חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זכויות עובדים זרים

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

למרות שאנשים רבים מעסיקים עובדים זרים כאופר, כמטפלים סיעודיים, כמנקים וכיוצ"ב, רבים אינם מודעים לזכויות הסוציאליות המגיעות להם. מעסיקים רבים מתבססים על המידע אשר מסופק להם על-ידי חברת כוח האדם או על-ידי חברת ההשמה אולם במקרים רבים המידע אשר מסופק הינו מוטעה או חלקי.

כאשר מדובר בהעסקה לתקופה של מספר שנים יכול להיווצר מצב כי בסיום ההעסקה "יזכה" המעסיק לקבל כתב תביעה על סכום של מאות אלפי שקלים בגין אי תשלום זכויות סוציאליות אשר נצברו במשך השנים. לעומת זאת, באם היה המעביד מודע לזכויות העובד הרי שהוא היה מתכנן את צעדיו באופן שהיה מונע מצב שכזה.

במאמר זה נסקור בקצרה מהם הזכויות המגיעות לעובד הזר ומהם האמצעים שעל המעביד לנקוט במהלך תקופת ההעסקה על-מנת להימנע מהפתעות כאמור בלתי נעימות.

זכויות העובד הזר

ככלל ניתן לומר כי זכויות עובדים זרים הן אותן זכויות המגיעות לעובד הישראלי מגיעות לעובד הזר. כלומר העובד הזר זכאי לגמול שעות נוספות במהלך השבוע, מנוחה שבועית של 36 שעות, דמי חגים, דמי הבראה, דמי חופשה, הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים במקרה של פיטורים (לרבות עקב סיום אשרת השהייה), תשלום שכר מינימום וכיוצ"ב. כמו כן, בהתאם לחוק יש לדאוג לביטוח רפואי לעובד הזר.

אופר או מטפל סיעודי

מעבידים רבים מעסיקים עובדים זרים כאופר או כמטפלים סיעודיים המתגוררים בבית המטופל. צורת העסקה זו מעלה את השאלה האם כל השעות בהן מצוי העובד בבית המטופל נחשבות כשעות עבודה (גם אם למשל העובד צופה בטלויזיה בזמן שהמטופל ישן במיטתו).

יצוין כי הפסיקה בבית הדין לעבודה בעניין זה אינה אחידה. בהתאם לפסיקה, נכון להיום, עובד זר אשר מועסק בתחום הסיעוד אינו זכאי לגמול שעות נוספות.

דגשים:

  • יש להחתים את העובד הזר על הסכם עבודה בשפה המובנת לו ובשפה העברית.
  • מומלץ להחתים את העובד על שכר העבודה אשר הוא מקבל באופן שוטף ולשמור על אסמכתאות בדבר התשלום וכל תשלום אחר שניתן לו.
  • יש לנהל רישום בדבר  שעות העבודה שביצע העובד מידי יום.
  • יש לשמור קבלות של כל תשלום ששולם בגין העסקת העובד כגון תשחומי ביטוח לאומי, ביטוח רפואי וכיוצ"ב.

כמובן, במידה והתקבל אצל המעביד כתב תביעה יש להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני עבודה.

 

אני מזמין אתכם ליצור עימנו קשר עוד היום
ונשמח לעמוד לרשותכם

דילוג לתוכן