חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עיקול ביטוח חיים

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

עיקול ביטוח חיים הנו מצב שבו נושים של מבוטח מבקשים לעקל את הכספים המצויים בפוליסת ביטוח החיים שלו. קיימים מקרים בהם פוליסת ביטוח חיים של מבוטח מעוקלת לטובת נושי המבוטח. כאשר מבוטח הולך לעולמו כספי הביטוח אמורים להיות משולמים למוטב הרשום בפוליסה. השאלה הנשאלת היא – האם העיקולים אשר הוטלו על זכויותיו של המבוטח בחברת הביטוח חלים גם על זכויותיו של המוטב לקבל את כספי הביטוח. במילים אחרות, האם העיקול ממשיך "לתפוס" לאחר מותו של המבוטח אשר הוא כאמור היה החייב ולא המוטב.

האם ניתן לעקל ביטוח חיים ?

במספר בלתי מבוטל של פסקי דין אשר ניתנו בשנים האחרונות נקבע כי לאור העובדה שהזכות לקבלת תגמולי הביטוח כאשר המבוטח נפטר איננה זכותו של המבוטח אלא של המוטב, הרי שעיקולים אשר הוטלו על נכסי המבוטח במהלך חייו אינם חלים על זכותו של המוטב לקבל את תגמולי הביטוח שכן זכות זאת לא עוקלה מעולם.

סעיף 12 (א) לחוק חוזה הביטוח קובע: "נקבע מוטב שאינו המבוטח, תהיה הזכות לתגמולי הביטוח למוטב; אין בהוראה זו כדי לגרוע מזכותו של המבוטח לתבוע מן המבטח לשלם את תגמולי הביטוח למוטב".  

בסעיף 13 (א) לחוק חוזה הביטוח נקבע כי אין בקביעת מוטב שאינו המבוטח בכדי למנוע מנושי המבוטח לעקל זכויות אלו (כאשר מדובר במוטב שלא בלתי חוזר), אך נפסק, לא אחת, כי מאחר וזכותו היחידה של המבוטח הינה לדרוש מהמבטח לשלם את תגמולי הביטוח למוטב הרי שהנושה אינו יכול לעקל יותר ממה שיש למבוטח ועל כן ספק אם ישנה משמעות כלשהי לסעיף 13 (א).

פסק דין עיקול ביטוח חיים

בפסק הדין הפ 200883/06 טני עמר נ' הפניקס חברה ישראלית בע"מ, נפסק כדלקמן:

"ולמי הזכות לקבלת תגמולי הביטוח ? זכות זו הינה, כאמור בסעיף 1 ובסעיף 12 (ב) לחוק, של המוטב. ודוק: לענין זה, אין אבחנה בין מוטב שנקבע בקביעה בלתי חוזרת ובין מוטב, שלא היתה לגביו קביעה כזו, וגם מוטב מהסוג האחרון, כל עוד המבוטח לא קבע מוטב אחר תחתיו.. הוא בעל הזכויות לקבלת תגמולי הביטוח… נמצא כי הזכות לקבלת תגמולי הביטוח כשהמבוטח מת איננה זכותו של המבוטח אלא של המוטבים…"

 לאור זאת, באם הנכם מוטבים בפוליסת ביטוח חיים ותגמולי ביטוח שאתם אמורים לקבל עוקלו על ידי נושי החייב יתכן ויש טעם בפנייה לבית המשפט כי יצהיר שהנכם זכאים לקבל את הכספים אשר עוקלו. כמובן, שיש להתייעץ עם עורך דין ביטוח בטרם הגשת התביעה.

להתייעצות ראשונית  – הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר, או להתקשר עמנו בטלפון 03-6952017.

למידע נוסף בקשר לתביעת ביטוח חיים ראו  – תביעת ביטוח חיים.

 

אני מזמין אתכם ליצור עימנו קשר עוד היום
ונשמח לעמוד לרשותכם

דילוג לתוכן