חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גניבת רכב בלתי מאוייש

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

קורה לא אחת שנהג הרכב יוצא מהרכב לזמן קצר ומותיר אותו מונע או עם המפתחות בתוך מתג ההתנעה. מקרה זה יכול לקרות בעת תדלוק הרכב, תיקונו בצד הדרך, עצירה לקניה בקיוסק לצד הדרך וכיוצ"ב. מקרים אלו מהווים פירצה הקוראת לגנב שכן כל שעליו לעשות הנו להיכנס לרכב ולנסוע לדרכו.

נשאלת השאלה האם אירוע גניבת רכב בנסיבות הללו מבוטח בפוליסת ביטוח הרכב ?

גניבת רכב בלתי מאוייש

גניבת רכב בלתי מאוייש

ברוב המקרים חברת הביטוח תמהר לדחות את הכיסוי הביטוחי בטענה כי מאחר והמבוטח הפקיר את הרכב ולא הפעיל את אמצעי המיגון הרי שאין לאירוע כיסוי ביטוחי. מנגד יטען המבוטח, כי הוא שהה בסביבת הרכב ויש לראות את הרכב כמאוייש על-ידו ועל-כן לא הייתה מוטלת החובה להפעיל את אמצעי המיגון של הרכב.

עד כמה שזה יפתיע, מקרים אלו אינם נדירים והעסיקו רבות את בתי המשפט. תחת בתי המשפט יצאו פסיקות שונות (אשר גם תלויות בנסיבות המקרה), אולם, קיים עקרון מנחה אשר קובע כי הרכב ייחשב כמאוייש אם יש למבוטח קשר עין עם הרכב ואפשרות של שליטה מעשית ברכב במקרה הצורך.

פסק הדין בערעור בתיק ע"א 3547/07 ים תיכון זרעים נ' אליהו חברה לביטוח – דן במקרה בו מבוטח אשר נהג ברכב הבחין ברכב אחר אשר עמד בצד הדרך ונהגו החליף לו גלגל. המבוטח עצר את רכבו, העמידו לצד הרכב אשר טופל, ויצא לסייע לנהג השני כאשר הוא השאיר את רכבו מונע והדלת פתוחה, וזאת על-מנת להשתמש באורות הרכב בכדי להאיר את המקום. בעת שעזר המבוטח בהחלפת הגלגל הוא הבחין כי הרכב שלו נגנב.

בית המשפט המחוזי הפך את קביעת בית המשפט השלום, וקבע שבמקרה זה הרכב הנגנב ייחשב כרכב מאוייש שכן מבחן השליטה ברכב התקיים. כך, בית המשפט פסק:

"בכדי ליישם את מבחן השליטה עלינו לשאול עצמנו מה היה קורה לו הנהג היה רואה מבעוד מועד את הגנב מתקרב לרכב. התשובה לשאלה זו, בנסיבות המקרה, כי הנהג יכול היה למנוע את הגנבה. כאמור התקיים קשר עין והנהג היה מצוי בסמוך לרכב אולם הסיבה בגינה הנהג לא מנע את גניבת הרכב היתה, כי הוא לא הבחין בגנב. ודוק, הנהג יכול היה לראות את הגנב אך לא ראה אותו משום שבאותה העת שנגנב הרכב, היה עסוק בסיוע לנהג האחר. אין בעובדה זו בכדי לפגום במבחן השליטה. את מבחן השליטה יש לערוך מנקודת מבט של לכתחילה (קודם לאירוע האם ניתן היה למנעו) ולא בדיעבד.." .

בית המשפט אף הסתמך על מקרים דומים בעבר אשר גם בהם נפסק כי יש לראות את הרכב מאוייש. במקרה הראשון, הרכב נגנב בעת שהנהגת המבוטחת מילאה אוויר בצמיג בתחנת דלק, ובמקרה השני הרכב נגנב לאחר שמבוטחת עצרה בצד הדרך לבדוק רעשים בתא המטען של הרכב.

כמובן שנמליץ להוציא את מפתח הרכב ממתג ההתנעה בכל יציאה מן הרכב, אולם גם אם הדבר לא נעשה הרי שבמידה וחברת הביטוח דוחה את התביעה בנסיבות דומות קיים סיכוי גבוה כי בית המשפט יחייבה לשלם את תגמולי הביטוח.

כמובן שיש להתייעץ עם עורך-דין המתמחה בביטוח בטרם נקיטת הליך כלשהו.

להתייעצות ראשונית – אנא צרו עמנו קשר.

 

אני מזמין אתכם ליצור עימנו קשר עוד היום
ונשמח לעמוד לרשותכם

דילוג לתוכן