חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תביעה נגד קרנית

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מתי נגיש תביעה נגד קרנית במקרה של תאונה ללא ביטוח חובה ? במאמר זה נסביר איך ניתן לקבל פיצוי גם אם הייתם מעורבים בתאונה ללא ביטוח.

קיימים מקרים בהם אדם אשר נפגע בתאונת דרכים אינו מבוטח בביטוח חובה. מקרה זה יכול להתרחש למשל בתאונת פגע וברח של הולך רגל. או כאשר הנהג הפוגע נהג ללא ביטוח חובה. קרנית אמורה לפצות במקרים אלה ואחרים את הנפגעים. 

משרדנו מתמחה בתביעה נגד קרנית ובייצוג נתבעים בתביעות שמוגשות נגדם על-ידי קרנית ובתאונה ללא ביטוח. 

מתי נגיש תביעה נגד קרנית ?

המקרה הראשון הוא תאונת פגע וברח. מצב זה כולל תאונה שלא ידוע ולא ניתן לגלות איזו חברת ביטוח ביטחה את הרכב הפוגע. לרוב מדובר על תאונת דרכים בה נפגע הולך רגל וכאשר פרטי הרכב הפוגע אינם ידועים. יצוין כי הנטל להוכיח שאכן אירעה תאונת דרכים מוטלת על הנפגע או על עזבונו (במקרה והנפגע מצא את מותו בתאונה). לעניין נטל ההוכחה הנכם מוזמנים לעיין בפסק דין תאונת פגע וברח בו טיפל משרדנו. ברור שתביעה זו יש להגיש באמצעות עורך דין המתמחה בתאונות דרכים. יהיה עליכם להוכיח שנפגעתם מרכב ושלא היה באפשרותכם לקבל את פרטי חברת הביטוח.

למשל אם נפגעתם מרכב והנהג הפוגע עצר ובדק שאתם בסדר. נניח שהפגיעה לא נראתה קשה ולכן לא ביקשתם לקבל את פרטי חברת ביטוח החובה של הרכב. לאחר זמן מה נוכחתם לגלות שהפגיעה קשה ממה שחשבתם. אם תבקשו להגיש תביעה נגד קרנית תביעתכם עלולה להדחות. קרנית תטען שיכולתם לתבוע לבקש את פרטי המבטח ולהגיש תביעה כנגדו.

תביעה נגד קרנית

אין לנהג הפוגע ביטוח או שהביטוח שלו אינו מכסה את התאונה

לעיתים במקרה של תאונת דרכים ידוע מי הנהג.  אולם מסתבר שלנהג הפוגע אין ביטוח חובה או שהביטוח שלו אינו מכסה את התאונה. למשל במקרה של נהיגה בזמן שלילה. במקרה זה הנפגע רשאי לתבוע את קרנית בגין נזקי הגוף אשר נגרמו לו. קרנית תשלם לנפגע ותחזור בתביעה אל הנהג או בעל הרכב שהתיר את הנהיגה ללא הביטוח.

נוסעים ברכב לא מבוטח

נוסעים שנפגעו בתאונה בעת שלרכב לא היה ביטוח חובה רשאים לתבוע את קרנית. גם אם הנוסעים ידעו שאין לרכב ביטוח חובה עדין הם זכאים לקבל פיצוי מקרנית. לעומת זאת אם הנוסעים ידעו שהרכב נלקח על-ידי הנהג ללא רשות במקרה זה הם לא יהיו זכאים לפיצוי. קרנית תשלם לנוסעים ותתבע את הנהג ואת בעל הרכב בתנאים מסוימים.

נהיגה ללא ביטוח בהיתר של בעלי הרכב

לעיתים עלול אדם לנהוג ברכב של אחר (כגון ברכב של מעסיק או של חבר). הבעלים של הרכב התיר לנהג לנהוג בו אולם הרכב אינו מבוטח כראוי. במצב דברים זה, היה ומתרחשת תאונת דרכים רשאי הנהג לתובע את קרנית ובלבד שיוכיח שהוא לא ידע כי הרכב אינו מבוטח. כן שלא היה עליו לדעת בנסיבות העניין שהרכב אינו מבוטח. המבחן האם היה על הנהג לדעת על-כך שהרכב אינו מבוטח תלוי בנסיבות המקרה.

כך, בהתאם לפסיקה, על-פי רוב, לא מצפים מעובד שנהג ברכב של מעסיקו לוודא האם הרכב מבוטח בביטוח חובה, והנפגע יהיה רשאי לתבוע את קרנית.

תביעה נגד קרנית של תלויים בנהג חסר ביטוח

אם אדם אשר נהג ברכב ללא ביטוח מצא את מותו בתאונת הדרכים, התלויים בו (בני הזוג, ילדים והורים) זכאים לתבוע את קרנית.

תביעת נזיקין

יצוין כי נהג אשר לא היה מבוטח (והוא ידע שאין ביטוח) ונפגע בתאונת דרכים ע"י רכב אחר אינו זכאי לתובע את קרנית. עדיין עומדת בפניו הדרך לתבוע את הנהג ואת הביטוח של הרכב הפוגע בתביעת נזיקין רגילה. נזכיר שכאשר יש ביטוח חובה כל נהג תובע את ביטוח החובה של הרכב שבו הוא נהג. כאשר אין לנהג הנפגע ביטוח חובה הוא יכול להגיש תביעה נגד מבטחת הרכב השני.

בשונה מתביעה על-פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים. במקרה זה, על הנפגע להוכיח שהנהג של הרכב השני היה אשם בתאונה. יחד עם זאת, יתכן ובסופו של יום הפיצוי שייתקבל בתביעת הנזיקין יהיה גבוה יותר מאשר הפיצוי שהיה מתקבל לו הייתה התביעה מוגשת על-פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים.

איך להגיש תביעה נזיקית ?

כאמור במקרה שבעל הרכב נהג ברכב ללא ביטוח חובה והוא נפגע מרכב אחר פתוחה בפניו הדרך להגיש תביעת נזיקין כנגד הנהג וביטוח החובה של הרכב השני. יהיה עליכם לצרף לכתב התביעה חוות דעת של מומחים רפואיים על מנת להוכיח את הנכות שהתאונה גרמה לכם. חברת הביטוח של הרכב הפוגע תגיש גם היא חוות דעת מומחה ואם יהיה פערים בית משפט ימנה מומחים מטעמו. סכום הפיצוי שתקבלו תלוי בנכות הרפואית שתיקבע לכם.

מאחר ובתיקים אלו הצלחת התביעה תלויה בכך שתצליחו להוכיח שהנהג השני אשם בתאונה יש להגיש את כל הראיות שיכולות לסייע לכם.

לכן, נמליץ מייד לאחר התאונה לבדוק האם היו באיזור התאונה מצלמות שצילמו את האירוע. יש להשיג את פרטי העדים שצפו בתאונה. בתיקים עם פגיעות קשות יש לשקול הגשת חוות דעת של בוחן תנועה.

אם המשטרה נקטה בהליך פלילי כנגד הנהג השני והוא הורשע עקב התאונה הרשאה זו יכולה לסייע לכם מאוד לזכות בתביעה שכן ניתן להסתמך עליה. לכן מומלץ לפעול ולעקוב שהתיק מטופל ע"י המשטרה. 

ניהול התביעה נגד קרנית – שאין ביטוח לרכב

אופן ניהול התביעה נגד קרנית זהה לניהול תביעה נגד חברות הביטוח:

  • יש לבקש מבית המשפט למנות מומחים רפואיים.
  • לעיתים ניתן לקבל פיצוי תכוף על חשבון הפיצוי הסופי.
  • אם מדובר בתאונת עבודה הנכות שנקבעה בביטוח הלאומי עשוייה לחייב.
  • יש להביא ראיות להפסדים שנגרמו וייגרמו לנפגע.
  • פיצוי כאב וסבל מוגבל לקבוע בחוק.

במקביל קרנית תתבע את הנהג או את בעל הרכב בכל סכום שתחויב לשלם לנפגע.

קרנית הגישה נגדי תביעה, מה לעשות ?

קורה שעקב טעות אדם נוהג ברכב ללא ביטוח. יתכן גם שבשל טעות בעל הרכב אפשר לאחר לנהוג ללא ביטוח מתאים. מצב זה שאין ביטוח חובה בתאונה עלול לגרום לנזקים והפסדים כבדים.

אם קיבלתם מכתב דרישה מקרנית במצב של תאונה ללא ביטוח יש לפעול כדלקמן.

ראשית, פנו אלינו להתייעצות. לפני שאתם מוסרים גרסה כשלהי יש להתייעץ עם עורך דין. קיימים מקרים שבהם ניתן לדחות כליל את תביעת קרנית. למשל אם הנהג לא ידע שאין ביטוח חובה ולא היה צריך לדעת. לעיתים נהגו ברכב ללא היתר מבעליו – גם במקרה זה אפשר להתמודד. קיימים מקרים שסוכן הביטוח אחראי לזה שאין ביטוח ויש לערב אותו בתביעה.

בנוסף, הנתבע יכול לקחת חלק פעיל בתביעה. הנתבע יכול לנסות להקטין את נזקיו. עליו להראות לבית המשפט שהפציעה שנגרמה לנפגע אינה קשה ובכך להקטין את הפיצוי שישולם לנפגע. במקרים מסויימים שברור שהפציעה אינה קשה ניתן להגיע להסכם ישירות עם הנפגע. על-ידי כך הנפגע לא יישא בהוצאות קרנית.

הסכם פשרה עם קרנית

חלק מהתביעות שמוגשות נגד קרנית מסתיימות בפשרה ומבלי שהוגשה תביעה לבית משפט. לאחר שקרנית התפשרה עם הנפגע היא כאמור מגישה תביעת שיבוב נגד נהג הרכב ובעלי הרכב שאפשרו נהיגה ללא ביטוח חובה. נשאלת השאלה האם נהג הרכב או בעל הרכב יכולים לערער על סכום הפשרה. באופן עקרוני בית משפט לא יתערב בסכום הפשרה אם הוא יתרשם שהפיצוי שולם על פי מערכת שיקולים סבירה. בית המשפט לא חייב לבחון את פרטי הפרטים של הטענות לנזק. על כן, באם הסכום משקף פחות או יותר את נזקי הגוף לא ניתן יהיה לערער על גובה הסכום. במקרים רבים פשרה מחוץ לכתלי בית המשפט משמעותה שהנפגע לא נבדק על-ידי מומחה רפואי. לכן ייתכן שיהיה קושי להעריך האם סכום הפשרה סביר.

כאמור, בטרם הגשת תביעה מומלץ להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים. נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.

למידע נוסף ראו: תאונה ללא ביטוח חובה

אני מזמין אתכם ליצור עימנו קשר עוד היום 03-6952017 ונשמח לעמוד לרשותכם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן