאין בו ולא עולה ממנו.
אם ייאמר, לחילופין, כי קיימת אי בהירות באשר למשמעותו הנכונה של הכתוב, הרי שמן הדין לפרש את המסמך נגד המנסח, היינו נגד המבטח. פרשנות זו עולה בקנה אחד עם הכלל הגורס כי יש להעדיף את הפירוש התומך בזכאותו של המבוטח וכי יש לפרש תניית פטור באופן מצמצם ודווקני, נוכח חובתה של המבטחת להגדיר את סעיפי ההחרגה באופן מדוייק, מפורש וברור (ר' ע"א 4819/92 כרמי נ' ישר, פ"ד מט(2) 749). הפרשנות האמורה מתיישבת אף עם הנחיות המפקח על הביטוח בנוגע לסוגיה שעל הפרק (השווה ת"א (שלום-י-ם) 10332/07 חב' תקסי רימאוי נ' שקיר.."

בית משפט אף קבע שככל שיש חוסר בהירות בסעיף יש להעדיף את הפרשנות שמקיימת את חוזה הביטוח. כמו כן, במצב של חוסר בהירות יש לפרש את הפוליסה כנגד מנסח הפוליסה שזאת חברת הביטוח.

טענות נוספות

טענת חברות הביטוח שהפוליסה לא חלה בשטחים יכולה להביא לתוצאה אבסורדית. חברת הביטוח משווקות פוליסות לביטוח רכב לאנשים המתגוררים ביהודה ושומרון. מה הטעם לשווק להם את הפוליסה אם אין להם כיסוי ביטוחי לגניבה או לתאונה שמתרחשת באיזור מגוריהם. ברור שפרשנות חברת הביטוח מרוקנת מתוכן את הפוליסה.
על-כן אם חברת הביטוח דחתה את תביעתכם צרו עמנו קשר ונסייע לכם להשיג את הפיצוי המגיע לכם.

למאמרים ומידע שימושי: עורך דין ביטוח רכב.

אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6952017, או בטופס צור קשר.

 

דילוג לתוכן