חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

03-6952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו

036952017

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תאונה בשטח ציבורי או פרטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

אם נפגעתם בתאונה בשטח ציבורי או פרטי יתכן שאתם זכאים לפיצוי כספי. למשרדי ניסיון של 20 שנה בניהול לתביעות נזיקין. אתם מוזמנים ליצור קשר לבדיקת זכאות לפיצוי 03-6952017

מתי ניתן להגיש תביעה עקב תאונה בשטח ציבורי?  

מתי ניתן להגיש תביעה ? תאונות, לצערנו, מתרחשות מדי יום, במקומות שונים ובנסיבות שונות. תאונות יכולת להתרחש במקומות ציבוריים, כגון מעידה עקב קיומו של בור או מרצפת בולטת ברחוב, והן במקומות פרטיים כגון החלקה בקניון או בבריכה. נשאלת השאלה מתי ובאילו נסיבות יטיל בית משפט אחריות על בעל השטח בו אירעה התאונה.

ניתן לומר בהכללה כי בית משפט לא יטיל אחריות כל עוד המפגע הינו סביר ביחס לאמצעים אשר דרושים על-מנת למנוע את קיומו של המפגע. כך למשל, עירייה אשר שולטת על שטחים נרחבים אינה מסוגלת למנוע קיומו של כל סדק במדרכה או הפרש גבהים מינימלי אשר עלול להוות מכשול לעוברי אורח.

יחד עם זאת אם קיים  בור או הפרש גבהים שגרם לפציעה בית משפט יחייב את העירייה בתשלום הנזק שנגרם.

תאונה בשטח ציבורי או פרטי

מתי ניתן להגיש תביעה עקב תאונה בשטח פרטי ?

שאנו דנים על תאונה בשטח פרטי הכוונה הנה גם לתאונה בקניון, בחנות ובכל מקום שמשרת את הציבור. חובת הזהירות שתוטל על בעלי השטח הפרטי לרוב תהיה גבוהה יותר מאשר במקרה של תאונה בשטח ציבורי. היכולת של חנות או קניון להימנע מקיומם של מפגעים תהיה גבוהה יותר שכן גודל השטח שעליהם לפקח עליו קטן בהרבה.

על כן, מקום שבשטח הפרטי היה מפגע כלשהו ניתן להגיש תביעה נגד בעלי השטח הפרטי. כך יש להימנע מהפרשי גבהים, מדרגות בלתי תקניות, במות גבוהות לא מסומנות, רצפה חלקה, רטיבות וכיוצ"ב.

מתי אם כן, ניתן יהיה להטיל אחריות על בעל השטח?

אין לשאלה זו תשובה חד משמעית אך ניתן לומר כי ככל שהמפגע הינו בולט יותר כך גובר הסיכוי שבית משפט יפסוק כי בעל השטח הינו אחראי לתאונה. שיקול נוסף כאמור להטלת אחריות הינו מהם האמצעים אשר היו נחוצים לצורך מניעת המפגע ביחס לתוצאות התאונה.

כך למשל, מידת האחריות של עירייה אשר אומרה לשלוט על שטחים נרחבים עשויה להיות שונה ממידת האחריות של בעל חנות או קניון ששולט על שטח מצומצם יחסית ויש באפשרותו למנוע קיומם של מפגעים בצורה טובה יותר. כמו כן, ככל שהפעילות שהנפגע אמור לבצע הינה מסוכנת יותר כך יידרש בעל השטח להשקיע משאבים גדולים יותר על-מנת למנוע או לצמצם את הסיכון לתאונה. 

על כן, עיריות יימצאו אחריות לתאונות אשר התרחשו בשטחן כאשר המפגע היה בלתי סביר כגון עקב בורות, מרצפות שבורות וכיוצ"ב. מצד שני, ככל שהמפגע בולט יותר, עשוי בית משפט לקבוע כי לנפגע אשם תורם שכן היה עליו להבחין במפגע.

מהו אשם תורם?

בתי המשפט נוטים לייחס אשם תורם (לעיתים מכונה כרשלנות תורמת) לאדם שנפגע בתאונה אם הוא אשם במידה מסוימת לקרות התאונה. כאשר בית משפט מייחס לנפגע אשם תורם כאמור, אזי מהפיצוי שלו זכאי הנפגע מנכה בית משפט את האחוז שלדעתו בו אשם הנפגע. בית משפט עלול לייחס אשם תורם כאשר היה על הנפגע להבחין במכשול או שהוא הסתכן מרצונו. מידת אחוז האשם התורם תלויה כאמור במידת חוסר הזהירות של הנפגע. 

לשם הדוגמא, משרדנו טיפל בתיק של אישה אשר נפצעה עקב החלקה במרכז קניות מרטיבות במרצפות. במקרה זה מסכום הפיצוי ששולם לנפגעת לא נוכה אשם תורם שכן לא ניתן היה להבחין ברטיבות ולא היה על הנפגעת לצפות קיומה של הרטיבות.

מה לעשות לאחר התאונה?

אנו ממליצים לאדם אשר נפגע בתאונה לפעול כדלקמן.

  • לבקש מעוברי אורח אשר צפו בתאונה את פרטיהם (שם, כתובת, ומספר טלפון). על הנפגע מוטל הנטל להוכיח את מקום התאונה ואת קיומו של המפגע ועדים עשויים לסייע בכך.
  • לצלם את מקום התאונה ואת המפגע (אף לאחר מספר ימים).
  • בכל פנייה למוסד רפואי יש לפרט את סיבת התאונה (בתי המשפט מייחסים משקל רב לרישומים הרפואיים).
  • להתייעץ עם עורך דין נזיקין המתמחה בתחום בטרם נקיטת הליך כלשהו.

הפיצוי שישולם בתאונה בשטח ציבורי

גובה הפיצוי שישולם לכם תלוי במספר גורמים:

  • חומרת הפגיעה הגופנית: כמובן שככל שהפציעה קשה יותר כך גם הפיצוי יהיה גבוה יותר. כיצד יודעים אם הפציעה קשה? אנו עובדים עם מיטב המומחים הרפואיים שיוכלו לבדוק אתכם ולהעריך האם תישאר לכם נכות עקב התאונה. במידת הצורך נגיש לבית המשפט חוות דעת של מומחה רפואי.
  • השכר שהרווחתם לפני התאונה: חלק מהפיצוי מורכב מהפסד שכר שנגרם לכם או שעלול להיגרם בעתיד. לכן, גם אם חזרתם לעבוד אך נותרה נכות בית משפט יעניק פיצוי עבור הפסדי שכר פוטנציאלים בעתיד. חישוב ההפסד מתבסס על השכר שאותו הרווחתם לפני התאונה.
  • הגיל שלכם בעת התאונה.

קיזוזים וניכויים מהתביעה

האם מהפיצוי שתקבלו ינכו או יקזזו סכומים שקיבלתם ממקור אחר ?

לעיתים שאדם נפגע בתאונה הוא זכאי לקבל פיצויים ממספר גורמים.

למשל אם התאונה ארעה בדרך לעבודה או בעבודה או מהעבודה הביתה הוא יכול לקבל פיצוי מביטוח לאומי תאונות עבודה. את הפיצוי שמתקבל מביטוח לאומי יקזזו מהפיצוי שישולם בתביעה. אגב, קיזוז זה יבוצע גם אם לא תגישו תביעה לביטוח הלאומי.

פיצוי שמשולם במסגרת פוליסות ביטוח פרטיות, למשל ביטוח תאונות אישיות,  אינו מקוזז מהפיצוי שתקבלו בתביעה.

הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו בכל שאלה נוספת. 

למאמרים נוספים: כיצד מחושב סכום הפיצוי במקרה של תאונה.

אני מזמין אתכם ליצור עימנו קשר עוד היום 03-6952017

ונשמח לעמוד לרשותכם

דילוג לתוכן